به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۵ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۰۵۸۱۸
جوان ایرانی یا در موبایل فروشی است یا نمایشگاه خودرو

امروز دلالی جای اشتغال مولد را گرفته است

امروز دلالی جای اشتغال مولد را گرفته است
گروه اقتصادی: براساس آخرین آمار‌های رسمی، نزدیک به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کسانی که در پاییز سال ۱۴۰۰ شاغل بوده اند، در پاییز ۱۴۰۱ دیگر دارای شغل نبوده و بیکار شده و یا از جمعیت فعال اقتصادی خارج شده‌اند.به گزارش اقتصاد 24، کل جمعیت حاضر در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) در پاییز امسال ۶۳ میلیون و ۸۸۶ هزار نفر برآورد شده که از این تعداد حدود ۲۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر تمایل به کار کردن دارند؛ بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز امسال ۴۱ درصد بوده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر از کسانی که در پاییز ۱۴۰۱ جویای شغل بوده اند نتوانسته‌اند برای خود شغلی دست و پا کنند، به عبارت دیگر نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته ۸.۲ درصد بوده است.

آمار‌های غلط اشتغال در اقتصاد کشور
حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خصوص تبعات وجود سه میلیون جوان بلاتکلیف در اقتصاد کشور که در مرکز آمار ایران نیز به آن اشاره شده است، گفت: این آمار یک آدرس غلط دادن است؛ این‌ها شاغل هستند، اما در اشتغال کاذب. شاغلی که در حوزه خدمات کار می‌کند؛ با اسنپ کار می‌کند، پیک موتوری است، نگهبانی می‌دهد، ساعتی آموزش می‌دهد. این‌ها شاغل هستند، اما ما سه میلیون شاغل فاقد رسمیت داریم.

صادقی افزود: به همین دلیل هم می‌بینید که محصول سیاست‌های غلط این دولت و دولت‌های قبل، باعث شده تا اقتصاد ایران از یک اقتصاد مولد به سمت اقتصاد مرده، دلالی و خدماتی رویکرد پیدا کند؛ آن‌چنان مزیتی در حوزه اشتغال این اقتصاد وجود دارد که صنایع تا ۱۲ میلیون تومان هم به کارگر حقوق می‌دهند، اما کارگر حاضر نیست آنجا کار کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌یک از این آمار‌های غلط با مولفه‌های علمی منطبق نیست، گفت: اگر راست می‌گویند اعلام کنند که حوزه اشتغال مولد ما که منبعث از اقتصاد مولد است در حال حاضر چه تعداد کمبود نیروی کار دارد؟ در حوزه اشتغال غیرمولد که اقتصاد غیر مولد را رقم می‌زند الان انباشتی از نیروی انسانی وجود دارد. بروید ببینید در پاساژ‌های موبایل‌فروشی، نمایشگاه‌های خودرو و موتورسیکلت و لوکس‌فروشی‌ها چقدر نیروی انسانی فعال است؟ مگر آنجا چه چیزی توزیع می‌کنند؟ اما این جمعیت از جوانان آنجا هستند، چون سودآور است، چون دولت بسترساز آن است.

لحظه‌های خالی و امید‌های واهی برای جوانان جویای کار
رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، ادامه داد: این سه میلیون نفر همه مشغول‌اند، اما نه در حوزه اقتصاد مولد و حوزه‌ای که حاکمیت از آن دفاع می‌کند، بلکه در اقتصاد غیر مولد که عاملش دولت و مجلس و ارکان قوای سه‌گانه ایران هستند. جوانان جویای کار ایرانی در وضعیت برزخی قرار دارند و لحظه‌های خالی و امید‌های واهی، این قشر را نابود می‌کند.

صادقی، افزود: اقتصاد دنیا با تولید، مولد و دچار زایش ثروت شده است. دنیا در سایه اقتصاد مولد است که اشتغال مولد را رقم زده، ولی چه کسی به این حرف‌ها در ایران توجه می‌کند. اقتصاد مولد ما روزبه‌روز کوچک‌تر شده و اقتصاد غیرمولدمان روز‌به‌روز پهن‌تر و به تبع آن اشتغال مولدمان رو به زوال و اشتغال غیرمولدمان نظیر کلاهبرداری و دلالی و بورس‌بازی روز‌به‌روز شکوفاتر می‌شود. این به معنای فقیرتر شدن قشر عظیمی از جامعه و فقر مطلق را مرتب رقم زدن است؛ ظرف دو سال فقر از ۲۵ درصد به ۳۷ درصد رسیده است. این حاصل دروغ‌پردازی و آمار‌های غلطی است که این دولت و دولت‌های قبل داده‌اند.

وی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: آمار‌های اشتباه ما را از اقتصاد مولد به سمت اقتصاد غیرمولد هدایت می‌کند. آماری که اشتغال زیرزمینی به وجود آورده اشتغال دلا‌ل‌محور است که حاصل اشتغال دلالی است. این‌ها شناسنامه ندارند، بیمه نیستند، کسانی هستند که امروز حاضر نیستند برای ۲۵ میلیون درآمدشان، ۳۰ درصد حق بیمه پرداخت کنند؛ شاغلانی که آماری از آن‌ها به جا نمی‌ماند و منفعت‌شان اقتضا می‌کند خود را نمایان نکنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها