کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انجام مبادله زندانیان بین ایران و بلژیک 

5 خرداد 1402 ساعت 15:20


گروه سیاسی: عمان  اعلام کرد که مبادله زندانیان بین بلژیک و ایران انجام شد.در گزارش تلویزیون عمان آمده است که «افراد آزاد شده روز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل شدند تا برای بازگشت به کشورهایشان آمده شوند.»
سلطان نشین عمان از روحیه مثبت بالایی که در مذاکرات مسقط بین طرف‌های ایرانی و بلژیکی حاکم بود و اشتیاق آن‌ها برای حل و فصل این موضوع قدردانی کرد. 
مقام‌های ایران اولیویه ونده کاستیل، امدادگر بلژیکی را ماه فوریه سال ۲۰۲۲ بازداشت کردند. مدیر سابق «موسسه خیریه امداد بین‌الملل» به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق در ایران محکوم شده است که طبق قوانین ۱۲.۵ سال از این حبس قابل اجرا است. 
تابستان ۲۰۲۲ معاهده‌ای بین ایران و بلژیک امضا شد که اجازه انتقال متقابل زندانیان را می‌داد، متنی که به‌عنوان تنها راه برای آزادی  واندکاستیل ارائه شده است. این معاهده اخیرا اجرایی شده است. برخی از کنشگران حقوق بشر معتقدند که این معاهده راه آزادی اسدالله اسدی، را هموار می‌کند. اسدالله اسدی ۵۰ ساله که پیش از این به عنوان دیپلمات در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش کار می‌کرد، در سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی دادگاه شهر آنتورپ به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، به ۲۰ سال حبس محکوم شد.
از سوی دیگر ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد اسدالله اسدی از سوی بلژیک آزاد شده است و به زودی وارد ایران خواهد شد. 
حسین امیرعبداللهیان در توئیت خود محکومیت اسدالله اسدی را «خلاف حقوق بین‌الملل» و «غیرقانونی» خوانده است. حسین امیرعبداللهیان همچنین از اسدالله اسدی به عنوان «دیپلمات بی‌گناه» یاد کرد. 
وی از نقش عمان تشکر کرده است. خبر مبادله زندانیان بین ایران و بلژیک با میانجیگری مسقط در آستانه سفر هیثم بن طارق، سلطان عمان به ایران منتشر شد. 

 


کد مطلب: 405905

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/405905/انجام-مبادله-زندانیان-بین-ایران-بلژیک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir