به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۰۵۳۲۵
بورس در دوره استراحت قرار گرفته است

عدم دخالت دولت در معاملات عامل رشد بورس خواهد شد

عدم دخالت دولت در معاملات عامل رشد بورس خواهد شد
گروه اقتصادی: در مورد شرایط تداوم روند صعودی بورس تا پایان سال ۱۴۰۲ کارشناسان بورس معتقدند؛ برخی از مولفه‌ها علی رغم اینکه حکم محرکی برای بازار سهام دارند، اما بازار به آن بی توجهی می‌کند و همین موضوع دلیلی بر کاهش اعتماد سهامداران در بورس می‌شود.

به گزارش اقتصاد24، در همین رابطه حمید میرمعینی، کارشناس بازار سهام  گفت: روند رو به رشد شاخص کل بورس از دو ماه گذشته مبتنی بر جاماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازار‌ها است و ارزندگی خیلی از سهم‌ها به ویژه از لحاظ جایگزینی دارایی‌ها نسبت به ارزش بازارهایشان بود و طی این مدت این جاماندگی را برطرف و اصلاح کرد.کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در برخی موارد دیده شد که تورم و نرخ دلار بر مدار صعود قرار گرفتند، اما شاخص بورس وارد فاز نزولی شده است که این موضوع تحت تاثیر ترس سهامداران اتفاق می‌افتد و سهامداران اقدام به ورود سرمایه‌هایشان در بازار نمی‌کنند.

ریسک های تحمیلی به بازار سرمایه
میر معینی ادامه داد: اما این روز‌ها بازار سهام تحت تأثیر بازار‌های جهانی، نرخ دلار و موضوعات سیاسی حاکم است. البته بحث سیاسی مثل همیشه بزرگترین و مهمترین مولفه تأثیرگذار بر بازار سرمایه خواهد ماند. اکنون ریسک‌هایی بر بازار سرمایه تحمیل می‌شود و تا زمانی که این ریسک‌ها به صورت بنیادی از بازار حذف نشود، نمی‌توان بازار سهام را جایگزین بازار‌های موازی کرد.

وی تصریح کرد: اگر ثبات در حوزه سیاسی کشور باقی بماند و همچنین خوشبینی به آینده با همین وضعیت ادامه داشته باشد، اوضاع سیاسی بازار سرمایه را تهدید نخواهد کرد و بازار به لحاظ ریسک و اُفت، تجربه جدیدی را نخواهیم داشت.به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، اما اگر تغییراتی در اوضاع سیاسی ایجاد شود و یا منطقه دچار تنش جدیدی شود و بازار سرمایه ریسک خاصی را احساس کند، قطعاً بازار واکنش منفی نشان خواهد داد.
میر معینی تأکید کرد: حالا به غیر از اوضاع سیاسی، این روز‌ها قیمت سهم‌ها با توجه به قیمت دلار و گزارش شرکت‌ها به سمت مناسبی پیش می‌رود، اما باید در نظر داشت که در هفته‌های پیش رو رشد بورس تغییر زیادی را نخواهد داشت.

رشد قیمت سهم‌ها دچار کاهش شد
کارشناس بازار سهام ادامه داد: البته همانطور که اشاره شد در دو ماه گذشته بازار شاهد روند رو به رشد خوبی بود، اما در حجم معاملات و رشد قیمت سهم‌ها دچار کاهش شده و این جریان همچنان ادامه دارد.

به گفته میر معینی، به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی، بازار سرمایه با واکنش روند برخی صنایع با توجه به اتفاقات بازار دلار، تغییر و تحولات در بخش کلان دولت و از همه مهمتر شرکت گذاری‌های دولت و قیمت گذاری‌های دستوری باز وارد فاز جدیدتری شود که نسبت به آن واکنش داشته باشند.وی تأکید کرد: پتروشیمی‌ها و برخی شرکت‌های وابسته به تعاملات با سایر کشور‌ها نسبت به خبر‌های امیدوارکننده سیاست بین الملل واکنش داشته و همین موضوع بحث ادامه رشد شاخص کل در بازار را دچار اختلال می‌کند.
 
میر معینی گفت: گروه خودرویی‌ها هم با تحولات در وزارت صمت و همچنین نرخ گذاری‌های جدید به نوعی احتمال اینکه قیمت گذاری دستوری از بین برود و باز هم بورس کالا محل عرضه و قیمت گذاری خودرو شود، احتمال دارد مورد اقبال قرار بگیرند.

مثبت‌های بحث کلان بازار سرمایه به اندازه گذشته نیست
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بنابراین می‌توان چنین پیش بینی کرد که مثبت‌های بحث کلان بازار شاید به اندازه گذشته نباشد، گفت: این را باید توجه کرد که بازار با تمام تحولات و پیش بینی‌های گفته شده، بازده دو ماه گذشته را نخواهد داشت، اما قطعاً روندکاهش شدیدی را نیز تجربه نخواهد کرد.وی تصریح کرد: در روز‌های پیش‌رو تهدید خاصی به جز بحث سیاسی مورد توجه بازار سرمایه نیست، اما رشد قابل توجهی را نیز نمی‌توان پیش بینی کرد.

اعتماد به سهامداران بورس باز می گردد؟
به اعتقاد میرمعینی، بورس در دوره استراحت قرار گرفته و منتظر خبر‌های جدیدی است که موجب رشد می‌شود. تغییرات در سیاست گذاری‌های دولت، احتمال تغییرات در نوع قیمت‌گذاری کالا‌ها و نیز حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد کشور، واگذاری شرکت‌های خودروسازی به خصوصی‌ها از همه مهمتر افزایش قیمت دلار، از جمله خبر‌های محرک در بازار سرمایه است. اگر این اعتماد به سهامداران داده شود که هیچ دخالتی در معاملات بازار صورت نمی‌گیرد، می‌توان به تغییر روند معاملات بورس امیدوار شد.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها