به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۴۰۶۷۲۲

نگاه کردها به پیروزی اردوغان در انتخابات

نگاه کردها به پیروزی اردوغان در انتخابات
گروه بین الملل: در حالی که با پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در این کشور، میزان نگرانی میان کُردهای ترکیه و سوریه افزایش یافته، کُردهای عراق از این پیروزی استقبال کردند.
 برخی تحلیلگران سیاسی و اعضای حزب‌های ترکیه‌ای و کُرد اظهار کردند، در حالی که کُردهای ترکیه و سوریه منتظر درگیری‌های نظامی و بازداشت‌های بیشتری از سوی دولت ترکیه هستند، کُردهای شمال عراق در انتظار معاملات تجاری بیشتر و ازسرگیری صادرات نفت میان دو طرف هستند.
حزب عدالت و توسعه ترکیه که از سال ۲۰۰۲ حزب حاکم در این کشور بوده، در ابتدای حاکمیت خود از توقف بحران‌ها با کُردها صحبت می‌کرد و با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) توافق صلحی را امضا کرد که در سال ۲۰۱۵ لغو شد و تنش میان دو طرف دوباره ازسرگرفته شد.
نگرانی کُردهای ترکیه
کُردهای ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی اخیر این کشور به ائتلاف اپوزیسیون ملت رای دادند به این امید که حزب عدالت و توسعه برچیده شود؛ اما پیروزی این حزب موجب نگرانی کُردهای ترکیه درباره چهار موضوع شد:
یک، سرنوشت «حزب دموکراتیک خلق‌ها»، طرفدار کردها که شکایتی علیه آن برای ممنوعیت فعالیتش ارائه شد و سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه چند روز قبل در یک مصاحبه تلویزیونی درباره این حزب گفت، هدف این حزب مسموم کردن دموکراسی ترکیه است.
دو، سرنوشت حزب کارگران کردستان و عبدالله اوجالان که کُردها تلاش می‌کنند او و سایر زندانیان کُرد را آزاد کنند.
سه، تداوم بازداشت‌ها در میان چهره‌های سیاسی و فعالان کُرد.
چهار، تداوم عملیات‌های امنیتی و نظامی علیه حزب کارگران کردستان در جنوب ترکیه.
یک تحلیلگر سیاسی ترکیه درباره این موارد به اسکای نیوز گفت، تنش میان کُردها و دولت آنکارا با انتخابات آتی شهرداری افزایش پیدا خواهد کرد.
به گفته این تحلیلگر سیاسی، حزب عدالت و توسعه یک حزب ملی‌گرا شده و این اختلاف‌نظرها در آن را افزایش می‌دهد.
نگرانی کُردهای سوریه
کُردهای سوریه از عملیات نظامی جدید ترکیه در مناطق تحت نفوذ نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در شمال شرق سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند.
لیلی موسی، نماینده شورای دموکراتیک سوریه در مصر به شبکه اسکای نیوز عربی گفت، اردوغان همواره به توافقنامه لوزان که ۱۰۰ سال قبل میان ترکیه و برخی کشورهای اروپایی امضا شد و مرزهای فعلی ترکیه را مشخص کرد، اشاره می‌کند. رئیس جمهوری ترکیه همچنین از تمایل خود برای لغو آن صحبت کرده و مدعی شده که کمتر از مرزهای واقعی کشورش است.
به گفته برخی از شهروندان ترکیه، مرزهایی که اردوغان به آنها اشاره می‌کند، شامل مناطقی در شمال شرق سوریه است که در کنترل کُردها قرار دارند و موجب این نگرانی برای کُردهای این منطقه شده که اردوغان مناطق آنها را به کشور خودش ملحق کند.
لیلی موسی در ادامه درباره این موضوع گفت: بعید نیست که اردوغان از برخی گروه‌ها در سوریه برای مقابله با قسد حمایت و یا با یک عملیات نظامی در سوریه مداخله کند.
خوش‌بینی و استقبال در کردستان عراق
طبق اظهارات سعد الهموندی، مشاور مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان در مصاحبه با اسکای نیوز، کُردهای عراق انتظار دارند همکاری‌ها میان دولت اقلیم کردستان عراق که در حال حاضر به صورت خودگردان مدیریت می‌شود و رئیس جمهوری ترکیه افزایش یابند.
الهموندی در ادامه ابراز امیدواری کرد که یکی از شکل‌های این همکاری، بازگشت صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق به ترکیه و افزایش معاملات تجاری باشد.
مشاور بارزانی در ادامه روابط میان اربیل و آنکارا را خوب توصیف کرد و گفت، این روابط بهبود پیدا خواهد کرد.
او در ادامه پیش‌بینی کرد که توافقی در مورد حضور حزب کارگران کردستان در این اقلیم میان آنکارا و اربیل حاصل شود.
کُردها حدود یک پنجم ۸۵ میلیون جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند و انتخابات پارلمانی ۱۴ مه کاهش آرای کُردها به حزب عدالت و توسعه و در مقابل افزایش آرای آنها به ائتلاف اپوزیسیون ملت را نشان داد.
کُردها با ائتلاف کُردی «کار و آزادی» در انتخابات حضور یافتند و این ائتلاف از مجموع ۶۰۰ کرسی پارلمان ترکیه ۶۶ کرسی به دست آورد.
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها