به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۴۰۶۸۲۷
پیوستن به FATF از الزامات مذاکره با غرب است

سفر پادشاه عمان به تهران گره گشای مشکلات اقتصاد ایران؟

سفر پادشاه عمان به تهران گره گشای مشکلات اقتصاد ایران؟
گروه اقتصادی:  سفر یک روزه هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان به تهران از آنجایی می‌تواند مهم و راهگشا باشد که عمان، تجربه‌ای قابل ملاحظه در میانجیگری دارد که این، اهمیت سفر ۲۴ ساعته را تایید می‌کند.
البته ناگفته پیداست، برای اینکه تنازع هسته‌ای به پایان برسد، طرفین باید بعد از بررسی شرایط، آمادگی لازم را برای امتیازدهی به طرف مذاکره داشته باشند تا از این طریق اجازه ندهند «اصرار به موضع» بار دیگر نشست‌های هسته‌ای را بدون نتیجه‌ مثبت به پایان برساند.

به گزارش اقتصاد 24، علی بیگدلی  تحلیلگر مسائل بین الملل در این باره اظهار داشت: سفر هیثم بن طارق آل سعید را باید سفری چند بعدی بدانیم که اتفاقا از اهمیت زیادی هم برخوردار است. پادشاه عمان قبل از ورود به تهران در سفری کوتاه به قاهره درباره تعاملی شدن رابطه ایران و مصر رایزنی‌هایی انجام داد که این می‌تواند امتیاز بزرگی به شمار آید.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: هیثم بن طارق آل سعید همچنین در ایران موضوع‌های متعددی را پیگیری کرد. بحث تبادل زندانی و آزادی اسدالله اسدی نیز از برنامه‌هایی بود که پیش از رسیدن پادشاه عمان به ایران به سرانجام رسید. با این توضیح که روند آزادی گروگان‌های ایرانی از این پس هم ادامه پیدا خواهد کرد و ایرانی‌ها هم آزادی گروگان‌ها را در دستور کار قرار خواهند داد.

سفر پادشاه عمان به تهران گره گشای مشکلات اقتصاد ایران؟
وی افزود: موضوع مهمی که جزیی از برنامه‌های طارق آل سعید در تهران بود، به بحث مطالبات ایران از کشور‌های دیگر ربط پیدا می‌کند. ما هم اکنون حدوداً ۱۲ میلیارد دلار از عراق و هفت میلیارد دلار نیز از کره جنوبی طلب داریم که در این شرایط بغرنج اقتصادی تسویه این طلب‌ها می‌تواند تا حدودی گره گشای مشکلات اقتصادی کشور باشد، به همین دلیل این موضوع در نشست‌های دوطرفه‌ای که برگزار شد، مطرح شده است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه با اشاره به فضایی که این روزها بین ایران و جامعه جهانی حاکم است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه رهبری اخیرا نسبت به «انعطاف پذیری» بیشتر در عرصه سیاست خارجی تاکید کردند، می توان گفت که ایران به غرب پیامی با این مضمون صادر کرده است که «برای شروع مذاکره برجام آمادگی داریم». البته نمی توان نسبت به این واقعیت بی تفاوت بود که در آستانه برگزاری اجلاس شورای حکام، سر و صداهایی در ارتباط با سایت نطنز به وجود آمده و رافائل گروسی نیز درصدد اعزام هیئتی کارشناسی به ایران است که البته این موضوع با مخالفت ایران روبرو شده است. با این توضیح که آژانس انرژی اتمی، باید وضعیت سایت های هسته ای ایران را به اطلاع شورای امنیت برساند و به همین دلیل این هیئت در آینده ای نزدیک به ایران خواهد آمد.

ضرورت پیوستن ایران به FATF
بیگدلی با اشاره به الزام‌هایی که برای شروع مذاکره برجامی وجود دارد، نیز گفت: اینکه فضا برای رودررویی مذاکره کنندگان دو طرف مهیا باشد، به یک پیش زمینه‌های مهمی احتیاج دارد. پس در این شرایط نامطلوب اقتصادی، نظام حکمرانی ایران باید شرط و شروط‌ طرف را بپذیرد که مهمترینش پیوستن به اف‌ ای تی اف است. در واقع آمریکا از آمادگی رفع تحریم‌های برجامی و غیربرجامی به این شرط خبر داده است که ایران تمامی مفاد اف‌ ای تی اف را بدون هیچ قید و شرطی بپذیرد.

وی توضیح داد: ساختار مدیریتی ایران به دلیل تبعات تهدید‌هایی که از جانب آمریکا و چند کشور اروپایی تحمیل شده اند، با نوعی به هم ریختگی نگران کننده و البته بحران زا مواجه است. به همین دلیل تاکیدِ موکد چیزی جز این نمی‌تواند باشد که «ضرورت تفاهم»، بیشتر از هر مقطع دیگری ملموس است تا کشور به استقبال تنگنای غیرقابل عبور نرود. بهرحال ما در شرایطی هستیم که جامعه ظرفیت مشکلات بیشتر را ندارد.این کارشناس سیاست خارجی در پایان گفت: واقعیت چیزی جز این نیست که پیچیدگی‌های زیادی در فضای بین ایران و نظام بین الملل وجود دارد و باید منتظر ماند و دید، هیثم بن طارق آل سعید به چه میزان در قامت میانجی می‌تواند گره گشا عمل کند. البته این توقع که همه مشکلات با سفر یک روزه حل و فصل شوند، توقعی غیرمنطقی است.
برچسب ها: علی بیگدلی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها