به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۴۰۷۰۴۲

جوی دوسر واقعا یک صبحانه عالی است؟

جوی دوسر واقعا یک صبحانه عالی است؟
گروه علمی: اوتمیل یکی از سالم‌ترین انتخاب‌های صبحانه است. یک فنجان جوی دوسر پخته شده ۱۰ گرم فیبر دارد که عمدتا هم فیبر محلول است؛ کلسترول LDL (بد) و قند خون را کاهش می‌دهد و به عملکرد سیستم گوارش شما کمک می‌کند. برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و بر همین اساس می‌تواند به مدیریت و کاهش وزن کمک کند.
 
 به نظر می‌رسد این اواخر همه در حال ستایش بلغور جو دوسر هستند، ماده‌ای که به نام فرنگی آن، اوتمیل، شهرت دارد. گفته می‌شود مصرف اوتمیل می‌تواند معجزه کند! مثلا به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید. البته و در کل طعم آن خوشمزه است و ترکیب آن با انواع کره مغزها و میوه‌ها جذاب است اما آیا همه عوارض خوردن بلغور جو دوسر مثبت هستند؟ آیا عارضه منفی‌ای هم وجود دارد که باید بدانیم؟
 
متخصصان تغذیه می‌گویند جو دو سر یک منبع عالی برای فیبر است؛ اوتمیل یکی از سالم‌ترین انتخاب‌های صبحانه است. یک فنجان جوی دوسر پخته شده ۱۰ گرم فیبر دارد و عمدتا هم فیبر محلول است؛ کلسترول LDL (بد) و قند خون را کاهش می‌دهد و به عملکرد سیستم گوارش شما کمک می‌کند. برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و بر همین اساس می‌تواند به مدیریت و کاهش وزن کمک کند.

برندا براسلو، متخصص تغذیه، می‌گوید: «جو دوسر مقدار مناسبی از پروتئین را تامین می‌کند. تنها در یک فنجان پخته شده تقریبا ۱۰ گرم از این ماده مهم وجود دارد و در کنار فیبر، این ماده غذایی می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد.

با این حال ممکن است باعث نفخ شکم شود. لیزا یانگ، پزشک تغذیه، می‌گوید: «اگر به تازگی به سراغ جو دو سر رفته‌اید، بدانید که ممکن است باعث نفخ شود، بنابراین بهتر است با یک وعده کوچک شروع کنید.» غلات کامل مانند گندم و جو دوسر حاوی فیبر، گلوکز و نشاسته بالایی هستند که توسط باکتری‌های موجود در روده مصرف می‌شوند که منجر به تولید گاز و نفخ در تعداد کمی از افراد می‌شود.

اما باید بدانید که اگر مراقب نباشید می‌تواند باعث افزایش وزن شود. یانگ می‌گوید: «خوردن یک وعده جو دوسر می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. می‌توانید یک یا دو قاشق غذاخوری گردو یا بذر کتان له شده به آن عالی است اما کره یا شکر زیاد انتخاب خوبی نیست.»

افزودن شکر، چیپس شکلاتی و سایر مواد غذایی شیرین به اوتمیل، ارزش غذایی کلی جو دوسر را کاهش می‌دهد، زیرا این افزودنی‌ها کالری و کربوهیدرات‌ اضافی وارد بدن می‌کند؛ با این حال می‌تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند. تریزا بست، متخصص تغذیه، می‌گوید: «فیبر و مواد مغذی بلغور جو دوسر با کاهش وزن مرتبط هستند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود مصرف کننده احساس سیری کند و از پرخوری در طول روز جلوگیری کند پس بهتر است شیرین کننده به آن اضافه نکنید.»

اضافه کردن مواد غنی از آنتی اکسیدان مانند میوه‌های خشک، آجیل و دانه‌ها و کره‌های آجیلی سرشار از ریزمغذی‌ها انتخاب بهتری هستند که از سلامتی و تندرستی حمایت می‌کنند. با خوردن روزانه بلغور جو دوسر، می‌توانید سطح کلسترول خود را کاهش دهید. همچنین فیبر بلغور جو دوسر به سلامت دستگاه گوارش و حرکات منظم روده کمک می‌کند. بهتر است مصرف مایعات خود را با افزایش مصرف فیبر روزانه افزایش دهید.

این فیبر همچنین می‌تواند به کنترل قند خون شما کمک کند زیرا سرعت رسیدن کربوهیدرات‌ به جریان خون را کنترل می‌کند و سطح قند خون شما را در طول روز ثابت نگه می‌دارد.مکنزی برگس، متخصص تغذیه می‌گوید: «جو دوسر در کانون توجه سلامت قلب است؛ تحقیقات، اثرات کاهش کلسترول ناشی از مصرف منظم این غذای غنی از فیبر را ثابت کرده. سعی کنید آن را در طول شب با مواد مختلف خیس کنید. آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا برای مصرف صبحانه آماده شود.»

اکنون که احتمالا به فکر وارد کردن بلغور جو دوسر در رژیم غذایی خود افتاده‌اید تا غذایی سلامت میل کنید به خاطر داشته باشید که می‌توانید از تاپینگ‌ها و موادی مختلف و متنوع استفاده کنید.
برچسب ها: جوی دو سر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها