به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۴۰۶۱۷۸

 طالبان: ایران را اصلاح می‌کنیم!

 طالبان: ایران را اصلاح می‌کنیم!
گروه سیاسی: ایندیپدنت فارسی نوشت: گروه طالبان با انتشار ترانه‌ای توهین آمیز، ایران را تهدید کرد.
در این ویدیو که به شکل ترانه منتشر شده و ادوات نظامی گروه طالبان را نشان می‌دهد آمده است: رهبر ما ملا یعقوب تهران را اصلاح خواهد کرد و طالبان هر زمان آماده قربانی دادن است.
گزارش‌ها از ولایت نیمروز در افغانستان حاکی از آن است که مرزبانان ایرانی با نیرو‌های طالبان در مناطق مرزی ولایت نیمروز از صبح روز شنبه، ششم خردادماه، درگیری داشته‌اند.
این درگیری در «حوالی پاسگاه ساسولی» رخ داده و هم‌چنان ادامه دارد.
لازم به ذکر است که در روز‌های اخیر تنش‌ها بین ایران و افغانستان بر سر حقابه هیرمند بالا گرفته است.
حقابه هیرمند از ۱۵۰ سال پیش محل به‌دلیل توافق‌های اجرایی نشده مورد مناقشه ایران و افغانستان بوده است. حالا چند سالی است با سدسازی افغانستان تنها منبع آب شرق ایران تقریباً قطع شده و همین مساله مردم و مسئولان را عصبانی کرده است.
در حالی‌که مقامات ایران تأکید دارند که باید هیأت فنی این کشور میزان آب رود هلمند در سد‌های افغانستان را ارزیابی کند، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که در معاهده ۱۳۵۱ در این باره چیزی گفته نشده است.
وی در گفتگو با بی‌بی‌سی پشتو گفته است که با توجه به معاهده، ممکن است طالبان به هیأت ایرانی اجازه بازدید از سد‌های آب افغانستان را ندهند.
مجاهد در پاسخ به این پرسش که ایران می‌گوید آب کافی وجود دارد، گفت که طالبان تیم‌های فنی دارند و در برخی جا‌ها آب هست.
وی گفت: در جا‌هایی که آب هست ما آن را قبول داریم، مگر مسیر آب بسیار خشک باشد و آبی که به طرف ایران آزاد می‌شود به ایران نرسد و جذب شود.
برخی رسانه‌های ایران تصاویر ماهواره‌ای از میزان آب در سد‌های افغانستان را منتشر کرده و اعلام کردند که این تصاویر مقادیر قابل توجهی آب در سد‌های کجکی و کمال‌خان را نشان می‌دهد و ادعای اخیر مقام‌های طالبان را رد می‌کند.
مقام‌های ایرانی تأکید دارند که ادعای طالبان درباره نبود آب توسط هیأت فنی مشترک راست‌آزمایی شود. اخیرا مقامات ایران از طالبان به دلیل عدم رعایت حق آبه این کشور انتقاد کردند.
این در حالی است که پیش‌تر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان طی سخنانی در کابل اظهار داشت: امارت اسلامی افغانستان به معاهده سال ۱۳۵۱ در مسأله حقابه ایران از هیرمند متعهد است.
متقی همچنین ادعا کرد: خشکسالی در افغانستان و منطقه جریان دارد که نباید از نظر دور داشت. بر اساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی نجات، افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیم در سطح جهان است و بیشترین اثر مخرب تغییرات اقلیم بر منابع آبی کشور وارد شده است.
سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان در اظهاراتی فرافکنانه از مسئولین جمهوری اسلامی ایران خواست که توقعات را طبق معاهده ۱۳۵۱ ابراز کنند.
متقی راجع به مشکل کم‌آبی در سیستان و بلوچستان ایران نیز گفت: برادران گرامی سیستان و بلوچستان باور کنید که دل ما به همان اندازه که به مردم نیمروز، فراه و هیرمند می‌سوزد، برای شما هم می‌سوزد و درد شما را درد خود می‌دانیم.
وی با اشاره به این که آبی در سد کمال‌خان وجود ندارد، گفت: بر اساس مشاهدات، در سد کمال‌خان هیچ آبی وجود ندارد. شما می‌دانید که فاصله از بند کجکی تا سیستان و بلوچستان حدود ۶۰۰ کیلومتر است و از طرف دیگر این مسیر ریگزار و زمین‌ها تشنه و بدون آب است و اگر آب کم هم پیدا شود در مسیر راه یا جذب زمین می‌شود و یا تبخیر.
سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین در مورد سد کجکی هم ابراز داشت: این سد بر اثر رسوبات و عدم لایروبی ظرفیت ذخیره آن کمتر از نصف کاهش یافته است.
وی همچنین درخواست کرد تا این مسایل به دور از رسانه‌ای شدن و از راه تفاهم و گفتگو‌های رو در رو، حل شود.متقی یک‌بار دیگر در مورد تغییرات اقلیمی افغانستان گفت: شرایط خارج از کنترل و توان که از ظرفیت موجود بیشتر است یعنی ناشی از تغییرات اقلیم، باید درک شود و حتما راه‌حلی برای آن پیدا می‌شود.
برچسب ها: طالبان

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ۲۰:۰۴
مشکل دنیا ایران بود
حالا یکی دیگه هم پیداشده

ایران میخواد دنیا رو اصلاح کنه
طالبان ایران رو

طنزهائی که در تاریخ ثبت میشه (430782)
۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ۲۰:۵۹
چرا لوث وجود این اراذل را از روی کره زمین ازاله نمی کنید؟ (430786)
darush
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ۲۲:۵۴
مدافعین و سیاستگذاری تحویل سفارت و فرش قرمز کجا هستند ؟ (430794)
darush
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ۲۳:۱۴
دمپائی و شلوار گشادت را اول بشور و اطو کن بعد اسم کشور ایران را به زبون مغولی خودت بگو.
شما زاده مغول هستید نه اسلام محمدی (430797)
مهرداد احمدی ورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ۰۴:۰۸
لعنت بر ناصرالدین شاه که طی « قرار داد پاریس » مفت و مجانی هرات و غرب افغانستان را از دست داد .
امروز ما چوب بی درایتی نیاکانمان را می خوریم . خدا مکناد فرزندان ما نیز چوب بی درایتی ما را بخورند . خدایا خودت کشور ما را از دشمن ، دروغ و خشکسالی حفظ کن . ان شاء الله . (430802)
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ۱۶:۴۳
همش الکی هست میخان چیکارکنن (430850)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها