به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۴۰۶۵۶۲

خفاش شبح‌وار، پهپادی هم‌رده جنگنده چندمنظوره

خفاش شبح‌وار، پهپادی هم‌رده جنگنده چندمنظوره
گروه بین الملل: پهپاد MQ-۲۸ که لقب «خفاش شبح‌وار» (Ghost Bat) را به یدک می‌کشد، توسط شرکت سازنده‌اش یعنی بوئینگ برای اولین بار در توییتر به نمایش درآمد.
شرکت بوئینگ اولین تصویر از پسرعموی پهپاد MQ-۲۵ Stingray، یعنی MQ-۲۸ Ghost Bat را در یک پایگاه هوایی آمریکا منتشر کرد.
بوئینگ ام‌کیو-۲۸ «گوست بت» که قبلاً با نام بوئینگ ایرپاور تیمینگ سیستم (ATS) و پروژه لویال وینگمن شناخته می‌شد، یک پهپاد شناساگریز، هم‌پر و چندمنظوره است که بوئینگ استرالیا به سفارش نیروی هوایی سلطنتی استرالیا توسعه می‌دهد. این هواپیما به عنوان یک هواپیمای تقویت‌کننده نیرو طراحی شده است که قادر به پرواز در کنار هواپیما‌های سرنشین‌دار برای پشتیبانی و انجام ماموریت‌های مستقل و با استفاده از هوش مصنوعی است.
هواپیمای شناساگریز یا هواپیمای پنهان‌کار، هواگردی است که برای جلوگیری از کشف و ردگیری از فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره می‌گیرد تا بازتاب راداری، فروسرخ (حرارتی)، نور مرئی، دامنه بسامد رادیویی و امواج صوتی خود را کم کند. این فناوری‌ها زیرمجموعه فناوری شناساگریزی هستند. هواپیمای اف-۱۱۷ نایت‌هاوک اولین هواپیمای عملیاتی بود که سازندگانش آن را براساس فناوری پنهان‌کار طراحی کردند.
گاهی از واژه رادارگریز به‌جای شناساگریز استفاده می‌شود؛ اما باید توجه داشت که رادارگریزی (کاهش انتشار و بازتاب امواج راداری) یکی از ویژگی‌های هواگرد پنهان‌کار است، اما برای کاهش احتمال کشف هواپیما، کاهش بازتاب حرارتی، صوتی و بصری هم لازم است. تاکنون هیچ هواگردی برای رادار‌ها کاملاً نامرئی نشده است، ولی تشخیص یا ردگیری مؤثر هواپیما‌های شناساگریز برای رادار‌های معمولی دشوارتر است و احتمال اینکه هواپیما با موفقیت در رادار آشکار شود و یا با تسلیحات هدایت‌شونده راداری به طور موفق هدف قرار بگیرد، کمتر شده است.
پهپاد هم‌پَر یا وینگمن (wingman) مفهومی پیشنهادی برای توسعه پهپاد رزمی است. چنین هواگرد بی‌سرنشینی می‌تواند از هوش مصنوعی بهره بگیرد و با هواگرد‌های سرنشین‌دار جنگی آینده از جمله انواع جنگنده نسل ششم و بمب‌افکن‌ها همکاری کند. همچنین انتظار می‌رود پهپاد هم‌پر نسبت به پهپاد‌های رزمی کنونی به هواگرد‌های سرنشین‌دار شبیه‌تر باشد و همزمان عملیاتش در میدان نبرد بسیار ارزان‌تر باشد.
جنگنده چندمنظوره نیز نوعی جنگنده است که توانایی انجام مأموریت‌های نظامی متنوعی مانند مأموریت‌های هوا به هوا، رهگیری، برتری هوایی و مأموریت‌های هوا به سطح، چون شناسایی و ضربتی را دارد.
این‌ها خصوصیاتی است که پهپاد MQ-۲۸ همگی آن‌ها را با هم دارد. این پهپاد در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و در حال حاضر برای نیروی هوایی سلطنتی استرالیا (RAAF) در حال توسعه است، اما همچنین توسط نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) استفاده خواهد شد.
این تصویر تازه منتشر شده، «خفاش شبح‌وار» را در کنار پسر عمویش، MQ-۲۵ Stingray نشان می‌دهد.
بوئینگ این تصویر را در حساب توییتر خود به اشتراک گذاشته است که پهپاد‌های MQ-۲۸ و MQ-۲۵ را در کنار هم نشان می‌دهد. اگرچه مکان و زمان تصویر فاش نشده است، به نظر می‌رسد که این دو پهپاد در فرودگاه MidAmerica در سنت لوئیس ایالت میسوری آمریکا گرفته شده‌اند.
کریستل کار مدیر سکو‌های مشترک خودران بوئینگ تصدیق کرد که این پهپاد وارد روند آزمایش شده است، اما نگفت چه زمانی و برای چه کسی. وی از ارائه جزئیات خودداری کرد و دیگر مقامات بوئینگ نیز پاسخ به سوالات بیشتر را به نیروی هوایی ارجاع دادند.
بوئینگ در شرح تصویر این دو پهپاد در توییتر خود نوشت: زوج خودمختار ما بالاخره به هم رسیدند. MQ-۲۸ Ghost Bat که در استرالیا توسعه یافته است، عملکردی شبیه به جنگنده برای گسترش ماموریت‌های هوابرد ارائه می‌دهد. MQ-۲۵ Stingray برای ادامه ماموریت به جنگنده‌ها سوخت‌رسانی می‌کند.
برای چندین سال، بوئینگ آزمایش‌های فعالی را بر روی MQ-۲۵ Stingray انجام می‌دهد تا اولین نمونه‌های اولیه آماده تولید آن را برای نیروی دریایی توسعه دهد. متأسفانه تأخیر در ساخت این پهپاد‌ها باعث شده است که نیروی دریایی جدول زمانی خود را برای دستیابی به قابلیت عملیاتی اولیه پهپاد MQ-۲۵ تقریباً یک سال به عقب براند و اکنون انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ اتفاق بیفتد.
همانطور که گفته شد، «استینگری» در درجه اول پشتیبانی سوخت‌رسانی هوایی را ارائه می‌دهد و MQ-۲۸ نیز که مخفیانه برای نیروی هوایی سلطنتی استرالیا در حال توسعه بود، تاکنون سه نمونه اولیه از آن ساخته شده و با تلاش‌های مستمر برای افزایش قابلیت‌ها و گسترش برد پرواز، آزمایش شده است.
نمونه اولیه MQ-۲۸ در حال دریافت به‌روزرسانی‌های جدیدی از جمله نصب یک سیستم حسگر جستجو و ردیابی فروسرخ (IRST) در دماغه خود است. ماژولار بودن «خفاش شبح‌وار» با توانایی آن در تغییر کل قسمت‌های دماغه به نمایش گذاشته شده است که امکان ادغام حسگر‌ها و سیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند.
تخمین زده شده که نیروی هوایی استرالیا تا ماه مه ۲۰۲۲ حداقل ۱۰ فروند MQ-۲۸ خریداری کرده است و تا سال ۲۰۲۵ استفاده عملیاتی خود از آن‌ها را آغاز می‌کند.
این پهپاد‌ها قرار است با ناوگان جت جنگی سرنشین‌دار استرالیا مانند F-۳۵ A و F/A-۱۸ F برای اجرای ماموریت‌های متنوع همکاری نزدیک داشته باشند.
همچنین شایعه شده است که نیروی هوایی ایالات متحده از MQ-۲۸ برای برنامه هواپیما‌های رزمی مشترک آینده خود استفاده خواهد کرد.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها