به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۵ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۴۰۵۸۱۵

اتوبوس «وس اندرسون» از ستاره اشباع شد

اتوبوس «وس اندرسون» از ستاره اشباع شد
گروه فرهنگی:فیلم‌های «مه دسامبر» و «آناتومی یک سقوط» رقابت تنگاتنگی برای تصاحب نخل طلای کن داشتند تا اینکه فیلم «برگ‌های پژمرده» اثر آکی کوریسماکی به نمایش درآمد و منتقدین را به وجد آورد. در این میان فیلم «استروید سیتی» علاوه‌بر بازیگرانش پای ستاره‌ها و شخصیت‌های مهمی را از جمله «جیم جارموش» به کن باز کرد.

به گزارش صبا، روزهای پایانی کن جذاب‌تر از همیشه دنبال می‌شود. دو فیلم «برگ‌های پژمرده» و «استروید سیتی» یکی از مهم‌ترین و جذاب‌‌ترین موقعیت را برای فستیوال کن رقم زدند.فیلم «برگ‌های پژمرده» اثر آکی کوریسماکی همانطور که انتظار می‌رفت با میزانسن‌های چشم‌‌نواز و لحظات گیرا معادله امتیازدهی را به هم زد و دو فیلم «آناتومی یک سقوط» و «مه دسامبر» را پشت سر گذاشت. این فیلم هم‌اکنون از منظر منتقدین اسکرین دیلی بهترین فیلم جشنواره کن است. کوریسماکی با هژموی هندسه و رنگ جایگاه بازیگران در میزانسن و مواجهه آن‌ها با یکدیگر را طوری هدایت می‌کند که حتی کوچک‌ترین اکت نیز به فضاسازی اثر کمک می‌کند. نمایش و داستان‌گویی با وجود سکوت و آرامش از ریتم نیفتاده و به شکل‌گیری درون‌مایه و مضمون در اثر لطمه نمی‌زند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دو آدم تنها شبی در هلیسنکی یکدیگر را می‌بینند و اولین و آخرین عشق خود را پیدا می‌کنند. آنسا، کارمند ساعتی یک سوپرمارکت است که شب‌ها پلاستیک‌های بازیافت را مرتب می‌کند. یک شب او با کارگری به نام هولاپا آشنا می‌شود و آن‌ها تلاش می‌کنند به هم نزدیک شوند.جردن کرانک(منتقد): اکثر فیلم‌های طولانی و خسته‌کننده کن را فقط با یک نما از فیلم برجسته «برگ‌های پژمرده» اثر کوریسماکی معاوضه می‌کنم. بهترین فیلم بخش رقابتی تا به امشب این فیلم است!

دو واکنش دیگر به اکران فیلم جدید آکی کوریسماکی در بخش رقابتی:
– برگ‌های خشکیده ساخته‌ی آکی کوریسماکی حیرت‌زده‌ام کرد. این زیباترین فیلمی‌ست که امسال در کن پخش شده‌ است
– برگ‌های خشکیده، یک رام-کامِ تلخ‌و‌شیرین، لذت‌بخش، تاثیرگذار و جوهره‌ای از سینمای کوریسماکی: ترکیب‌بندی‌های خیره‌کننده، شخصیت‌های کم‌حرف، شوخ طبعیِ تلخ‌و‌شیرین، انسانیت….تا به الان هیج فیلمی چنین واکنش هیجان‌انگیزی از سوی تماشاگران در اکران امسال کن نداشته است.

امتیاز منتقدان کایه دو سینما به برگ‌های خشکیده اثر آکی کوریسماکی. مارکوس اوزل، سردبیر مجله، به فیلم امتیاز شاهکار را داد.یکی دیگر از فیلم‌های پرحاشیه کن «استروید سیتی» بود. حاشیه این فیلم بیشتر به علت بازیگران آن و رفتارهای آن‌ها در فرش قرمز بود. از تام هنکس گرفته تا اسکارلت جانسون جملگی درحال خودنمایی و ژست‌های عجیب و غریب بودند. آن‌ها فضایی را که درخور مناسبات فرش قرمز است ایجاد کرده و مشغول به مسخره‌بازی و ادا درآوردن مقابل دوربین شدند.

در راستای چنین اتمسفری شخصیت‌های مهمی از جمله تاکشی کیتانو و جیم جارموش در فرش قرمز حاضر شده و فیلم وس اندرسون را با بازی جیسون شوارتزمن، اسکارلت جوهانسون، تام هنکس، جفری رایت، تیلدا سوینتن، برایان کرانستون، ادوارد نورتون، آدرین برودی، لیو شرایبر، هوپ دیویس، استیو پارک روپرت فرند، مایا هاک، استیو کرل، مت دیلون، هانگ چائو، ویلم دفو، مارگو رابی، تونی ریوولوری، جیک ریان، جف گلدبلوم تماشا کردند.
وس اندرسون نیز طبق عادت همیشگی بازیگران خود را با اتوبوس به کن آورد. طبق قانون اندرسن فرقی نداره شما چه بازیگر بزرگی هستی وقتی تو فیلم من بازی می‌کنی باید با اتوبوس به کن بیایی!
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها