به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۴۰۵۵۲۰

کلینیک دکتر ارتوپد درمان تخصصی انواع اختلالات و آسیب‌های ارتوپدی را ارائه می‌دهد

گروه سلامت:
کلینیک دکتر ارتوپد درمان تخصصی انواع اختلالات و آسیب‌های ارتوپدی را ارائه می‌دهد
درد کتف راست یک مشکل بسیار شایع است، بسیاری از کسانی که به کلینیک دکتر ارتوپد مراجعه می‌کنند از این عارضه شکایت دارند. این درد می‌تواند ناشی از وجود یک مشکل در مفصل شانه یا بافت‌های اطراف آن باشد. همچنین امکان دارد مشکل اصلی در ناحیه‌ای غیر از شانه مانند گردن یا ریه اتفاق افتاده باشد اما درد آن در ناحیه شانه احساس شود که در این صورت به آن درد ارجاعی می‌گویند.
علت درد کتف راست گاهی می‌تواند بسیار ساده و جزئی باشد، همچون گوفتگی و کشیدگی عضله و گاهی هم می‌تواند بسیار خطرناک و جدی باشد، همچون سرطان‌ها یا بیماری‌های قلبی. بنابراین تشخیص دادن ریشه درد کتف و تفاوت هرکدام از این دردها با کیدگر بسیار اهمیت دارد.
بیایید با نگاهی به آناتومی کتف شروع کنیم و سپس به برخی از شایع‌ترین علل درد شانه بپردازیم تا بتوان بهتر و راحت‌تر حدس زد که آیا درد شانه ما ناشی از مسائل ساده‌ای همچون خواب در وضعیت نامناسب و غیره است یا نشانه‌ای از وجود یا شروع بیماری‌های زمینه‌ای جدی و خطرناک همچون اختلالات مفصلی، عضلانی یا عصبی می‌باشد.

استخوان کتف یا (Scapula) یکی از استخوان‌های مهم و بزرگ بدن است که در ناحیه کمر و در قسمت پشتی بدن، بین استخوان‌های گردن و قفسه سینه قرار دارد. استخوان کتف شامل چند قسمت مختلف است که عبارتند از:
* ناحیه برجسته شانه (Acromion process): این بخش به عنوان بخش برجسته شانه معروف است که در قسمت بالایی استخوان کتف قرار دارد و به همراه ترقوه، یکی از مفاصل کتف را تشکیل می‌دهند.
* ناحیه گلوپایی (Glenoid cavity): این بخش محل ارتباط استخوان بازو با استخوان کتف است و باعث امکان حرکت گسترده در بازوی انسان می‌شود.
* ناحیه برجسته گردن (Spine of the scapula): این بخش به صورت یک برجستگی طولانی و باریک روی استخوان کتف وجود دارد.
* فرمونگراد (Inferior angle): در بخش پایینی استخوان کتف، برجستگی بزرگی به نام فرمونگراد وجود دارد که نقش مهمی در اتصال عضلات پشتی و بازو به استخوان کتف دارد.



مشکلات مربوط به کتف می‌توانند به دلیل مسائل مختلفی از جمله صدمات و آسیب‌های ورزشی، عفونت‌ها، آسیب‌های قدیمی به جا مانده، بیماری‌های خودایمنی و افزایش سن و غیره رخ دهند. بعضی از این مشکلات شایع در کتف عبارتند از:

•    بیماری آرتروز مفصل کتف (Shoulder Osteoarthritis): بیماری آرتروز بیشتر در بین افراد مسن و پیر دیده می‌شود که در طی آن غضروف‌های بدن دچار خرابی و ساییدگی شده و دامنه حرکات مفصل کاهش می‌یابد.
•    التهاب مفصل کتف (Shoulder joint inflammation): این عارضه نیز باعث بروز درد، تورم و آسیب در کارایی مفصل کتف می‌شود.
•    صدمات و شکستگی استخوان‌ها: از جمله شکستگی استخوان‌های کتف، شکستگی استخوان‌های بازو
•    صدمات و مشکلات عضلانی ناشی از فعالیت‌های ورزشی، ناهنجاری‌های ساختاری و خلقی نیز می‌تواند باعث مشکلات کتف شود.
•    بیماری شانه یخ زده
•    آرتریت روماتوئید
•    دررفتگی استخوان‌ها و مفاصل کتف
•    آسیب‌های عصبی و عضلانی
•    و ...
در صورت بروز هرگونه مشکل در کتف، بهتر است به نزد دکتر ارتوپد متبحر مراجعه کنید تا ضمن مشورت با او علت درد را ریشه یابی کرده و در صورت نیاز مناسب‌ترین درمان را آغاز کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها