به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۰۶۸۰۶

بهترین بذر گوجه گلخانه ای برای صادرات و بازار داخلی کدام رقم می باشد؟

گروه کسب و کار: گوجه گلخانه ای از جمله محصولاتی است که به دلیل فرم خاص میوه و بازار پسندی از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد. کاشت این محصول از جنبه نیاز بازار داخلی و خصوصا صادرات در سال های اخیر اهمیت بالایی داشته و از این رو توجه به انتخاب رقم مناسب با توجه به فصل کاشت و منطقه بسیار مهم می باشد.
بهترین بذر گوجه گلخانه ای برای صادرات و بازار داخلی کدام رقم می باشد؟
عملکرد گوجه گلخانه ای به عواملی مانند تعداد میوه در هر خوشه، وزن هر میوه، فاصله بین خوشه ها، طول عمر بوته و مدیریت تغذیه و کنترل آفات و بیماری ها بستگی دارد.

گلخانه داران بهتر است برای انتخاب بهترین بذر گوجه گلخانه ای به نکات زیر توجه زیادی داشته باشند:
1.    فصل کاشت: زمان کاشت گوجه گلخانه ای در انتخاب رقم گوجه بسیار اهمیت دارد. به طور مثال برای کاشت گوجه گلخانه ای در پاییز و زمستان بهتر است از ارقام گوجه گلخانه ای مقاوم به سرما استفاده نمود. ارقامی مانند بذر گوجه نیوتن، بذر گوجه ازمیر و بذر گوجه 4224 سمینیس از بهترین بذر گوجه گلخانه ای مقاوم به سرما برای کاشت در پاییز و زمستان می باشند.
برای کاشت بذر گوجه گلخانه ای در بهار و تابستان بهتر است از ارقامی با بافت میوه سفت مورد استفاده قرار گیرد. ارقامی مانند بذر گوجه دافنیس، بذر گوجه اواسیس (اویسیس) کلوز و بذر گوجه والنسیا از بهترین بذر گوجه گلخانه ای مقاوم به گرما محسوب می شوند.

Picture 6

 2.    بازار هدف: به طور کلی ارقام گوجه گلخانه ای از نظر سایز و وزن میوه به دو دسته ارقام استاندارد و بیف تقسیم می شوند. اگر هدف از کاشت گوجه گلخانه ای بازار داخلی باشد بهتر است از ارقامی با تیپ استاندارد با میانگین وزن 160 تا 180 گرم استفاده شود. ارقامی مانند بذر گوجه هیراد، بذر گوجه کاپیتان، بذر گوجه کوئین و بذر گوجه گلکسی از بهترین بذر گوجه گلخانه ای برای بازار داخلی محسوب می شوند.
در صورتی که هدف از کشت گوجه گلخانه ای، صادرات باشد بهتر است ارقام با تیپ بیف با میانگین وزن 220 تا 240 گرم انتخاب شوند. ارقامی مانند بذر گوجه 4129 سمینیس، بذر گوجه سیران، بذر گوجه ساخیا و بذر گوجه 3725 سمینیس از بهترین بذر گوجه گلخانه ای صادراتی محسوب می شوند.

3.    منطقه کاشت: عموما در مناطقی که مشکل بیماری هایی نظیر ویروس وجود دارد بهتر است از ارقام گوجه مقاوم به ویروس استفاده شود. ارقامی مانند بذر گوجه ایزمونو، بذر گوجه کومودو و بذر گوجه گلدی از بهترین بذر گوجه گلخانه ای مقاوم به ویروس محسوب می شوند.
به طور کلی مقاومت ارقام به ویروس به صورت نسبی بوده و کنترل آفاتی مانند مگس سفید برای پیشگیری از ویروس بسیار ضروری به نظر می رسد.



4.    بستر کاشت: بستر کشت گوجه گلخانه ای به دو صورت خاکی و هیدروپونیک می باشد. ارقامی که از نیاز غذایی بالایی برخوردار باشند بیشتر برای کشت های هیدروپونیک مناسب می باشند. عموما کشت گوجه فرنگی گلخانه ای هیدرپونیک برای مناطقی که خاک آنها با مشکل نماتد مولد ریشه روبرو می باشد، توصیه می گردد.

5.    زمان برداشت: در مناطقی که قیمت محصول در زمان برداشت محصول بسیار مناسب می باشد بهتر است از ارقام گوجه گلخانه ای زودرس مورد استفاده قرار گیرند.
عموما در اواسط پاییز که میزان عرضه گوجه فرنگی بسیار محدود می باشد، قیمت گوجه گلخانه ای بالاتر از زمان‌های دیگر سال می باشد. ارقام زودرس اغلب وزن میوه کمتری نسبت به ارقام دیررس دارند. البته عواملی نظیر دما، نور و تغذیه نیز در میزان زودرسی میوه بسیار تاثیرگذار می باشند.

6.    مدت زمان برداشت: برخی از ارقام گوجه فرنگی از طول عمر بالایی برخوردار بوده و بعد از رسیدن بوته به سیم گلخانه بهتر است پایین کشی شوند. در بعضی از ارقام نیز میوه بعد از پایین کشی ریز شده و بهتر است سربرداری شوند.
برای دریافت مشاوره و انتخاب بهترین بذر گوجه گلخانه ای برای کاشت می توانید با کارشناسان موسسه کشاورزی مبین کشت در ارتباط باشید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها