به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب : ۴۰۵۶۵۸
2 خبر پزشکی

شکل موذیانه‌ چربی خطر مرگ را افزایش می‌دهد

شکل موذیانه‌ چربی خطر مرگ را افزایش می‌دهد
گروه علمی: تجمع چربی در شکم ناسالم است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که شکل موذیانه‌تری از چربی وجود دارد که می تواند حتی خطر مرگ را افزایش دهد. به‌نوشته نشریه پزشکی Web MD و براساس یافته‌های یک مطالعه منتشر شده در مجله Radiology، به‌نظر می‌رسد چربی‌هایی که به ماهیچه‌های شما نفوذ می‌کنند، خطر مرگ را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهند. در طول این مطالعه، محققان مشکلاتی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و آنوریسم را در طی یک دوره پیگیری حدود ۹ ساله پیگیری کردند.
از نزدیک به ۹ هزار بزرگسال سالم در این مطالعه، ۵۰۷ نفر در طول دوره پیگیری جان خود را از دست دادند و میوستئاتوز در ۵۵ درصد از افرادی که فوت کردند وجود داشت.
محققان دریافتند عضله چرب؛ وضعیتی به‌نام میوستئاتوز، با افزایش ۱۵.۵ درصدی در خطر مرگ در بزرگسالان سالم مرتبط است. این عارضه در واقع می‌تواند به‌اندازه دیابت نوع ۲ و سیگار خطر مرگ را افزایش دهد.
به‌گفته دانشمندان دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین در مقایسه با چربی عضلات، به نظر می‌رسد چاقی خطر مرگ افراد را تنها ۷.۶ درصد افزایش می‌دهد، بیماری کبد چرب این خطر را تا ۸.۵ درصد و تحلیل‌رفتن عضلات آن را تا ۹.۷ درصد افزایش می‌دهد.
به‌گفته محققان، میوستئاتوز توسط پزشکان اغلب نادیده گرفته می‌شود و اکثر آنها برای تخمین چربی بدن بر شاخص توده بدنی (BMI) تکیه می‌کنند.
محققان گفتند، BMI نمی‌تواند نمایش دقیقی از ترکیب بدن ارائه کند، زیرا افراد با BMI در محدوده سالم و حتی افراد لاغر می‌توانند مقادیری از چربی اضافی در عضلات داشته باشند.
اما رمز ‌و‌راز چربی ماهیچه‌ای. انباشته‌شدن چربی در عضلات با افزایش سن و با آتروفی عضلات افزایش می‌یابد، هرچند دلیل این اتفاق به‌درستی مشخص نیست، اما کارشناسان می‌گویند ژنتیک ممکن است تا حدی آن را توضیح دهد. مطالعات قبلی نشان داده بود که سطوح بالای نفوذ چربی داخل عضلانی خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.
با‌این‌حال مطالعات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به کاهش چربی عضلانی در بین افرادی‌که در معرض خطر چاق‌شدن هستند، کمک کند.

تمام واقعیت‌ها در مورد آنفلوآنزای دوره‌ای در زنان
اگر قبل از دوره قاعدگی ماهانه یا در طول آن دچار آبریزش بینی، خارش چشم، سرگیجه یا سایر مشکلات هستید، بدانید که مبتلا به آنفلوآنزای پریود یا آنفلوانزای دوره‌ای شده‌اید.
به‌نوشته هافینگتون‌پست؛ افرادی که دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند، می‌دانند که آن زمان از ماه چقدر می‌‌تواند وحشتناک باشد. نوسانات خلقی، خستگی، گرفتگی عضلات و ... می‌تواند در این دوره از ماه بسیار غیر‌قابل‌تحمل باشد.
اما اینها کافی نیستند، برخی از افراد در طول دوره قاعدگی خود علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را تجربه می‌کنند.
در‌حالی‌که آنفلوآنزای پریود یک تشخیص پزشکی نیست، اما علائمی که تجربه می‌کنید واقعی هستند. علائم شبیه آنفلوآنزا مشابه یا با گروهی از علائم که پزشکان آن را دیسمنوره (قاعدگی ‌های دردناک) یا سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می‌نامند، همپوشانی دارند. متخصصان در مورد علت این پدیده کاملاً مطمئن نیستند، اما نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی شما محتمل‌ترین مقصر هستند.
افزایش استروژن که در بخش اول چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد و قبل از تخمک‌گذاری به اوج خود می‌رسد، می‌تواند علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش بینی و خارش چشم را تشدید کند. علاوه‌بر‌این، تغییرات هورمونی که در طول چرخه قاعدگی رخ می‌‌دهد می‌تواند منجر به خستگی، سردرد، گرگرفتگی و درد مفاصل یا ماهیچه شود.
استروژن ممکن است تولید هیستامین را توسط ماست‌سل‌ها، یکی از اجزای سیستم ایمنی، افزایش دهد. علائم ناشی از افزایش هیستامین شبیه یک واکنش آلرژیک یا بیماری مختصر شبیه آنفلوآنزا است و ممکن است شامل حالت تهوع، سرگیجه و ضعف عمومی باشد.
همانطور که دوره‌های قاعدگی می‌توانند از نظر مدت‌زمان متفاوت باشند، میانگین طول دوره علائم آنفلوآنزای قاعدگی نیز ممکن است در افراد مختلف از یک تا شش روز متفاوت باشد.
متأسفانه، به‌جز درمان‌های معمولی در خانه، نمی‌توانید کارهای زیادی برای رفع علائم آنفلوآنزای پریود انجام دهید.
از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) استفاده کنید. داروهای ضد التهابی OTC، مانند ایبوپروفن (ادویل)، می‌توانند دردهای عضلانی، گرفتگی، سردرد و درد سینه را کاهش دهند. مصرف یک ضد‌التهاب قبل از شروع قاعدگی ممکن است درد و خونریزی را کاهش دهد.
علاوه‌ بر ‌این داروها، علائم خفیف‌تر ممکن است با ورزش و شیوه‌های کلی کاهش استرس (مانند تنفس عمیق، یوگا و تصاویر هدایت‌شده) کاهش یابد.
درمان‌های غیر‌دارویی ممکن است شامل نوشیدن چای گیاهی، ماساژ، یا استفاده از پدهای حرارتی باشد. یک پد گرم‌کننده می‌تواند به تسکین گرفتگی و درد عضلانی کمک کند. یک پد حرارتی را به‌مدت ۱۵ دقیقه بر حسب نیاز در طول روز روی شکم خود قرار دهید.
اما اگر سرفه، تب، تنفس غیرطبیعی یا سایر مسائل غیرعادی را تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.
هیدراته بمانید. هیدراته‌ماندن می‌تواند به جلوگیری از سردرد قبل از پریود کمک کند.
غذاهای سالم بخورید. تغذیه سالم همیشه ایده خوبی است، اما انتخاب‌های سالم‌تر در دو هفته منتهی به قاعدگی می‌تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد. مصرف الکل، شکر، نمک و کافئین را کاهش دهید.
اگر به‌طور مرتب در حوالی دوره قاعدگی خود علائمی شبیه آنفلوآنزا دارید با متخصص زنان و یا پزشک عمومی خود مشورت کنید. آنها ممکن است آزمایشاتی را برای رد سایر مسائل پزشکی که ممکن است باعث این علائم شوند انجام دهند.
مرجع : دویچه وله
برچسب ها: خطر مرگ چربي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها