کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتخابات هیات رئیسه مجلس با چاشنی درگیری

2 خرداد 1402 ساعت 14:35


گروه سیاسی: در شرایطی امروز آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم برگزار شد که بروز چند اتفاق در آن، این انتخابات را با سال‌ها و دوره‌های قبل متمایز کرد.
به گزارش ایسنا، با آغاز جلسه علنی امروز (سه‌شنبه)، ابتدا مجلس وارد بررسی طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی شد که همین موضوع  تعجب برانگیز بود چون انتظار می‌رفت  اولین دستور مجلس شورای اسلامی برگزاری انتخابات هیات رئیسه در اجلاسیه چهارم باشد.
بعد از گذشت نیم ساعت از آغاز جلسه علنی مجلس، با اعلام محمدباقر قالیباف، مجلس شورای اسلامی وارد برگزاری انتخابات هیات رئیسه شد.
یکی از مواردی که انتخابات این دوره را با سال‌ها و ادوار گذشته متمایز می‌کرد، حضور پرشمار کارمندان مجلس شورای اسلامی برای جمع‌آوری آرای نمایندگان بود.
۲۸ ردیف در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در هر دو طرف ردیف‌ها، کارمندان مجلس شورای اسلامی برای جمع‌آوری آرا حضور داشتند که تعداد آنها ۵۶ نفر بود؛ این کار برای تسریع در روند شمارش آرا صورت گرفت.
مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸:۴۰ وارد برگزاری انتخابات هیات رئیسه شد در مرحله اول از بین سه کاندیدای ریاست مجلس شورای اسلامی یعنی الیاس نادران، فریدون عباسی و محمدباقر قالیباف، قالیباف همچون سه سال گذشته به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.
سپس مجلس شورای اسلامی وارد اعلام رای برای انتخاب نواب رئیس شد؛ عبدالرضا مصری، مجتبی ذالنوری و علی نیکزاد کاندیدای نایب رئیسی بودند.
شمارش آرای نواب رئیس، بالغ بر دو ساعت طول کشید و چندین بار آرا مورد شمارش قرار گرفت.
عبدالرضا مصری با رای نمایندگان نائب رئیس اول شده بود منتها به دلیل مساوی شدن آرای نیکزاد و ذوالنور برای نایب رییسی دوم، آرا چندین بار مورد بازشماری قرار گرفت. در ابتدا وقتی آرا مساوی شد نمایندگان مسئول شمارش آرای نائب رئیسی در جایگاه هیات رئیسه و نزد قالیباف رفتند و از او خواستند که بین نیکزاد و دوالنور قرعه کشی انجام شود که قالیباف بار اول نپذیرفت و از آنها خواست که دوباره آرا شمارش شود.
برهمین اساس چندین بار آرا مورد شمارش قرار گرفت و باز هم همان رای مساوی به دست آمد، به همین دلیل مجدد گلدانی با دو اسم نیکزاد و ذوالنور پیش قالیباف برده شد و از او خواستند که قرعه‌کشی انجام شود که نام ذوالنور بیرون آمد.
در خلال بازشماری چندین باره آرا، درگیری بین عیسی‌زاده نماینده میاندوآب و محمودوند نماینده خرم‌آباد ایجاد شد؛ به یکباره محمودوند، عیسی‌زاده را به سمتی هل داد و خطاب به نمایندگان گفت که ذوالنور چهار رای جلو افتاده و بعد می‌گویند آرا دوباره شمارش شود؛ اشاره محمودوند به بازشماری آرا بین علی نیکزاد و مجتبی ذوالنوری دو کاندیدای نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی بود.
بعد از تمام کش و قوس‌ها،  عبدالرضا مصری نائب رئیس اول و مجتبی ذوالنوری نائب رئیس دوم مجلس در آخرین سال فعالیت دوره یازدهم شدند؛ بعد از اعلام رای، ذوالنور مقابل صندلی نمایندگان حاضر شد و از آنها تشکر کرد.
درگیری ایجاد شده در حاشیه بازشماری آرای نائب رئیسی و همچنین دوساعت زمان برای بازشماری آرا از دیگر تفاوت‌های انتخابات این دوره هیات رئیسه است.
البته که این پایان ماجرا نبود چون به دلیل مساوی شدن آرای بین دو کاندیدای دبیری هیات رئیسه، شمارش آرا طولانی شد.
بعد از مشخص شدن نتایج آرا، در خلال تشکر منتخبان هیات رییسه از نمایندگان برای اعتماد به آن ها، محمدحسین فرهنگی از کاندیداهای دبیری هیات رییسه مجلس نیز در تذکری گفت: شب گذشته در فراکسیون جلسه ای برگزار شد. مطالبی خلاف واقع علیه بنده مطرح شد. در این جلسه هم دروغ گفتند و هم خیانت در امانت کردند. حال امروز بیانیه نیز داده اند. نصیحت هم می کنند. برای من مهم نیست ولی برای مجلس باید مهم باشد.
بالاخره بعد از همه کش و قوس‌ها،  ترکیب هیات رئیسه مجلس یازدهم در آخرین سال فعالیت این دوره با چند تغییر نسبت به سال گذشته مشخص شد.
حسینعلی حاجی دلیگانی و احمد امیرآبادی جای خود را به روح‌الله متفکر آزاد و مجتبی یوسفی دادند. همچنین در نائب رئیسی هم ذوالنور به جای نیکزاد انتخاب شد.
ترکیب آخرین هیات رئیسه مجلس یازدهم به شرح زیر است:
رئیس: محمدباقر قالیباف، نواب رئیس: عبدالرضا مصری و مجتبی ذوالنوری، دبیران: سیدمحسن دهنوی، محمد رشیدی، علی کریمی فیروزجایی، مجتبی یوسفی و احمد نادری، ناظران: سید نظام موسوی، علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی


کد مطلب: 405402

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/405402/انتخابات-هیات-رئیسه-مجلس-چاشنی-درگیری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir