به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۴۰۶۸۸۲

 سفر رئیس جمهور اسرائیل به  آذربایجان

 سفر رئیس جمهور اسرائیل به  آذربایجان
گروه بین الملل: رئیس جمهور اسرائیل برای یک دیدار دو روزه از جمهوری آذربایجان و مذاکره با مقام‌های ارشد این کشور وارد باکو شد.
 اسحاق هرتزوگ  که برای نخستین بار به طور رسمی از جمهوری آذربایجان دیدار می‌کند این کشور را "دوست، نزدیک، مهم و سرزمینی کلیدی" توصیف کرد.
 سفر رئیس جمهوری اسرائیل به جمهوری آذربایجان تحت تدابیر بی‌سابقه امنیتی برگزار می‌شود و هزاران نیروی انتظامی و امنیتی در باکو کار تامین امنیت را بر عهده دارند.
به گفته هرتزوگ نباید فراموش کرد که جمهوری آذربایجان همسایه ایران است. او جمهوری اسلامی را "عامل بی‌ثباتی در منطقه" خواند که "مدام در پی اقدام علیه اسرائیل و علیه شکل‌گیری اتحادی برای صلح و امنیت منطقه‌ای است" و افزود این مسئله را در مذاکرات خود در باکو مطرح می‌کند.اسرائیل از سال ۱۹۹۳ در باکو سفارت‌خانه دارد و جمهوری آذربایجان در ماه مارس سال جاری سفیر خود را به تل‌آویو اعزام کرد.
گشایش سفارت‌خانه جمهوری آذربایجان در تل‌آویو روابط باکو و تهران که از مدتی پیش پرتنش شده را متشنج‌تر از قبل کرد.
الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل در مراسم گشایش این سفارت‌خانه، جمهوری آذربایجان را "شریک استراتژیک" خواند و گفت: « ایران هر دو کشور را تهدید، تروریسم را تأمین مالی و تمامی خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند.»
جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی کوهن نیز در این مراسم از اسرائیل به خاطر حمایت از "حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در طول تقریبا ۳۰ سال اشغال غیرقانونی اراضی آذربایجان توسط ارمنستان" قدردانی کرد.سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی دو روز بعد در واکنش به سخنان وزیران خارجه اسرائیل و جمهوری آذربایجان به آنچه "تشکیل جبهه متحد ضدایرانی" خواند، اعتراض کرد.
ناصر کنعانی سخنان وزیر خارجه آذربایجان در مورد "مرحله جدید مشارکت استراتژیک" بین آذربایجان و اسرائیل را "تأیید ضمنی جهت‌گیری ضدایرانی" همکاری‌های دو کشور توصیف کرد و خواستار توضیح باکو درباره این همکاری‌ها شد.
به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، اسحاق هرتزوگ در جریان حضور خود در باکو در مراسم گرامی‌داشت صدمین سالروز تولد حیدر علی‌اف، رئیس ‌جمهور پیشین و پدر رئیس‌ جمهور کنونی آذربایجان و  مراسمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز استقلال اسرائیل شرکت می‌کند.جمهوری آذربایجان و اسرائیل در حدود سه دهه گذشته مناسبات نزدیکی داشته‌اند که در سال‌های اخیر عمیق‌تر و نزدیک‌تر نیز شده است.
در یک ماه اخیر الی کوهن و گیلا گاملی‌ال، وزیر اطلاعات اسرائیل، جداگانه از باکو دیدار کرده‌اند و حدود شش ماه پیش نیز وزیر دفاع اسرائیل به جمهوری آذربایجان سفر کرد.
جمهوری اسلامی به دلیل هم‌مرز بودن با جمهوری آذربایجان از گسترش مناسبات سیاسی و نظامی دو کشور بسیار ناخرسند است.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها