به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۰۶۰۴۲

 در افغانستان جنگ علیه زنان در جریان است

 در افغانستان جنگ علیه زنان در جریان است
گروه بین الملل: بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در تابستان ۲۰۲۱، وضعیت زنان در این کشور به شدت نگران‌کننده شده است. افزایش موارد تهدید، آدم ربایی، شکنجه و آزار از جمله مصادیق این وضعیت است.
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی در ژنو،  طالبان را به دلیل نادیده گرفتن حقوق اولیه زنان در افغانستان "به جنایت علیه بشریت" متهم کرده است. این نهاد همراه با کمیسیون قضایی بین‌المللی (ICJ) خواستار دخالت دادگاه کیفری بین‌المللی در این زمینه شده است.طبق این گزارش، رفتار و اقدام‌‌های طالبان علیه زنان شامل "تمام معیارهای تعریف شده در زمینه آزار و اذیت جنسیتی" و در نتیجه به عنوان "جنایت علیه بشریت" ارزیابی شده است.
از تابستان ۲۰۲۱ که اسلام‌گرایان مسلح دوباره سکان قدرت را در افغانستان در دست گرفته‌‌اند، زنان و دختران در این کشور بار دیگر از مشارکت در زندگی عمومی بیرون رانده شده‌اند و اجازه حضور در دانشگاه‌ها و مدارس عالی را ندارند.بر اساس محدودیت‌های دیگری که طالبان اعمال کرده‌اند، زنان حتی اجاره ورود به پارک‌های عمومی و سالن‌های ورزشی را نیز ندارند. حاکمان افغانستان همچنین زنان را از فعالیت شغلی در بسیاری بخش‌های اشتغال در کشور، منع کرده‌اند. 
سانتیاگو کانتون، دبیر کل ICJ در این‌باره گفت: «طالبان شدیدا و به طور سیستماتیک زنان و دختران را به خاطر جنسیتشان مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. زنان به خاطر اعتراض‌شان به محدودیت‌ها با دستگیری، ناپدید شدن یا شکنجه خودسرانه مواجه می‌شوند.»طبق مدارک سازمان عفو بین‌الملل، مواردی ثبت شده است که در آن زنان و دختران با تهدید به ازدواج با اعضای طالبان وادار شده‌‌اند.ترزا برگمن، کارشناس عفو بین‌الملل نیز برخورد طالبان با زنان را "جنایت سازمان یافته، گسترده و سیستماتیک علیه بشریت" خواند.
انیس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل ضمن درخواست از جامعه جهانی برای پایان دادن به این سیستم سرکوب و آزار، خاطرنشان کرد: «در افغانستان جنگی علیه زنان در جریان دارد که با جنایت سازمان یافته، گسترده و سیستماتیک در عرصه بین‌المللی قابل مقایسه است.»
 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها