کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ازسرگیری پروازها از افغانستان به چین

3 خرداد 1402 ساعت 17:12


گروه بین الملل: در پی دیدار سفیر چین در کابل با رهبران طالبان، پس از حدود دو سال، پروازهای مستقیم از افغانستان به چین از سر گرفته شد.
مسئولان وزارت هوانوردی طالبان و نمایندگانی از سفارت چین در مراسمی در فرودگاه کابل نخستین پرواز هواپیمای شرکت هواپیمایی دولتی آریانا از کابل به ارومچی را پس از تسلط طالبان افتتاح کردند.
بعد از بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۲۰۲۱ تقریباً تمام پروازهای بین‌المللی از فرودگاه کابل متوقف شده بود. پروازهای مستقیم به ترکیه، امارات، ایران و برخی کشورهای دیگر در ماه‌های گذشته از سر گرفته شد.
رحمت‌الله آغا، رئیس شرکت هوایی آریانا که از سوی طالبان مدیریت می‌شود، گفت که این شرکت در زمان جمهوریت از اداره هوانوردی، حدود سه و نیم میلیون دلار و همچنین از وزارت مالیه حدود چهار میلیون دلار بدهکار بود که اکنون پرداخت شده است. او همچنین گفت که این شرکت قصد دارد هواپیماهای بیشتری هم خریداری کند.
وانگ‌یو، سفیر چین در کابل روز گذشته با سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله و امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان دیدارهای جداگانه داشت و بنا به اعلامیه طالبان روابط دو طرف را «دوستانه» خوانده و خواهان «تقویت بیشتر روابط» شده است.
وزیر خارجه طالبان هم از آغاز دوباره پروازها از افغانستان به چین استقبال کرد و آن را «فرصتی خوب برای تقویت بیشتر روابط خواند» و خواستار تسهیل صدور ویزا برای شهروندان افغانستان شده است.بنا به خبرنامه وزارت خارجه طالبان سفیر چین در دیدار با  متقی همچنین درباره افزایش صادرات انار افغانستان به چین و تسریع روند استخراج از معدن مس عینک صحبت کرده است.
چین همچنین متعهد شده که بیمارستان جمهوریت در کابل را بازسازی کند و پروژه «منازل ارزان‌قیمت» را هم افتتاح کند.
سفیر چین در کابل  همچنین در دیداری با سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان گفت که کشورش «از سیاست‌های تحریم، فشار و مداخله در امور داخلی افغانستان، حمایت نمی‌کند».
عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارتخانه در یک رشته‌توییت نوشته است که در این دیدار وانگ‌ یو گفته است چین معتقد است که «توسعه کشورها تنها در یک محیط آزاد و مستقل امکان‌پذیر است و افغان‌ها در حال حاضر در این مسیر قرار دارند».


کد مطلب: 405565

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/405565/ازسرگیری-پروازها-افغانستان-چین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir