به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب : ۴۰۵۴۸۲

خشم و نگرانی سوری‌ها از آشتی با بشار اسد

خشم و نگرانی سوری‌ها از آشتی با بشار اسد
گروه بین الملل: مردم ساکن مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال غرب سوریه، در واکنش به حضور بشار اسد در نشست سران اتحادیه عرب که جمعه ۲۹ اردیبهشت در جده عربستان سعودی برگزار شد، با برگزاری تظاهرات، تصمیم اتحادیه عرب برای آشتی با دولت سوریه را محکوم کردند.
۱۲ سال پیش در واکنش به سرکوب خونین اعتراض‌ها در سوریه، اتحادیه عرب عضویت این کشور را تعلیق کرده بود. در نشست سال ۲۰۱۳ سران اتحادیه عرب که در قطر برگزار شد، کرسی سوریه به نمایندۀ اپوزیسیون داده شد.اما ۱۷ اردیبهشت پس از سلسله‌گفت‌وگوهایی که در پی آشتی شماری از کشورهای عربی و در رأس آن‌ها عربستان سعودی با دولت سوریه برگزار شد، سرانجام اتحادیه عرب با بازگشت سوریه به این نهاد منطقه‌ای موافقت کرد. عربستان سعودی هم که ریاست این دوره اتحادیه را بر عهده دارد، بشار اسد را برای حضور در نشست سران دعوت کرد؛ دعوتی که دمشق به‌سرعت از آن استقبال کرد.
این تحولات خشم فعالان حقوق بشر مخالف حکومت سوریه را برانگیخت. انور البنی، حقوقدان و فعال حقوق بشر سوریه‌ای که ساکن برلین پایتخت آلمان است، در این باره به خبرگزاری رویترز چنین گفت:«بسیاری از سوری‌ها اکنون احساس سرخوردگی می‌کنند. البته به نظر من این گام بی‌معنا و بی‌ارزش است چون در درجه اول اقدام‌های قانونی که در اروپا صورت گرفته، همچون متهم‌شدن بشار اسد و ۶۰ تن از مسئولان امنیتی و سیاسی او به دست‌داشتن در جرائم علیه بشریت و صدور حکم بازداشت شماری از آن‌ها، یک مانع قانونی و نه فقط سیاسی در برابر توانمندسازی گروه جنایتکار حاکم در سوریه است؛ حتی اگر دولت‌های اروپایی چنین خواسته‌ای داشته باشند.»
بنا بر گزارش‌های منتشرشده، از شروط کشورها برای از سرگیری روابط با نظام بشار اسد، مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر در سوریه است؛ مسئله‌ای که به تهدیدی برای کشورهای همسایۀ سوریه و همچنیین کشورهای عربی خلیج فارس تبدیل شده است.اکنون، با توجه به روند آشتی‌ها با نظام اسد، احتمال فشار بر پناهجویان برای بازگشت به کشورشان بیشتر شده است. بسیاری از پناهجویان نگران آینده‌ خود هستند؛ به‌خصوص آن‌هایی که علیه نظام اسد موضع گرفته‌اند، نگران انتقام‌گیری نهادهای امنیتی سوریه‌اند.
اما در دمشق، پایتخت سوریه، هم مردم رویدادهای نشست سران اتحادیه عرب در جده را دنبال کردند. آن‌ها امیدوارند تحولات اخیر دست‌کم باعث بهبود اوضاع اقتصادی کشورشان شود؛ اقتصادی که در سال‌های اخیر بسیار تضعیف شده و زندگی را برای مردم دشوارتر کرده است.
برچسب ها: بشار اسد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها