به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۴۰۶۶۰۷

دلیل شکست رژیم غذایی چیست؟

دلیل شکست رژیم غذایی چیست؟
گروه علمی: امروزه گرفتن رژیم غذایی یک امر رایج شده است. خیلی از افراد خواسته یا ناخواسته وارد این پروسه می‌شوند و خیلی از رژیم‌های غذایی به شکست منجر می‌شوند. در اینجا علت‌های اصلی شکست رژیم غذایی را مطرح خواهیم کرد:

شاید یکی از مهم‌ترین علت شکست رژیم غذایی، کم خونی فقر آهن باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که کم خونی فقر آهن منجر به میل شدید به شیرینی و احساس ضعف شدید می‌گردد. این مسأله در شکست رژیم غذایی به خصوص در زنان نقش چشم‌گیری دارد.از دیگر علل شکست رژیم غذایی، دریافت رژیم‌های مختلف و رها کردن آن‌ها می‌باشد. دانستن این نکته بسیار مهم است که شما هر باری که رژیم غذایتان را رها می‌کنید، دفعه بعدی وزن کم کردن شما سخت‌تر می‌شود.
 
رژیم‌های غذایی خاص نیز منجر به شکست می‌شوند. رژیم‌های غذایی که در روزهای هفته فرد را مجبور به استفاده از غذاهای خاص می‌کنند یا محدودیت‌های بیش از حد را در رژیم اعمال می‌کنند نیز منجر به شکست می‌شوند.

رژیم غذایی خود سرانه، یکی دیگر از علل مهم شکست رژیم غذایی است. پبشنهاد می‌گردد برای جلوگیری از این موضوع، حتماً رژیم غذایی از متخصصین تغذیه دریافت نماید.انتظار زیاد از حد از خود نیز یک علت مهم شکست در رژیم است. از این گذشته، باید این نکته را بدانید که کاهش وزن اصولی یعنی اینکه فرد در یک ماه بین ۲ تا ۴ کیلوگرم وزن کم کند و مطمئناً کاهش وزن بیشتر عوارضی از جمله کبد چرب در پی خواهد داشت.

توصیه می‌شود که برای کاهش وزن، کنار رعایت برنامه غذایی درست روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب نوشیده شود. نوشیدن آب علاوه بر دفع_سموم، به روند کاهش وزن هم کمک می‌کند. طبق گزارش وبسایت WebMD اگر فقط قبل از یک وعده غذایی خود آب بنوشید، به کاهش ۷۵ درصدی کالری و کاهش مصرف ۲۷۰۰۰ هزار کالری در سال منتهی خواهد شد.شیوه زندگی پر استرس می‌تواند مستقیماً با مشکلات تناسب اندام همراه باشد. استرس سطح هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد که علاوه بر بروز حالات هیجانی ناآرام، تمایل به مصرف کالری بیشتر نیز را افزایش می‌دهد.

اختلالات هورمونی مانند کم کاری تیرویید، سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین مانع از لاغری می‌شوند.بی خوابی و اختلالات خواب بر ریتم متابولیسم و عملکرد هورمون‌های گرسنگی مانند لپتین و گرلین تأثیر می‌گذارد. لپتین مسوول فرستادن پیام‌های دست کشیدن از غذا خوردن به مغز است، در حالی که گرلین گرسنگی را تحریک می‌کند. افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند یا ساعات کمی در شبانه‌روز می‌خوابند دچار سطح پایین لپتین و افزایش گرلین هستند. پس بی‌خوابی منجر به چاقی می‌شود.

سندرم شب خوری (NES)از دیگر علل شکست رژیم غذایی است. مبتلایان به این سندرم، بخش اعظم غذایشان را طی ساعات شب و به دنبال بیداری‌های مکرر دریافت می‌کنند.احساس گرسنگی یکی دیگر از علل شکست رژیم است. رژیم غذایی باید به صورتی تنظیم شود که این احساس در آن حداقل باشد.

ترکیب بدن شما در نوع رژیم غذایی شما اثرگذار است. برخی تحقیقات بیان می‌کند که هرچند زنان به رژیم غذایی پایبندتر هستند، اما احتمال شکست رژیم به دلیل سطح چربی بیشتر در آن‌ها، بالاتر است.گرسنه بودن به معنای وزن کم کردن نیست. بسیاری از افراد با این تصور که گرسنه بودن و دست کشیدن از وعده‌های غذایی به آن‌ها در لاغر شدن کمک می‌کنند، زمان‌های زیادی را بدون خوردن غذا طی می‌کنند. اما بهتر است بدانید که این کار شما را بیشتر در معرض چاقی قرار می‌دهد. بجای این کار باید در هر وعده غذایی به دنبال خوراکی‌هایی باشید که مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارد.تاکنون عملکردهای زیادی را در مورد ویتأمین D شنیده‌اید اما جالب است بدانید که اگر بدن شما با کمبود این ویتأمین مواجه باشد، پروسه‌ی سوختن چربی‌ها نیز مختل خواهد شد.
برچسب ها: رژيم غذايي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها