به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۴ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۴۰۵۶۹۰

گروهی روسی که برای اوکراین  می‌جنگد

گروهی روسی که برای اوکراین  می‌جنگد
گروه بین الملل: به دنبال مطرح شدن ادعای مقام‌های روسیه مبنی بر ورود یک گروه مسلح از اوکراین به منطقه بلگورود روسیه گروه کمتر شناخته شده سپاه داوطلب روسیه (RDK)، که گروهی وابسته به ارتش اوکراین است خبرساز شده است.
رسانه‌های روسی گزارش داده‌اند که «خرابکاران» از اوکراین به منطقه بلگورود رفته‌اند.
گروه سپاه داوطلب روسیه ( آر دی کی) و گروه دیگری به نام «لژیون آزادی روسیه» به تلویزیون دولتی سوسپلین اوکراین گفتند که در حال ایجاد «منطقه غیرنظامی در مرز با فدراسیون روسیه هستند تا روسیه از آنجا نتواند اوکراین را بمباران کنند».آندری یوزُف، یکی از نمایندگان اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین گفت که هر دو گروه «به طور مستقل در خاک روسیه» فعالیت می‌کنند و شهروندان اوکراینی در عملیات آن‌ها دخالتی ندارند. او تأکید کرد که «هر چیزی که در قلمرو فدراسیون روسیه اتفاق می‌افتد، درگیری‌های داخلی روسیه است.»
سرویس‌ تلویزیونی متمرکز اوکراین، «آر دی کی» را «شبه نظامیان» و «داوطلبان روسی» توصیف کرد که هدف‌شان «آزادسازی» نه تنها مراکز جمعیتی منطقه بلگورود، بلکه کل روسیه است.این تلویزیون در ماه مارس، آر دی کی را «تشکیلاتی در لژیون بین‌المللی دفاع ارضی اوکراین» توصیف کرده بود.
در اکتبر ۲۰۲۲ وب‌سایت خبری و تحلیلی گلاوکوم گفت که آر دی کی بخشی از گردان نود و هشتم دفاع سرزمینی آزوف-دنیپرو از تیپ ۱۰۸ نیروهای مسلح اوکراین است.
این وب‌سایت گفته بود که این سپاه متشکل از داوطلبان روسی است که بسیاری از آنها در انقلاب کرامت اوکراین در سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۳ شرکت داشتند و پس از آن در کنار اوکراین در دونباس جنگیدند، و برخی نیز در روسیه «با رژیم پوتین جنگیدند».فرمانده دنیس کاپوستین به گلاوکوم گفت که این سپاه به طور رسمی در اوت ۲۰۲۲ تشکیل شد، اما اعضای آن در روزی که روسیه تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد - ۲۴ فوریه - سلاح به دست گرفتند.
کاپوستین در مصاحبه دیگری، که در آن خود را دنیس نیکیتین نامید، گفت که قدرت این یگان تحت عنوان «سپاه» پنهان شده بود، اما عضو دیگری به نام فورتونا تعداد آن را در نوامبر ۲۰۲۲، پس از ۱۰ نفر اولیه، حدود ۱۲۰ نفر اعلام کرد.فورتونا افزود: «ما یک یگان داوطلب هستیم، سرباز وظیفه یا سرباز قراردادی مانند شهروندان اوکراینی نیستیم. ما تدارکات خود را داریم که از جانب داوطلبان پشتیبانی می‌‌شود. ما خودمختاری بسیار زیادی داریم.»گلاوکوم با استناد به تفهیم‌نامه این گروه گزارش داد: «این سپاه روسیه را به عنوان یک کشور تروریست می‌شناسد و با مذاکرات دیپلماتیک با آن مخالف است.» این دو هدف اصلی نظامی - سیاسی این سپاه را مشخص می‌کند: حفاظت و بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین به مرزهای ۱۹۹۱ و سرنگونی «رژیم» در روسیه.
در ۳۱ اوت ۲۰۲۲، آر دی کی، لژیون آزادی روسیه و ارتش جمهوری‌خواه ملی در ایرپین بیانیه‌ای را در مورد مبارزه مشترک خود علیه روسیه پوتین امضا کردند و اداره یک مرکز هماهنگی را به ایلیا پونوماریوف، نماینده سابق پارلمان مخالف روسیه که اکنون شهروند اوکراین است، واگذار کردند.دو ماه پیش از وقایع منطقه بلگورود در ماه مه ۲۰۲۳، و زمانی که رسانه‌های روسی از یورش فرامرزی «اوکراینی» به منطقه بریانسک خبر دادند، آر دی کی خبرساز شد.
در میان گزارش‌های ضد و نقیض تأیید نشده روسیه در مورد تیراندازی، تلفات و گروگان گیری، آر دی کی ویدئویی از رهبر خود و مرد دیگری با لباس نظامی منتشر کرد که می‌گفت این سپاه با سلاح وارد روسیه شده است تا از شهروندان این کشور بخواهد علیه دولت شورش کنند.این گروه پس از عملیات محیرالعقولی که انجام دادند ظاهراً به سلامت به اوکراین بازگشتند. گفته می‌شود یکی از اعضای ناشناس این سپاه به یک کانال تلگرامی گفته است: «۴۵ نفر از ما در این مأموریت بودیم. وارد شدیم، فیلم تهیه کردیم و به دو خودروی جنگی پیاده کمین زدیم. من هیچ تلفات جانی به چشم ندیدم. فقط یک مرزبان آسیب دید. ما هیچ گروگانی نگرفتیم.»این گروه آشکارا از دولتی حمایت می‌کند که از روس‌تبارها در مقابل فدراسیون چند ملیتی فعلی روسیه محافظت کند.
فورتونا با عنوان «رئیس ستاد آر دی کی» به برنامه تلویزیونی اوکراینی هروشی در فوریه ۲۰۲۳ گفت: «علیرغم وجود دولتی به نام روسیه یا فدراسیون روسیه، یک فرد با ملیت روسی، یک فرد روس، از کمترین حمایت برخوردار است و بی‌حقوق‌ترین فرد در این کشور است.»او گفت که از ایجاد یک دولت تک قومی روس، هر چقدر هم که کوچک باشد، حمایت می‌کند: «حتی اگر این کشور به اندازه منطقه کالینینگراد باشد، کشوری تک قومیتی خواهد بود و حداقل برخی از حقوق اولیه مردم ساکن آن‌جا رعایت خواهد بود.»
کاپوستین دیدگاه مشابهی را بیان کرده است: «حتی اگر روسیه برای روس‌ها به اندازه مسکو، یک منطقه یا بخش اروپایی [روسیه] کوچک شود، من به‌عنوان یک ملی‌گرا ار آن کاملاً راضی خواهم بود».این گروه نظری مثبت به جریان اصلی مخالفان روس ندارد و آنها را متهم می‌کند که در جنگ اوکراین از ماجرا کناره گرفته‌اند. فورتونا گفت: «اگر برای دارو پول می‌خواهید،‌ اشکالی ندارد. کمک بشردوستانه، خوب است. خودروی‌تان نیاز به تعمیر دارد یا احتیاج به پرداخت پول برای آموزش دارید، مشکلی نیست. ولی خدا نکند که حتی یک سنت بخواهیم خرج یک قطار فشنگ کنید. دیگر کار تمام است. در ذهن آنها چنین کاری حمایت از تروریسم است.»آر دی کی بر تفاوت‌های ایدئولوژیک خود با لژیون آزادی روسیه تأکید کرده است. کاپوستین گفت: «ما مسیرهای مختلفی را به سوی یک هدف - سرنگونی رژیم پوتین - طی می‌کنیم. اما مبنای ایدئولوژیکی ما با لژیون تفاوت دارد. همه مبارزان ما از دیدگاه‌های راست محافظه‌کارانه حمایت می‌کنند، و ما بر یک بنیان سنتی ایستاده‌ایم. مبارزان لژیون بیشتر تمایل دارند خود را مرکزگرا بنامند.»
طبق برنامه هروشی، لژیون از حفظ فدراسیون روسیه در محدوده مرزهای ۱۹۹۱ تأکید دارد.
تلویزیون اوکراین و سایر رسانه‌های جریان اصلی عموماً با همدلی در مورد آر دی کی گزارش می‌دهند و آنها را به عنوان ملی‌گرایان روسی توصیف می‌کنند که در کنار اوکراین برای آزادی و علیه حکومت پوتین می‌جنگند.وب‌سایت گلاوکوم به آر دی کی لقب «مرموزترین یگان نیروهای مسلح اوکراین» را داده است.
برنامه هروشی گفت: «آر دی کی فعالانه در عملیات‌های نیروهای مسلح اوکراین شرکت می‌کند و با پذیرش روس‌هایی که از سراسر جهان می‌رسند، در حال رشد است. آنها با سلاح‌هایی در دست، برای سرعت بخشیدن به سرنگونی رژیم پوتین می‌جنگند. هدف این است که ارتش روسیه در اوکراین شکست بخورد و سپس یک کشور جدید روسیه ایجاد شود.»
در سال ۲۰۲۰، وب‌سایت تحقیقی اوکراینی زابورونا مقاله‌ای منتشر کرد که در آن به ارتباط ادعایی کاپوستین با گروه‌های نئونازی و گذشته بحث‌برانگیز او به‌عنوان تاجر، سازمان‌دهنده مسابقات ام‌ام‌ای و هماهنگ‌کننده گروه‌های هوادار رادیکال فوتبال اشاره کرد. کاپوستین در روسیه متولد شده، در آلمان زندگی کرده و در سال ۲۰۱۷ به اوکراین نقل مکان کرده است.
وب‌سایت خبری اوکراینی لیگا دات نت گزارش داد که آر دی کی و لژیون آزادی روسیه در ۱۷ مه ۲۰۲۳ «آشتی» کردند و نیروهایشان متحد شده‌اند. در آن زمان هر دو گروه عکس مشابهی را منتشر کردند که رهبران خود - کاپوستین (نیکیتین) و تزار (لژیون) - را نشان می‌داد که در کنار یکدیگر در مکانی که شبیه جزیره ریبالسکی کی‌یف است ایستاده‌اند.
رودیون کودریاشوف، فرمانده گردان آزوف دنیپرو ارتش اوکراین، در گفتگو با رادیو NV اوکراین، گفت که شخصاً دنیس نیکیتین را می‌شناسد و او را به عنوان یک جنگجوی واقعی تحسین می‌کند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها