کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتشار اسناد  نقشه‌سوقصدبه ملکه الیزابت 

6 خرداد 1402 ساعت 10:32


گروه بین الملل: براساس اسناد تازه منتشر‌شده اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده آمریکا، اف‌بی‌آی، ملکه بریتانیا در سفرش در سال ۱۹۸۳ به این کشور با احتمال ترور مواجه بود.
اف‌بی‌آی، فایل‌های محرمانه مربوط به سفرهای ملکه الیزابت دوم به آمریکا را پس از مرگ او منتشر کرده است.
این اسناد نشان می‌دهند که چگونه اف‌بی‌آی، که مسئول تامین امنیت ملکه در طول بازدیدهایش بوده، در مورد خطرات این تهدیدها از طرف ارتش جمهوری‌خواه ایرلند و هواداران آن نگران بوده است.یکی از آن‌ها مربوط به تهدید به قتل ملکه بود که یک افسر پلیس در سانفرانسیسکو آن را افشا کرد.
بر اساس این پرونده، این افسر، که به یک میخانه ایرلندی در سانفرانسیسکو رفت‌و‌آمد می‌کرد، به ماموران فدرال در مورد مردی که در آن محل با او ملاقات کرده بود، هشدار داد.
این افسر گفت که مرد به او گفته است که به دنبال انتقام مرگ دخترش است که «در ایرلند شمالی با گلوله پلاستیکی کشته شده است.»
این تهدید در ۴ فوریه ۱۹۸۳ و حدود یک ماه قبل از سفر ملکه الیزابت دوم و همسرش‌، شاهزاده فیلیپ، به کالیفرنیا، گزارش شده بود.
براساس این اسناد فرد تهدیدکننده «قصد داشت به ملکه الیزابت آسیب برساند و این کار را با انداختن یک شی از پل گلدن گیت به روی قایق رویال بریتانیا انجام دهد، یا سعی داشت ملکه الیزابت را هنگام بازدید از پارک ملی یوسمیتی بکشد.»
در پاسخ به این تهدید، سرویس مخفی ایالات متحده برنامه‌ریزی کرده بود که «مسیرهای پیاده روی پل گلدن گیت را با نزدیک شدن قایق بادبانی ببندد.»هنوز مشخص نیست چه اقدامات امنیتی در یوسمیتی انجام شده است، اما این بازدید در آن سفر انجام شده بود.اف‌بی‌آی هیچ جزئیاتی از دستگیری‌هایی که در آن زمان انجام داده، منتشر نکرده است.این اسناد ۱۰۲ صفحه‌ای براساس قانون آزادی اطلاعات و به درخواست رسانه‌های ایالات متحده در سایت اطلاع رسانی اف‌بی‌آی  منتشر شد.
بسیاری از دیدارهای الیزابت دوم از ایالات متحده، از جمله سفر سال ۱۹۸۳ او به غرب آمریکا، در جریان تنش‌های شدید بریتانیا و ایرلند شمالی انجام شده بود.وی در سال ۱۹۷۶ برای شرکت در جشن دویستمین سالگرد آمریکا به شهر نیویورک رفت.این اسناد فاش می‌کند که از یک خلبان خواسته شده بود که با یک هواپیمای کوچک بر فراز پارک باتری پرواز کند و پلاکاردی با عنوان «انگلیس، از ایرلند برو بیرون» را به نمایش درآورد.
اف‌بی‌آی این مسئله را تهدیدی بالقوه دانسته بود.
پیش از دیدار خصوصی ملکه از کنتاکی در سال ۱۹۸۹ در گزارش‌های اف‌بی‌آی آمده که «امکان تهدید علیه ملکه بریتانیا از طرف ارتش جمهوری خواه ایرلند وجود دارد.»در ادامه این گزارش آمده است که «از بوستون و نیویورک درخواست می‌شود در قبال هرگونه تهدید علیه ملکه الیزابت دوم از طرف اعضای ارتش جمهوری‌خواه ایرلند، هوشیار باشند و بلافاصله آن را به لوئیزویل در کنتاکی ارسال کنند.»در یک سفر رسمی در سال ۱۹۹۱ ملکه قرار بود یک بازی بیسبال را همراه با جورج بوش پدر، رئیس جمهور وقت آمریکا ببیند.
در آن زمان اف‌بی‌آی به سرویس مخفی آمریکا هشدار داد که یک «گروه‌ ایرلندی» در حال برنامه‌ریزی برای تظاهرات در استادیوم است و آنها «یک بلوک بزرگ از بلیت‌های سکوی بازی پیش‌خرید کرده‌اند.»
اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده آمریکا به شبکه ان‌بی‌سی گفته است احتمال دارد «اسناد دیگری» غیر از موارد منتشر شده در این هفته وجود داشته باشد، اما زمانی برای انتشار آن‌ها تعیین نکرده است.


کد مطلب: 406040

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/406040/انتشار-اسناد-نقشه-سوقصدبه-ملکه-الیزابت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir