به روز شده در ۱۴۰۲/۰۷/۱۰ - ۲۰:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۴۰۶۳۶۶

اهمیت سرویس دوره ای آسانسور و تعمیرات منظم برای عملکرد ایده آل

گروه کسب و کار: آسانسورها همانند هر نوع دستگاهی به دلیل کارکرد مداوم نیاز به سرویس و نگهداری منظم هستند. در این سیستم ها سرویس و نگهداری اهمیت بیشتری دارد. زیرا این دستگاه ها به دلیل استفاده دائمی از آن ها به تدریج دچار افت کارکرد می شوند و هم این که انسان ها مستقیما با آسانسورها ارتباط دارند و ایمنی اهمیت زیادی برای آن ها دارد. حتی اگر بهترین شرکت آسانسور آن ها را تولید کرده باشد.
اهمیت سرویس دوره ای آسانسور و تعمیرات منظم برای عملکرد ایده آل
با سرویس و نگهداری دوره ای هم می توان از خرابی و فرسودگی قطعات که منجر به افت کارکرد می شوند، جلوگیری کرد. هم این که با انجام این کارها ایمنی آسانسور در طول زمان حفظ می شود. اما بی توجهی به مساله سرویس و نگهداری، باعث ایجاد خسارت های مالی هنگفت و نیز سوانح جانی خواهد شد.

سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟
سرویس و نگهداری آسانسور شامل اقدامات مختلفی می شود که در آن قطعات و تجهیزات سیستم از نظر عملکرد و سلامت مورد بررسی و کنترل قرار می گیرند. طی این بازدیدها، قطعات و تجهیزات معیوب فورا شناسایی شده و اقدامات لازم برای رفع عیب و تعمیر آن ها انجام می شود. در این صورت کارایی سیستم نیز ارتقا می یابد. سرویسکار در حین بازدید، با روش های خاصی، عملکرد قطعات را مورد کنترل قرار می دهد تا اطمینان یابد عملکرد خود را به درستی انجام می دهند علاوه بر این، روغن کاری و گریس کاری قطعات چرخنده نیز در سرویس آسانسورها انجام می شود تا از ایجاد اصطکاک بیش از حد و خرابی های دیگر جلوگیری شود.

سرویس آسانسورها شامل چه اقداماتی است؟
آسانسورها سیستم هایی هستند که از چند بخش مختلف به نام موتورخانه، چاهک، کابین و درب ها می شود. هر کدام از این بخش ها شامل اقدامات مختلفی در سرویس و نگهداری هستند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

- موتورخانه
موتورخانه آسانسور را می توان هسته مرکزی یک سیستم آسانسور دانست. زیرا در این قسمت نیروی مورد نیاز برای جابجایی کابین تولید می شود و عملکرد سیستم به عملکرد اجزای این قسمت بسیار وابسته است. در این صورت باید به مساله سرویس و نگهداری این بخش اهمیت خاصی قائل شد. در این بخش به اقدامات مربوط به سرویس موتورخانه و موتور را اشاره کرده ایم.
•    تمیز کردن کلی موتورخانه از نظر نشتی روغن، آلودگی و غیره
•    بازدید و بررسی روشنایی موتورخانه و کنترل آن
•    بازدید و کنترل فلکه های موتور شامل اصلی و هرزگرد و شیارهای آن ها
•    بررسی روغم گیربکس از نظر کیفیت و سطح آن.
•    بررسی عدم وجود نشتی و روغن ریزی از موتور و گیربکس
•    نظافت دیسک ترمز و کنترل عملکرد آن
•    بازدید لنت های ترمز و کنترل عملکرد آن
•    بررسی و بازدید مگنت ترمزها، سرویس و تنظیم آن ها
•    بازدید کوبلینگ های انکودر موتور و سرویس آن ها
•    بازدید فلکه الکتروموتور و فلکه هرزگرد از نظر براده ریزی و اطمینان از عدم وجود آن.
•    بازدید و کنترل عملکرد تابلو فرمان به همراه سرویس و نظافت آن
•    بازدید ترموستات فن موتور و کنترل عملکرد آن.
•    بازدید رله ها، کنتاکتورها و سرویس آن ها.
•    بازدید و کنترل عملکرد قطعاتی از قبیل فیوزها، کنترل فاز، کنترل بار و بی متال ها
•    کنترل صداها و لرزش های غیر طبیعی در قطعات و تجهیزات موتورخانه
•    بازدید اتصالات پایانه های فرمان و قدرت در تجهیزات موتورخانه و محکم کردن آن ها
•    بازدید تابلو برق سه فاز و سرویس آن
•    بازدید سیم بکسل ها و کنترل آن از نظر سالم و فرسوده نبودن
•    بازدید و سرویس گاورنر به همراه اجزای آن
•    بازدید تمامی نقاط گریس خور و سرویس آن ها
•    محکم کردن پیچ و مهره های موتور و گیربکس
•    بازدید لاستیک های ضربه گیر در زیر شاسی موتور از نظر نحوه استقرار و سرویس آن
•    بازدید و کنترل عملکرد علائم هشداردهنده و سرویس آن ها
•    بازدید دریچه فرار و قفل درب موتورخانه و سرویس آن ها
 
سرویس و نگهداری آسانسور

- چاهک
در این بخش اقدامات مربوط به سرویس چاهک آسانسور بیان شده است:
•    بازدید تمامی قطعات مکانیکی داخل چاهک و سرویس آن ها
•    بازدید بتن سقف چاهک و سرویس ان
•    بازدید و کنترل عملکرد میکروسوئیچ ها و سرویس آن ها
•    بازدید اتصالات زنجیر جبران و سرویس آن ها
•    بازدید کنفی زنجیر جبران و سرویس آن
•    بازدید آهنرباها و نظافت آن ها
•    بازدید ریل های راهنمای کابین و وزنه تعادل و سرویس آن ها
•    بازدید تراول کابل و سرویس آن
•    بازدید وضعیت روشنایی چاهک و سرویس آن
•    شستشو و نظافت کنتاکت قفل ها

- کابین
در زیر به اقداماتی که باید در سرویس کابین پرداخته شود، اشاره کرده ایم.
•    بازدید روغن دان ها و پر کردن آن ها
•    آچار کشی بالا و پایین کابین به منظور لرزه گیری از آن
•    بازدید سیم بکسل های متصل به کابین و اطمینان از سالم بودن و عدم فرسودگی آن ها
•    بازدید کلید قطع کن پاراشوت و سرویس آن
•    بازدید جعبه رویزیون، پریز و کلیدهای آن و سرویس تمامی آن ها
•    بازدید سوئیچ اورلود و سرویس آن
•    بازدید تمامی کلیدها و شاسی های فرمان و کنترل عملکرد آن ها
•    بازدید مگنت درب باز کن و سرویس آن
•    بازدید کلید زنگ و روشنایی اضطراری و کنترل عملکرد آن ها
•    بازدید آینه و نظافت آن
•    بازدید و کنترل عملکرد تجهیزات ایمنی و سرویس آن ها
•    بازدید شیارهای سیل، نظافت و سرویس آن ها
•    تنظیم درب ها از نظر باز و بسته شدن درست آن ها
•    بازدید نحوه اتصالات درب به سقف کابین و سرویس آن ها

- درب های طبقات
درب های طبقات قسمت هایی هستند که به دلیل استفاده مداوم آن ها توسط کاربران غالبا دچار خرابی می شوند. در این صورت سرویس آن ها می تواند تا حدود زیادی از خراب شدن بیشتر آن ها جلوگیری کند. اقدامات سرویس درب ها شامل موارد زیر می شود:
•    بازدید سردرب ها و کنترل آن ها از نظر تنظیم بودن با درب کابین
•    بازدید و کنترل عملکرد آرام بندها
•    بررسی قفل ها و کنترل عملکرد آن ها
•    کنترل نحوه باز و بسته شدن درب ها به شکل روان و بدون صدا
•    بازدید فنر درب و تنظیم آن
•    بازدید کفشک های زیر درب و سرویس آن ها
•    بازدید شیشه ها و قاب درب ها و اطمینان از لق نبودن آن ها
•    بررسی کنتاکت های قفل ها و کنترل پل نبودن آن ها
 
سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور

اهمیت سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور برای عملکرد ایده آل
انجام هر کدام از اقدامات گفته شده در بخش های مختلف آسانسور می تواند از وقوع خرابی ها تا حد زیادی جلوگیری کرده یا دست کم آن ها را تا مدت ها به تعویق بیندازد. بازدیدهای دوره ای و ماهانه از تجهیزات آسانسور تحت عنوان سرویس و نگهداری، باعث می شود تا کوچک ترین و جزئی ترین خرابی ها به سرعت تشخیص داده شوند. در این صورت رفع عیب یا خرابی ها نیز با کم ترین هزینه و به سرعت انجام می شوند. تصور کنید که آسانسورها بدون سرویس و نگهداری منظم، کار کنند. در این صورت هر خرابی کوچک در سیستم، برای کاربران یا مدیریت ساختمان قابل تشخیص نخواهد بود. این خرابی ها نیز به تدریج گسترده شده و به سایر اجزای آسانسور آسیب های جدی وارد می کند. در این شرایط مسلما عملکرد آسانسور همانند سابق نخواهد بود و به شدت کاهش خواهد یافت. اما همین سرویس های دوره ای که با هزینه های کمی انجام می شود، تا حد زیادی از بروز خرابی های بزرگ جلوگیری کرده و به افزایش عمر سیستم و داشتن عملکرد ایده آل آن کمک زیادی می کند.

شرکت اوکسین لیفت، مجری پروژه های سرویس و نگهداری آسانسورها
شرکت آسانسوری اوکسین لیفت، مجموعه ای تخصصی در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات در صنعت آسانسور محسوب می شود. این شرکت علاوه بر تولیدات متنوع، در حوزه ارائه خدمات نیز فعالیت های زیادی انجام می دهد. یکی از این خدمات، سرویس و نگهداری آسانسورهاست که پس از انعقاد قرارداد با کارفرمایان ارائه می شود. شرکت اوکسین لیفت با بهره مندی از بهترین سرویسکاران، تلاش می کند تا آسانسورها بتوانند کارایی خود را حفظ کرده و عملکرد ایده آلی را برای کاربران ارائه دهند. در پایان باید بگوییم شرکت اوکسین می تواند بهترین گزینه برای ارائه خدمات سرویس و نگهداری انواع آسانسورها باشد.