به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۰۵۳۱۰

در مصرف غذاهای تخمیرشده با احتیاط عمل کنید

در مصرف غذاهای تخمیرشده با احتیاط عمل کنید
گروه سلامت: این باور عمومی تقریبا در تمامی فرهنگ های غذایی دنیا وجود دارد که غذاهای تخمیر شده برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند. بدیهی است که عمل تخمیر توسط باکتری های مفید انجام شده و بدن ما نیز به این باکتری ها نیاز دارد. در این گزارش به بررسی علمی این موضوع می پردازیم.به گزارش سیناپرس، این روزها نوشیدنی ها و مواد غذای موسوم به پروبیوتیک در قفسه های فروشگاهها عرضه می شوند، اما آیا آن ها واقعا برای شما مفید هستند؟
 
 اگرچه غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی و کلم ترش صدها سال است که وجود داشته اند و به طور سنتی راهی برای کمک به حفظ سبزیجات در ماه های طولانی زمستان بوده اند، اما در دهه های اخیر مصرف این نوع غذاها بسیار مرسوم شده اند. به همین دلیل محققان به بررسی این مساله پرداختند که آیا شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این گروه از غذاها برای شما مفید هستند؟

دلیل اصلی تبلیغات اخیر مطرح شده در رابطه با غذاهای تخمیر شده، عمدتاً ناشی از تأثیری است که خوردن این غذاها بر میکروبیوم روده شما دارد. فراموش نکنید که تریلیون ها باکتری در روده انسان زندگی کرده و تأثیر عمیقی بر سلامت ما دارند.

یکی از راه‌های تأثیرگذاری بر میکروبیوم، خوردن غذاهایی است که سرشار از پری‌ بیوتیک ‌ها و پرو بیوتیک ‌ها هستند. پری بیوتیک ها، به طور کلی، فیبر و سایر مواد مغذی است که میکروبیوم ما دوست دارد از آن ها استفاده کند و فوایدی برای سلامتی به همراه دارد. از سوی دیگر، پروبیوتیک‌ ها میکروب ‌های زنده موجود در غذا هستند که وقتی خورده می ‌شوند، ارتش باکتری‌ های خوب را که در روده شما زندگی می‌ کنند، تقویت می ‌کنند.
غذا های تخمیر شده، مانند کلم ترش و کیمچی، سرشار از پری بیوتیک و پروبیوتیک هستند، البته به شرطی که خودتان آن ها را درست کرده و مدل های کارخانه ای و صنعتی آن را مصرف نکنید.

به خاطر داشته باشید ترشی ها و سبزیجات تخمیر شده که از سوپر مارکت ‌ها می‌ خرید، اغلب پاستوریزه می‌ شوند، بنابراین باکتری‌ های آن چه مفید و چه غیر مفید کاملا از بین رفته اند.کیمچی یک غذای سنتی کره ای است که از کلم درست شده و با فلفل قرمز، سیر و زنجبیل طعم دار شده و سپس تخمیر می شود. این غذاها سرشار از ویتامین K و  B2  بوده و همچنین حاوی مقدار زیادی باکتری لاکتوباسیلوس هستند که می تواند از اسید معده جان سالم به در ببرد و به روده بزرگ شما برسد.

در یک مطالعه کوچک که چند سال پیش توسط محققان کره ای انجام شد ، از ۲۱ بیمار مبتلا به پیش دیابت خواسته شد که کیمچی تازه (۱ روزه) یا تخمیر شده  بخورند. در ابتدا مشخص شد که خوردن هر یک از انواع کیمچی منجر به کاهش قابل توجه وزن و اندازه کمر افراد شد، اما تنها زمانی که بیماران در حال خوردن نوع تخمیر شده این غذا بودند، بهبود قابل توجهی در فشار خون و حساسیت به انسولین آن ها مشاهده شد که نشان می‌ دهد لاکتوباسیلوس‌ ها در حال انجام فعالیت مفید هستند.

البته باید در مورد مصرف غذاهای تخمیر شده با احتیاط و هوشیاری اقدام کنید زیرا  اگر تصمیم دارید رژیم غذایی خود را به یکباره به سمت این گروه از غذاها ببرید، ممکن است دچار مشکلاتی جدی شود زیرا اگر روده های شما به غذای تخمیر شده عادت نداشته باشند، ممکن است با حضور ناگهانی ارتش عظیمی از باکتری های خارجی و مفید،  دچار مشکلاتی مانند نفخ، شدید، دل درد، گرفتگی معده یا خروج کنترل نشده گازهای دستگاه گوارش مواجه شوید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها