به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۴۰۵۴۰۷

آمریکا حملات به خاک روسیه را تایید نمی‌کند

آمریکا حملات به خاک روسیه را تایید نمی‌کند
گروه بین الملل: وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به حمله گروهی از افراد به منطقه بلگورود روسیه، گفت که واشنگتن از حملات خارج از مرزهای اوکراین حمایت نمی‌کند.
متئو میلر، سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا به گزارش‌های مربوط به «استفاده شبه‌نظامیان از تجهیزات نظامی آمریکایی» در جریان این حمله اشاره نکرد؛ اما تأیید کرد که ارائه تسلیحات بیشتر به اوکراین از جمله جت‌های جنگنده اف-۱۶ یک «اولویت» برای دولت آمریکا و متحدانش است.
میلر در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه تحت تأثیر گزارش‌هایی مبنی بر استفاده ارتش اوکراین از تجهیزات نظامی دریافتی از ایالات متحده برای حمله به مناطقی در بلگورود روسیه قرار می‌گیرد، گفت: «این یک اولویت برای ما است و ما در ماه‌های آینده اجرای آن را آغاز خواهیم کرد.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که نمی‌تواند بگوید "چه زمانی و چگونه این اتفاق خواهد افتاد" و اینکه کدام کشورها در تامین و آموزش خلبانان اوکراینی مشارکت خواهند داشت."
میلر در نشست خبری روزانه به خبرنگاران گفت: «ما به اوکراینی‌ها خیلی واضح گفته‌ایم که حملات خارج از مرزهای اوکراین را فعال یا تشویق نمی‌کنیم؛ اما فکر می‌کنم مهم است که یک گام به عقب برداریم و به همه و به دنیا یادآوری کنیم که البته این روسیه بود که جنگ را به راه انداخت.»
او افزود: «بنابراین این به اوکراین بستگی دارد که چگونه می‌خواهد عملیات نظامی خود را انجام دهد؛ اما این روسیه است که در این جنگ متجاوز بوده است.»
در حمله گروهی از افراد مسلح که گفته می‌شود روز دوشنبه از مرز اوکراین به منطقه بلگورود روسیه وارد شدند، حداقل هشت غیرنظامی زخمی شدند.
به گفته ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه، نیروهای امنیتی روسیه برای از بین بردن آنها مستقر شده‌اند. کرملین این حمله را یک ترفند تبلیغاتی برای انحراف از «شکست اوکراین» در باخموت توصیف کرد.
در همین حال اعلام شده کمیته تحقیقات روسیه روند تحقیقات را درباره «حمله شبه‌نظامیان اوکراینی» به منطقه بلگورود آغاز کرده؛ حمله‌ای که اوکراین ادعا می‌کند توسط یک «گروه شبه‌نظامی روسی» صورت گرفته است.
 فرماندار بلگورود و همچنین این کمیته مذکور اعلام کرد که نیروهای اوکراینی شامگاه دوشنبه چندین شهرک در منطقه بلگورود روسیه را با پهپادهای حامل مواد منفجره هدف قرار دادند. به گفته او، این منطقه در پی حمله «یک گروه خرابکار اوکراینی» تحت مقررات «عملیات ضد تروریسم» قرار گرفت.
اما این درحالیست که مرکز ارتباطات راهبردی و امنیت اطلاعات اوکراین این حمله را رد و ادعا کرد: افرادی که به منطقه بلگورود حمله کرده‌اند، متعلق به یک «گروه شبه نظامی روسیه و گروه‌های مقاومت» این کشور هستند اما از «اقدامات قاطعانه این مخالفان علیه رژیم جنایتکار پوتین» استقبال می‌کنیم.
براساس برآوردهای وزارت دفاع روسیه، ایالات متحده و متحدانش تا پایان سال ۲۰۲۲ حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات، تجهیزات و مهمات در اختیار دولت کی‌یف قرار دادند. مسکو بارها هشدار داده است که ادامه «پمپاژ» سلاح به اوکراین ممکن است به رویارویی مستقیم منجر شود؛ اما مقامات غربی تاکید کرده‌اند که کمک‌های نظامی، مالی و سیاسی به اوکراین باعث نمی‌شود که آنها طرف درگیری باشند.
به گفته فرمانده بولگورود، نیروهای اوکراینی همچنین شامگاه دوشنبه چندین شهرک در منطقه بلگورود روسیه را با پهپادهای حامل مواد منفجره هدف قرار دادند. به گفته او، این منطقه در پی حمله «یک گروه خرابکار اوکراینی» تحت مقررات «عملیات ضد تروریسم» قرار گرفت.
براساس گزارش راشا تودی، ویاچسلاو گلادکوف در تلگرام نوشت که عصر دوشنبه چندین بمب دست‌ساز بر روی خانه‌های غیرنظامی در شهر گریوورون، که در هفت کیلومتری مرز اوکراین قرار دارد، پرتاب شد.
به گفته این مقام مسؤول، دو خانه آتش گرفت؛ اما تلفات جانی نداشت.
فرماندار منطقه بلگورود روسیه اعلام کرد که وزارت دفاع با هماهنگی سرویس‌های امنیتی محلی به پاکسازی منطقه «گریوورون» در منطقه بلگورود ادامه می‌دهد.
گلادکوف بامداد سه شنبه در بیانیه‌ای که در صفحه شخصی خود در تلگرام منتشر کرد، اشاره کرد: با توجه به وضعیت منطقه گریوورون، وزارت دفاع به پاکسازی منطقه به همراه سازمان‌های مجری قانون ادامه می‌دهد.
گلادکوف از ساکنان منطقه گریوورون درخواست کرد تا در صورت شناسایی گروه‌های مشکوک در منطقه، احتیاط کنند و به مقامات محلی و امنیتی اطلاع دهند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها