به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۴ ساعت ۰۲:۵۸
کد مطلب : ۴۰۵۶۵۶

۱۰۸ مقام سابق جهان: سختگیرانه‌تر رفتار کنید

گروه بین‌الملل: ۱۰۸ تن از مقامات و رهبران سیاسی سابق جهان در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کردند که "اکنون زمان آن رسیده تا مقامات جمهوری اسلامی ایران را پاسخگو کرد."
۱۰۸ مقام سابق جهان: سختگیرانه‌تر رفتار کنید
این نامه که علاوه بر بایدن، نخست‌وزیران کانادا و بریتانیا و همچنین سران کشورهای اروپایی را مخاطب قرار داده، سیاست "مداخله‌جویانه" جمهوری اسلامی در منطقه و اروپا را محکوم و ذکر کرده که ایران با پهپادهای خود به روسیه در جنگ با اوکراین یاری رسانده و دست به اقدامات تروریستی در خاک اروپا زده است. در این نامه همچنین جمهوری اسلامی متهم شده است که پشت موجی از سوءقصد علیه شهروندان آمریکایی در خاک آمریکا، از جمله شخصیت‌های ارشد دولت دونالد ترامپ قرار دارد.
مایک پنس، معاون پیشین رئیس‌جمهور آمریکا در دوران دونالد ترامپ به همراه ۱۰۷ امضاکننده دیگر این نامه نوشته‌اند: «ما از ملت‌های شما می‌خواهیم تا در کنار مردم ایران در راستای تلاش‌شان برای تغییر بایستند و گام‌های قاطعی را علیه حکومت ایران بردارند. این امر شامل قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سیاه و پاسخگو کردن مقامات ایران است.» نامه یاد‌شده با نگاهی به وضعیت داخلی ایران، اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷ خورشیدی) را یادآور شده است. علاوه بر مایک پنس، نام لیز تراس (نخست‌وزیر پیشین بریتانیا)، استیون هارپر (نخست‌وزیر پیشین کانادا) و دو رئیس سابق کمیسیون اروپا در میان امضا‌کنندگان این نامه به چشم می‌خورد.
مقام‌های دولت بایدن به تازگی نشستی محرمانه با سناتورها درباره ایران برگزار کردند. چندین سناتور پس از شرکت در این نشست از بی‌برنامگی دولت بایدن در قبال ایران به شدت انتقاد کرده و گفتند کاخ سفید استراتژی مشخصی در قبال ایران ندارد. جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شد، نوشت: «ابهام راهبردی در قبال ایران تنها به جسورتر کردن رژیم تهران و نزدیک‌تر کردن شرکای ما به چین کمک خواهد کرد.» او با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی در زمینه تصرف کشتی‌ها، هدف قرار دادن آمریکایی‌ها در منطقه، حمایت از نیروهای نیابتی خود در منطقه و حمایت از روسیه در جریان جنگ اوکراین تأکید کرد: «آمریکایی‌ها باید [در قبال ایران] سیاستی را داشته باشند که فراتر از مذاکره شکست‌خورده هسته‌ای باشد.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها