کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توسط دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان

حشمت‌الله طبرزدی به ۴۵ سال زندان محکوم شد!

5 خرداد 1402 ساعت 22:09


گروه سیاسی: محمد مقیمی، وکیل دادگستری می‌گوید حشمت‌الله طبرزدی (فعال سیاسی مخالف) و موکل او از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان به ۴۵ سال و ۶ ماه حبس تعزیزی محکوم شده است!
طبرزدی در دهه‌های 70 و 80 بخاطر فعالیت‌ و اظهارنظرهای سیاسی بالغ بر 15 سال عمر خود را در زندان به سر برد و سال گذشته در جریان اعتراضات زن زندگی آزادی در خانه‌ی مادری‌اش واقع در گلپایگان بازداشت شد و تاکنون در زندان مرکزی اصفهان در تبعید به سر می‌برد. این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه پلی تکنیک تهران (امیر کبیر) است. طبرزدی متهم به محاربه، افساد فی الارض، همکاری با دول متخاصم علیه جمهوری اسلامی، اغوا و تحریک مردم برای کشتار، تبانی و توهین به رهبری و چندین مورد دیگر است. 
او که از اعضای اولیه دفتر تحکیم وحدت در دهه شصت بود با انشعاب از این گروه در سال ۱۳۶۳ به همراه برخی دیگر «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» را تأسیس کرد.
طبرزدی در ابتدا از هواداران جدی جمهوری اسلامی بود اما با آغاز تورم شدید در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به منتقد وی تبدیل شد و در دوران پس از دوم خرداد نیز به یکی از منتقدان جدی رهبری بدل گشت. او با تأسیس دفاتر اتحادیه در بیشتر استان‌های کشور فعالیت گسترده را رهبری می‌کرد که پس از انتخاب خاتمی نیز فعالیت‌شان ادامه یافت. اوج فعالیت جنبش تحت رهبری او، در میتینگ ۲۹ مهر سال ۷۶ بود که با موضوع نهادهای فراقانونی برگزار شد و آن‌ها را به چالش کشید. قبل از آن نیز در نهم و نوزدهم مهرماه همان سال چنین میتینگ‌هایی در ارومیه و تبریز با اقبال مردمی مواجه گردید و گسترش دامنه موضوعات آن به تهران، جنبش دانشجویی ایران را وارد فاز جدیدی از مبارزه نمود و حکومت را با مطالبات جدی دانشجویی-مردمی روبرو ساخت.
او در سال‌های پایانی دهه هفتاد به چهره شاخص دانشجویی مخالف جمهوری اسلامی بدل شد و جبهه دمکراتیک ایران را تأسیس کرد و اکنون خود را یک سکولار می‌داند. وی مدیر مسئول نشریات «پیام دانشجو»، «ندای دانشجو»، «هویت خویش» و «گزارش روز» بود. هفته‌نامه پیام دانشجو در سال‌های میانه دهه هفتاد افشاگری‌های گسترده‌ای پیرامون فساد اقتصادی و سیاسی منتشر ساخت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی در بانک صادرات بود. این نشریه پس از چند نوبت توقیف، لغو امتیاز شد. با وجود اینکه وی چندی پیش از رویداد ۱۸ تیر ۱۳۷۸ دستگیر و در زندان به سر می‌برد، اما به دلیل فعالیت هواداران «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» در جریان اعتراضات تیر ماه ۱۳۷۸ برخوردهای سختی با او در زمان بازداشت صورت گرفت.


کد مطلب: 406000

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/406000/حشمت-الله-طبرزدی-۴۵-سال-زندان-محکوم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir