کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شناسايي عامل توطئه عليه تيم‌هاي فولاد و پيكان

هيچ خطري، متوجه باشگاهها و بازيكنان نيست

14 ارديبهشت 1393 ساعت 8:43

گروه ورزشي: در حاليكه مشخص شده كه عامل جوسازي و مدرك‌سازي كاذب اخير عليه تيم‌هاي فولاد خوزستان و پيكان تهران، يك دلال حرفه‌اي در شهر اهواز است، يك حقوق‌دان نيز مي‌گويد: اين ماجرا، هيچ خطري حداقل براي باشگاهها و تيم‌هاي ورزشي ايجاد نخواهد كرد.


به گزارش بهارنيوز، دلال حرفه‌اي كه خود از بازيكنان فوتبال اين استان در دهه 60 مي‌باشد از اواسط دهه 70 وارد كار دلالي و نقل و انتقالات بازيكنان ليگ شد و پاي بازيكنان عراقي را نيز به فوتبال ايران باز كرد. او كه از جمله شاخص ترين دلالان حرفه‌اي فوتبال ايران به شمار مي‌رود و با بسياري از روزنامه‌ها و خبرنگاران ورزشي نيز روابط آلوده مالي دارد، چند سال پيش به دليل فعاليت‌هاي مالي و ارتباطات مشكوك با مربيان و بازيكنان تيم‌هاي مختلف به همراه جمع ديگري از دلالان فوتبال بازداشت و ماهها در زندان بود.

اين فرد كه تا قبل از مديريت كنوني باشگاه فولاد، در اين باشگاه بروبيايي داشت و براي خود حق آب و گل قائل بود! اما با انتخاب آقاي دهكردي به مديرعاملي فولاد، (كه از مديران پاكدست و اخلاق‌مدار ورزش ايران به شمار مي‌رود كه سابقه سالها بازيكني و مربيگري فوتبال در تيم هاي بزرگ خوزستان و 8 سال رياست هيات فوتبال استان را در كارنامه درخشان خود دارد و نتايج كنوني اين باشگاه در رده هاي سني مختلف، حاصل مديريت 5 ساله اوست) پايش در فولاد قطع و جلوي تداوم مسائل حاشيه‌اي و همچنين ادامه فساد مالي و دلالي در اين تيم توسط وي كاملا گرفته شد.

اين دلال حرفه‌اي كه در طول ساليان اخير به ثروتي افسانه‌اي دست يافته و ردپايش در اغلب نقل و انتقالات و تباني‌ها فوتبال ايران نيز ديده مي‌شود، پس از اخراج از حاشيه فولاد، بارها به اهالي فوتبال خوزستان صراحتا گفت: روزي انتقامم را از فولاد خواهم گرفت! حالا او به زعم خود توانسته است به اين آرزو نائل گردد گرچه با ناشيگري و اطلاعاتي ناقص و بي‌فايده به كاهدان زده زيرا حتي اگر اين موضوع در نهايت به اثبات هم برسد هيچ خطري بازيكنان و باشگاه فولاد را تهديد نمي‌كند.

در اين رابطه يك حقوق‌دان در پاسخ به سئوال بهارنيوز، توضيحات زير را ارائه نمود:
مسئله طرح شده پيرامون مدرك كارت معافيت خدمت برخي از بازيكنان فوتبال، حتي به بازيكنان هم ارتباطي حقوقي ندارد چه به رسد به باشگاهها و تيم‌هاي ورزشي كه ملاك عمل آنها اخذ مدارك اعضاي خود مي‌باشد. طبق اظهارات مقامات رسمي نيروهاي مسلح و فدراسيون فوتبال، ثابت شده كه اصل مدارك مورد ادعا (كارت معافيت‌ها) كاملا اصالت داشته و هيچگونه خدشه‌اي در اصالت آنها وجود ندارد بلكه مسئله به ادعايي مربوط مي شود كه در حيطه محاكم قضايي است كه از نظر حقوقي نيز تبعات آن صرفا مربوط به پدراني است كه گفته مي‌شود از طريق باندي جاعل، براي خود سابقه رفتن به جبهه در دوره دفاع مقدس تهيه كرده تا از آن طريق براي فرزندان خود معافيت سربازي بگيرند.

فرض بگيريم حتي اين ادعا به اثبات برسد و مثلا يك يا چند «پدر» بازيكنان فوتبال ايران دست به اين كار زده باشند، تقصير آن تيم يا تيم‌هايي كه آن بازيكنان با مدرك تاييد شده و كاملا سالم معافيت را جذب كرده‌اند چيست؟ براي مثال در بين اسامي اعلام شده، نام بازيكناني از فولاد و پيكان تهران (مهدي حلافي كه اتفاقا اهوازي است) ديده مي‌شوند كه هر كدام در اين مدت در چندين تيم مثل پرسپوليس، نفت، داماش، سپاهان و ... توپ زده‌اند.

حتي در صورت صحت اين ماجرا، و در صورت اثبات ادعاي مذكور (غش در اخذ سوابق جبهه) در قوه قضاييه، محكومان فرضي، پدراني هستند كه دست به اين كار زده‌اند به علاوه شبكه جاعلان و نه حتي فرزندان پدران متخلف. البته در صورت صدور آراي محاكم قضايي، كميته‌هاي انضباطي و قضايي فدراسيون هاي ورزشي كشور هم مي‌توانند به استناد آن آرا، براي بازيكنان (با فرض و اثبات اينكه آنان از جرم پدران خود علم و اطلاع داشته‌اند) محروميت‌ها و جريمه‌هايي وضع نمايند.

اما باشگاههايي كه از اين بازيكنان استفاده كرده‌اند صرفا در صورتي در خطر قرار خواهند گرفت كه كميته‌هاي انضباطي فدراسيون‌ها، به استناد آراي دادگاههاي قضايي ابتدا حكم به مجازات بازيكنان (فرزندان پدران محكوم شده در دادگاه‌ها) آن هم با اثبات علم و اطلاع فرزند از عمل مجرمانه پدر، نموده و در مرحله بعد مدعياني و شاكياني (حقيقي يا حقوقي) وجود داشته باشند كه طرح دعوا و شكايت نموده و عنوان كنند كه فلان و فلان باشگاه از وقوع اين جرم مطلع بوده‌اند.

براي مثال در ماجراي  مورد بحث، و با فرض شكل گيري يك پرونده قضايي در دادگاه‌هاي صالحه كشور، (كه در اين پروسه قضايي در بهترين حالت بيش از يكسال، تا احكام تجديدنظر به طول خواهد انجاميد)، و فرض محكوميت نهايي پدر اين بازيكن، موضوع صرفا به دو باشگاه فولاد و پيكان خلاصه نمي‌شود و كميته قضايي بايد بر اساس مستندات شاكي،  به يقين برسد كه مديران كليه باشگاههايي كه اين بازيكنان را در مقاطعي جذب كرده بودند، كه حداقل در باره يكي دو نفر از بازيكنان مورد ادعا، در تيم‌هاي پيكان، نفت، پرسپوليس، سپاهان، فولاد، داماش و ... رسما توپ زده‌اند، از اقدام مجرمانه پدران آن بازيكنان نيز مطلع بوده‌اند! همه اين‌ها نشان مي‌دهد كه ته اين ماجرا، هيچ خطر و مشكلي حداقل براي باشگاهها و تيم‌هاي ورزشي ايجاد نخواهد كرد.


کد مطلب: 40576

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/40576/هيچ-خطري-متوجه-باشگاهها-بازيكنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir