کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تماس تلفنی رهبران اسرائیل و عربستان

2 خرداد 1402 ساعت 20:41


گروه بین الملل: رسانه‌های اسرائیلی و عرب منطقه از دو مورد گفت‌وگوی تلفنی میان نخست‌وزیر اسرائیل با ولیعهد عربستان سعودی در روزهای اخیر خبر داده‌اند.
رسانه‌های عرب‌زبان اعلام کردند که محمد بن‌سلمان در این گفت‌و‌گوها درخواست‌های سعودی از اسرائیل در ارتباط با فلسطینیان را عنوان کرد.
بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی احتمال «عادی‌سازی» رابطه این کشور با عربستان، موضوع گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر اسرائیل و ولیعهد سعودی بود.
براساس این گزارش‌ها، مکالمات تلفنی با میانجی‌گری عبداللطیف بن‌راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین، که کشورش دارای رابطه کامل سیاسی با اسرائیل است، در آستانه برگزاری نشست هفته گذشته سران اتحادیه عرب در عربستان و در خاتمه آن اجلاس، انجام شد.
نشست سران اتحادیه عرب روز ۲۹ اردیبهشت در جده و برای اولین بار پس از بازگشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به این نهاد برگزار شد. ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز براساس دعوت عربستان، به عنوان مهمان، در آن نشست حضور داشت.به‌نوشته جروزالم پست براساس اظهارات «یک منبع دیپلماتیک خارجی»، مذاکرات تلفنی نتانیاهو- بن‌سلمان هدف اسرائیل را در این مرحله برآورده نکرد و همچنین ولیعهد سعودی درخواست نخست‌وزیر اسرائیل برای دیدار دوجانبه را رد کرد.
سایت خبری شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به نقل از «یک منبع سعودی» اعلام کرد عربستان فهرستی از مطالبات مشخص خود را در ارتباط با فلسطینیان در این تماس‌ها ارائه کرد.
براساس گزارش این شبکه، واگذاری اختیارات امنیتی کرانه باختری از ارتش اسرائیل به تشکیلات فلسطینی، تقویت دستگاه امنیتی حکومت خودگردانی، کنترل بیشتر فلسطینیان بر مسجدالاقصی و منطقه کلیسای قبر عیسی مسیح در شرق بیت‌المقدس از جمله شروط سعودی بوده است.اسرائیل، عربستان و بحرین گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص گفت‌وگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو با محمد بن‌سلمان با وساطت منامه را رد یا تأیید نکردند.وزارت خارجه اسرائیل پیشتر از تماس تلفنی الی کوهن، وزیر خارجه، با همتای بحرینی او در روز ۳۱ اردیبهشت خبر داده بود.
 کوهن هفته گذشته به جروزالم پست گفت هر دو کشور «منافع مشترک» دارند و «عادی‌سازی رابطه تنها مسئله زمان است، که می‌تواند در شش ماه تا یک سال عملی شود».
محمد بن‌سلمان در نشست سران اتحادیه عرب گفته بود فلسطین، قضیه اصلی برای کشورهای عرب بوده و باقی خواهد ماند و در صدر امور برای حکومت سعودی است. او بر ارائه کمک به ملت فلسطین برای «بازپس‌گیری سرزمین‌های خود، احقاق حقوق حقه و ایجاد کشور مستقل فلسطین در مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷» تأکید کرد.
در این میان، در آستانه حج تمتع و در حالی که هزاران تن از شهروندان عرب فلسطینیِ دارای تابعیت اسرائیلی هر سال از راه کشورهایی مانند مصر و اردن برای مناسک حج به عربستان می‌روند، رسانه‌های اسرائیلی از «خوش‌بینی» مقامات کشورشان برای برقراری پروازهای مستقیم در هفته‌های پیش رو برای انتقال این زائران به عربستان خبر دادند.


کد مطلب: 405480

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/405480/تماس-تلفنی-رهبران-اسرائیل-عربستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir