به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۴۰۶۸۸۵

چالش‌های دشوار در انتظار اردوغان

چالش‌های دشوار در انتظار اردوغان
گروه بین الملل: رجب طیب اردوغان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را با پیروزی پشت سرگذاشت و ۵ سال دیگر در رأس قدرت خواهد بود. حال چالش‌هایی دشوار انتظار او را می‌کشند از کاهش ارزش لیر و معضل تورم گرفته تا مسئله پناهجویان.
در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه  و پیروزی رجب طیب اردوغان لیر ترکیه ارزش خود را برای باری دیگر از دست داد و هر دلار آمریکا ۲۰ لیر معامله شد؛ مبلغی که بی‌سابقه بوده است.اردوغان که اکنون پنج سال دیگر زمام امور را در دست دارد، با چالش‌های گوناگونی روبرو است، به ویژه در عرصه اقتصادی.حاسنین مالک، کارشناس امور مالی و اقتصادی در گفت‌وگو به سرویس خبری شبکه اول تلویزیون آلمان می‌گوید: «پیروزی اردوغان مایه دلگرمی برای سرمایه‌گذاران خارجی نیست.»
لیر ترکیه در طی دو سال گذشته ارزش خود را به شدت از دست داده و نرخ تورم در این کشور به ۴۴ درصد رسیده است. بسیاری‌ها سیاست‌های بانکی و اقتصادی اردوغان را دلیل این سیر قهقرایی می‌دانند.حال باید دید که آیا اردوغان در پی پیروزی و ابقا در رأس قدرت در مواضع و سیاست‌های خود بازنگری خواهد کرد یا علیرغم هشدارهای کارشناسان همچنان به خط مشی خود ادامه خواهد داد.
اردوغان پس از پیروزی بر رقیب انتخاباتی خود کمال قلیچداراوغلو از یک سو لحنی تهاجمی به خود گرفت و از سویی دیگر کوشید با سخنانی آشتی‌آمیز چهره‌ای معتدلانه از خود نشان دهد.رئیس جمهور ترکیه رسانه‌های غربی را به جوسازی علیه خود متهم کرد و اپوزیسون را جمعی "تروریست" خواند.او در عین حال از "پیروزی دموکراسی" سخن گفت و تصریح کرد، "امروز هیچکسی بازنده نشده و تمامی ۸۵ میلیون شهروند ترکیه برنده شده‌اند".
این لحن آشتی‌آمیز شاید به این برمی‌گردد که شکاف سیاسی‌-اجتماعی در ترکیه در جریان کارزارهای انتخاباتی عمیق‌تر شده و جامعه این کشور بیش از پیش دوقطبی‌ شده است.
اردوغان اکنون بیست سال است که زمام امور را در دست دارد. او در سال ۲۰۰۳ به نخست‌وزیر و در سال ۲۰۱۴ به ریاست جمهوری رسید. با توجه به تغییر نظام سیاسی در ترکیه به ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸ میزان قدرت و اختیارات او به مراتب گسترش یافته است.برخی‌های بیم آن دارند که او در پی پیروزی در انتخابات اخیر با "عملکردی خودکامانه‌تر" کشور را اداره کند.
نقش و جایگاه ترکیه در عرصه سیاست خارجی قابل توجه است. ترکیه از یک سو عضو پیمان ناتو است، اما مناسباتی نزدیک با روسیه و همچنین اوکراین دارد و افزون بر این یکی از عناصر معادلات در جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود.به همین خاطر توجه بین‌المللی به روند انتخابات ترکیه و نتیجه آن بسیار بالا بود. ترکیه در ماه اکتبر سال جاری میلادی یکصدمین سالگرد بنیانگذاری خود را جشن می‌گیرد و از این روست که اردوغان از "قرن ترکیه" سخن می‌گوید.
رئیس جمهور ترکیه وعده داده که در زمینه صنایع اسلحه‌سازی و همچنین ایجاد زیرساختارها در کشور سرمایه‌گذاری کند.کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان و همچنین بازسازی مناطق زلزله‌زده از مسایلی بود که به باور بسیاری‌ها، اردوغان در رسیدگی به آن ضعیف و ناموفق عمل کرد.
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های او بازسازی مناطقی است که در پی زلزله مهیب ماه فوریه تخریب شده‌اند. این زمین‌لرزه نه تنها ده‌ها هزار نفر را در کام مرگ فرو برد، بلکه بخش‌های زیادی در جنوب شرق ترکیه را از بین برد.
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها