به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۰۶۵۳۵
هرمزگان؛ دارای بالاترین نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در ۸ استان دو رقمی است

نرخ بیکاری در ۸ استان دو رقمی است
گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران که چند ماهی از انتشار شاخص‌های اقتصادی عقب مانده بود؛ حالا به نوبت داده‌های آماری را روی وبسایت خود منتشر می‌کند. اخیرا هم نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ توسط این مرکز اعلام شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش ۰.۲ درصدی همراه بود؛ یعنی ۹ درصد.به گزارش تجارت نیوز، در ضمن، جزئیات این گزارش نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در هشت استان دورقمی است. در این بین، استان سمنان با نرخ بیکاری ۶.۴ درصدی دارای کمترین و استان هرمزگان با نرخ ۱۵.۳ درصدی بیشترین نرخ بیکاری را به نام خود ثبت کرده‌اند.

پیشتر انتشار گزارش نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ با حواشی بسیاری همراه شده بود. دولت رئیسی یکی از دستاوردهای خود را نرخ بیکاری تک‌رقمی می‌داند و این موضوع بارها از تریبون‌های رسمی شنیده شده است. اما بیکاری زمستان به ۹.۷ درصد رسید که کمی با دو رقمی شدن فاصله داشت؛ موضوعی که موج انتقادات را به دنبال داشت. هرچند کارشناسان می‌گویند آنچه روی وبسایت مراکز و نهادهای مختلف از شاخص‌های اقتصادی منتشر می‌شود با واقعیات بازار و اقتصاد ایران متفاوت است و در این بین دولتمردان با ارقام و اعداد بازی می‌کنند.

نرخ بیکاری به ۹.۰ درصد رسید
نگاهی به نرخ بیکاری ۱۴۰۱ نشان از این دارد که نرخ بیکاری به ۹.۰ درصد رسیده است.در ادامه این گزارش آمده که در سال ١٤٠١، به ميزان ٤٠,٩ درصد جمعيت ١٥ ساله و بيشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، يعنی در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. اما استان‌های ایران از چه میزان بیکاری رنج می‌برند و بیشترین و کمترین نرخ متعلق به کدام استان است؟

بیشترین و کمترین نرخ بیکاری در استان‌ها
بررسی استانی نرخ بیکاری حکایت از این دارد که این شاخص در هشت استان دو رقمی شده است. بیشترین نرخ بیکاری مربوط به استان هرمزگان است با حدود ۱۵ درصد بوده. کمترین هم متعلق به استان سمنان با ۶.۴ درصد است.بعد از استان هرمزگان، استان کرمانشاه با ۱۴.۲ درصد و استان کردستان با ۱۳.۷ درصد دارای بیشترین نرخ بیکاری هستند.بعد از استان سمنان هم زنجان ۶.۷ درصد و استان‌های قزوین، خراسان رضوی و مرکزی هر سه با ۷.۳ درصد؛ کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها