به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۴ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۰۵۶۸۱

حمایت اوزداغ از کمال قلیچ‌دار اوغلو 

حمایت اوزداغ از کمال قلیچ‌دار اوغلو 
گروه بین الملل: رهبر حزب ملی‌گرای افراطی و مهاجرستیز پیروزی کە از اعضای اصلی ائتلاف آتا بود، از کاندیدای ائتلاف ملت حمایت کرد و بە هوادارانش گفت: « اگر نمی‌خواهید نگران بیرون رفتن دخترتان باشید، به کمال قلیچ‌دار اوغلو رای بدهید».
امید اوزداغ، رهبر حزب پیروزی (Zafer) کە از اعضای اصلی ائتلاف آتا بود، رسما در یک نشست مطبوعاتی از کمال قلیچ‌داراوغلو، کاندید ائتلاف ملت اعلام حمایت کرد.
اوزداغ در این نشست مطبوعاتی کە پس از جلسەای نسبتا طولانی با قلیچ‌دار اوغلو برگزار شد، گفت: "بر سر مجموعه راهکارهایی به اجماع نظر رسیدەایم کە خیابان‌های ما را دوبارە امن می‌کنند و باندهای مواد مخدر را از سر راه بر می‌دارد. به همین دلیل حزب پیروزی تصمیم گرفت کە در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، از کمال قلیچ‌دار اوغلو حمایت کند".
امید اوزداغ کە بە عنوان یک سیاست‌مدار ملی‌گرای افراطی و ضد مهاجر شناختە می‌شود، در ادامە مدعی شد: «غلبه بر مشکلات اقتصادی بدون برگرداندن ١٣ میلیون پناهجو و آوارە بە کشورهایشان امکان‌پذیر نیست. با بودن این پناهجویان ما نمی‌توانیم از افزایش اجارە‌بها جلوگیری کینم.»سیاست‌مداران ترکیه در هفتەهای گذشتە بارها از "وجود ١٣ میلیون پناهجو در ترکیه" سخن گفتەاند، در حالی کە مدرکی دال بر درستی ادعای خود رو نمی‌کنند. آمار نهادهای بین‌المللی حاکی از وجود سه و نیم میلیون جنگ‌زدە و پناهجو در ترکیه است.
به گفتە او بر اساس راهکار توافقی دو طرف "در مدت یک سال، آوارگان بر اساس موازین حقوق بشری و قوانین بین‌المللی به کشورهایشان بازگرداندە خواهند شد".
او همچنین در پایان گفت: «اگر می‌خواهید ترکیه‌ای را که از مادران و پدرانتان گرفته‌اید به فرزندانتان بسپارید و اگر نمی‌خواهید نگران بیرون رفتن دخترتان باشید، به قلیچ‌دار اوغلو و اخراج پناهندگان رای بدهید.»امید اوزداغ، در گذشتە مواضع بسیار تندی در برابر احزاب کرد، بە خصوص حزب دمکراتیک خلق‌ها می‌گرفت اما در کنفرانس مطبوعاتی امروز در این مورد حرفی نزد. احتمالا بە دلیل حمایت گستردە کردها از قلیچ‌دار اوغلو.تبار امید اوزداغ بە ترک‌های داغستانی برمی‌گردد. پدر و مادر او هر دو از اعضای حزب حرکت ملی و از نزدیکان آلپ‌ارسلان تورکش، مؤسس این حزب بودند. او در ژاپن بە دنیا آمدە و در ترکیه بە عنوان سیاست‌مداری ملی‌گرا و البته جنجالی شناختە می‌شود.
اوزداغ تا سال ٢٠١۶ معاون اول حزب حرکت ملی بود، اما پس از آنکه خود را برای رهبری حزب نامزد کرد، عضویت او سلب شد. او سپس بە حزب نیک پیوست، اما در سال ٢٠٢٠ از این حزب هم اخراج شد. او در سال ٢٠٢٢ حزب خودش را تحت عنوان پیروزی بنیاد گذاشت.حزب پیروزی از اعضای اصلی ائتلاف آتا بود. کاندید این ائتلاف برای پست ریاست‌جمهوری ترکیه، سینان اوغان بود؛ سیاست‌مداری کە برخی از کارشناسان او را از خود اوزداغ جنجالی و افراطی‌تر می‌دانند.یکی از نکات غافل‌گیر کنندە دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری، کسب بیش از ۵ درصد آرا، توسط کاندیدای این ائتلاف بود. به همین دلیل کارشناسان حمایت این ائتلاف از هر کدام از کاندیداها را مهم می‌دانند.
اوزداغ کە از حمایت اوغان مطمئن نبود، تنها چند روز پس از برگزاری دور اول انتخابات، اعلام کرد "ائتلاف آتا منحل شدە و از این به بعد تصمیمات به صورت مشترک گرفته نمی‌شود و هر کس بر مبنای نظر خود تصمیم خواهد گرفت".سینان اوغان روز ٢٢ مه، رسما از رجب طیب اردوغان حمایت کرد و از هوادارانش خواست، بە او رای بدهند.
برخی از کارشناسان با توجه به تبار آذری اوغان، معتقدند کە دلیل حمایت او از اردوغان، روابط نزدیک او با الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان است. علی‌اف رسما از اردوغان اعلام حمایت کردە است.در دور اول انتخابات رجب‌ طیب اردوغان، نامزد حزب حاکم "عدالت و توسعه" ۴۹/۵ درصد آرا و کمال قلیچ‌داراوغلو، نامزد ائتلاف اپوزیسیون ۴۴/۸۹ درصد آرا را به دست آورده بودند.
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روز یكشنبه برگزار می‌شود. به گفتە کارشناسان به دلیلی نزدیکی آرای دو نامزد و حساسیت‌های موجود، جامعه ترکیه بیش از هر زمانی دو قطبی شدە است.
نهادهای حقوق‌بشری هم هشدار می‌دهند کە تشدید احساسات ناسیونالیستی شهروندان ترک توسط دو طرف به منظور بە دست آوردن آرای بیشتر، در آینده می‌تواند جایگاه و موقعیت اقلیت‌های ترکیه و حتی مهاجران را متزلزل‌تر کند.
برچسب ها: ترکیه‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها