به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۴۰۵۵۳۶

شروط عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان

شروط عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان
گروه بین الملل: کانال ۱۲ اسرائیل گزارشی را منتشر کرده که در آن گفته شده است، واشنگتن و ریاض در راستای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی از دولت اسرائیل خواسته‌اند تا مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را از سربگیرد که در نهایت به "جدایی" دو طرف، یعنی تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی منجر شود.
همچنین گفته شده است که ایالات متحده از دولت نتانیاهو خواسته تا طرح اصلاحات قضایی خود را که باعث بروز اعتراضات گسترده در اسرائیل و نگرانی‌هایی در کاخ سفید شده، کنار بگذارد.
بنا بر این گزارش ، واشنگتن و ریاض مطالبات خود را برای پیشبرد عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان برشمرده‌اند و هر دو مصرانه از اسرائیل خواسته‌اند تا با این شروط موافقت کند.
در روزهای اخیر گزارش‌ها حاکی از آن بودند که اسرائیل و عربستان مذاکرات فشرده‌ای را در مورد برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور برگزار کرده‌اند که می‌تواند زمینه را برای عادی‌شدن روابط میان دو طرف فراهم کند. اسرائیل از مدت‌ها پیش خواهان عادی سازی روابط با عربستان بوده اما سعودی‌ها تا کنون به این درخواست جواب مثبت نداده‌اند.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در سخنرانی خود در نشست سران اتحادیه عرب در روز جمعه گذشته (۱۹ مه) گفته بود که فلسطین "مسئله محوری" کشورهای عرب و مسلمانان بوده و باقی خواهد ماند و این موضوع "در صدر اولویت‌های عربستان" است.او بر "ارائه کمک به فلسطینی‌ها برای بازپس‌گیری سرزمین‌هایشان، احیای حقوق مشروع آنها و ایجاد یک کشور مستقل در مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌‌المقدس شرقی" تأکید و اضافه کرده بود برای این کمک‌ها "درنگ نخواهیم کرد".
بنا بر گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی سعودی‌ها همچنین از کاخ سفید خواسته‌اند تا برخی از قراردادهای تسلیحاتی که عربستان در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با آمریکا منعقد کرده بود و پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، مسدود شده بودند، بار دیگر به جریان بیاندازد. عربستان همچنین به دنبال عقد یک معاهده ائتلاف دفاعی با آمریکا و حمایت واشنگتن از برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی این کشور است.طبق گزارش کانال ۱۲ توافق عادی‌سازی کامل روابط با عربستان به اسرائیل این امکان را می‌دهد تا از حمایت همه جانبه آمریکا برای انجام هر گونه اقدام احتمالی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار شود.
این شبکه خبری  همچنین گزارش داده بود که مذاکرات فشرده‌ای میان آمریکا، اسرائیل و عربستان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در کنار دیوید بارنیا، رئیس موساد و "مقامات بسیار ارشد" نزدیک به بن سلمان در جریان است.
این شبکه به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی گفته بود که توافق عادی‌سازی "یک دستاورد بزرگ برای امنیت اسرائیل" خواهد بود و "پتانسیل توافق" وجود دارد اما تحقق آن "به شجاعت نتانیاهو، بایدن و بن‌سلمان بستگی دارد".
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها