کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توافق طرفین بر سر دلار ۵۲؟

4 خرداد 1402 ساعت 17:30


گروه اقتصادی: روز گذشته نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران دچار افت قیمت نسبی شد و به پله دوم کانال ۵۲‌هزار تومانی رسید. مشاهدات حاکی از آن است که روز گذشته سومین روز نوسان نرخ دلار آزاد در سطوح قیمتی کانال ۵۲‌هزار تومانی است. به عقیده عده‌ای از تحلیلگران ارزی، تداوم حضور نرخ دلار در کانال ۵۲ می‌تواند ناشی از توافق کوتاه‌مدت طرفین عرضه و تقاضا باشد. همچنین این افراد سطوح قیمتی حال حاضر دلار را نقطه ثقل انتظارات تورمی در بازار می‌دانند.
به گزارش دنیای اقتصاد، این در حالی است که پس از انتشار سیگنال‌های سیاسی منفی از سوی مسوولان اتحادیه اروپا در رابطه با افزایش سطح تحریم‌های سیاسی در روز‌های اخیر، خبر دیگری مبنی بر آینده احتمالی روابط ایران با قدرت‌های جهانی منتشر نشده و پیش‌بینی می‌شود در صورت انتشار هر سیگنال مثبت یا منفی در این زمینه، نرخ ارز مجددا تحرکات خود را آغاز کند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 160 تومان کاهش قیمت نسبت به آخرین نرخ روز سه‌شنبه به رقم 52‌هزار و 160 تومان رسید. گفتنی است که نرخ سکه طلا نیز در بازار روز گذشته نوسان قیمتی چشمگیری از خود به جا نگذاشت و در محدوده مرز دو کانال قیمتی 31 و 32میلیون تومانی قیمت خورد.
تقابل نیرو‌های همسان در بازار
دیروز چهارشنبه 3 خرداد ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران با نوسان چشمگیری همراه نبود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که واپسین معاملات نقدی خود در بازار روز سه‌شنبه را در رقم 52‌هزار و 320 تومان به پایان رسانده بود، در نخستین معاملات صبح روز گذشته با حدود 40 تومان کاهش در رقم 52‌هزار و 280 تومان آغاز کرد.
در ادامه معاملات روز گذشته نرخ این ارز مجددا دچار افت شد و درنهایت با حدود 160 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 52‌هزار و 160تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید.
تحلیلگران، سنگر حال حاضر نرخ شاخص ارزی را مستحکم نمی‌دانند اما بر این باورند که نیمه نخست کانال 52‌هزار تومانی می‌تواند محل توافقی نیرو‌های بازار باشد. این افراد ضمن اشاره به سیگنال‌های سیاسی جدید منتشر شده در روز‌های اخیر بر این باورند که کانال 52‌هزار تومانی از استحکام کافی جهت مقابله با اخبار جدید برخوردار نیست اما هم‌اکنون و در فضای بی‌خبری، هیچ یک از طرفین عرضه و تقاضای بازار از برتری کافی جهت ایجاد روند جدید برخوردار نیستند و برآیند این دو نیرو منجر به حضور نرخ اسکناس آمریکایی در کانال 52‌هزار تومانی شده است.
روز گذشته دو ارز شاخص دیگر بازار نیز نوسانات چشمگیری نداشتند. هر برگ اسکناس یورو اروپا نسبت به‌روز پیشین 90 تومان کاهش یافت و پوند انگلستان نیز 40تومان رشد قیمت را تجربه کرد.
کاهش تب و تاب بازار سکه
دیروز همزمان با افت دامنه نوسان نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی، سکه طلا نیز نوسان چشمگیری از خود به جا نگذاشت و در مرز دو کانال قیمتی 31 و 32 میلیون تومانی قیمت خورد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 100‌هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 31میلیون و 980‌هزار تومان به فعالیت خود پایان بخشید.
گفتنی است که نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای نیز در بازار روز گذشته در کانال قیمتی 7 میلیون و 700‌هزار تومانی محاسبه شد.


کد مطلب: 405721

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/405721/توافق-طرفین-سر-دلار-۵۲

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir