به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۴۰۶۵۹۱
بررسی وضعیت تورم دهک‌ها در اردیبهشت

فشار تورم بر قشر کم‌درآمد

فشار تورم بر قشر کم‌درآمد
گروه اقتصادی: دهک‌های کم‌درآمد جامعه بیشترین تورم را در اردیبهشت متحمل شده‌اند. بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم نقطه‌ای در اردیبهشت امسال در سطح 54.6 درصد اعلام شده که نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.به گزارش اکو ایران، طبق گزارش منتشره شده، میزان تورم در دهک‌های کم‌درآمد جامعه در سطح بالاتری نسبت به دیگر دهک‌ها قرار دارد، به طوری که دهک اول، دوم و سوم تورم نقطه‌ای بیش از 56 درصد را به ثبت رسانده‌اند.

دهک‌های فقیر در صدر تورم اردیبهشت
تورم نقطه‌ای برای دهک اول جامعه در دوره مورد اشاره معادل 56.4 درصد، برای دهک دوم جامعه معادل 56.5 درصد و برای دهک سوم جامعه برابر با 56.3 درصد است.در همین راستا کمترین تورم نقطه‌ای در دومین ماه سال جاری برای دهک نهم به ثبت رسیده که برابر با 54 درصد است.

تورم مشکلی جدی است که برای کلیه لایه‌های جامعه تاثیرات منفی دارد، اما در دهک‌های پایین جامعه به دلیل عدم توانایی در تامین نیازهای روزمره و عدم دسترسی به کالاهای ارزان‌تر، تاثیرات آن بیشتر است که این موضوع در تورم اردیبهشت نمایان است.افرادی که در دهک‌های پایین جامعه زندگی می‌کنند، درآمد ثابت و کمتری نسبت به دهک‌های بالاتر دارند و بیشتر به دنبال تامین نیازهای روزمره خود هستند. با افزایش قیمت‌ها، آن‌ها نسبت به هزینه‌های روزمره خود ناتوان می‌شوند و باعث می‌شود که تورم در این لایه از جامعه بیشتر باشد.

تورم اردیبهشت برای قشر مرفه
همچنین تورم ماهانه در اردیبهشت ماه نیز رقم 2.8 درصد را به ثبت رساند. برخلاف تورم نقطه‌ای، بیشترین مقدار این متغیر (تورم ماهانه) مربوط به دهک‌های بالایی جامعه بوده است.بالاترین میزان تورم ماهانه در اردیبهشت ماه مربوط به دو دهک هفتم و نهم و معادل 2.94 درصد بوده، دهک ششم و هشتم با ثبت تورم ماهانه 2.92 درصدی در جایگاه بعدی قرار دارند.

کمترین میزان تورم ماهانه در اردیبهشت امسال به دهک اول جامعه اختصاص دارد که معادل 2.54 درصد بوده است.بالا بودن تورم ماهانه در دهک‌های بالایی جامعه ناشی از عوامل مختلفی است، اما می‌توان گفت فشار تقاضا یکی از این عوامل است زیرا در دهک‌های بالا جامعه، تقاضای بیشتری برای کالاهای گران‌بها و لوکس وجود دارد؛ این تقاضا باعث می‌شود که قیمت‌ها بالا بروند.

نوسانات ارز نیز می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد، همراه با نوسانات ارزی، قیمت کالاهای وارداتی افزایش می‌یابد، که بیشتر در دهک‌های بالا جامعه مصرف می‌شوند.اما در مجموع سیاست‌های دولت نقش اساسی‌تری در توزیع تورم بین دهک‌های جامعه دارد و تاثیرات این سیاست‌ها در دهک‌های پایین جامعه بیشتر است. بنابراین، لازم است که سیاست‌گذاران و مسئولان مربوطه با توجه به شرایط این لایه از جامعه، سیاست‌هایی را اجرا کنند که به کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصادی این افراد کمک کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها