به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۴۰۷۰۵۲

سقوط لیر ترکیه باز هم رکورد زد

سقوط لیر ترکیه باز هم رکورد زد
گروه اقتصادی: ارزش لیر در واکنش به پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کاهش یافت و به کمترین میزان در چند سال اخیر رسیده است.‌ روز گذشته دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار و رجب طیب اردوغان با اختلاف کمی پیروز این انتخابات شد، اما لیر ترکیه به این پیروزی روی خوش نشان نداد و رکورد جدیدی را در پایین بودن ارزش در برابر دلار به ثبت رساند.
 
لیر ترکیه از ابتدای سال جاری ۷ درصد ارزش خود را از دست داده و شب گذشته هم به ۲۰.۰۸ لیر در برابر دلار رسید که در چند ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بااین حال اما، بورس ترکیه مثبت شد و ۴.۵ درصد بالا رفت. سهام‌های بانکی بورس ترکیه هم ۳.۱۷ درصد به‌طور متوسط رشد کردند.

راجر مایک، کارشناس اقتصادی، می‌گوید: به نظر ما اقتصاد بزرگ‌ترین چالش پیش روی اردوغان در سومین دهه حکومت خود در ترکیه است و سیاست‌هایش به شکلی فزاینده در حال بی‌ثبات کردن اقتصاد این کشور است.
وی می‌گوید: بدون تغییر در سیاست‌ها ترکیه به سمت بحران‌های شدیدتر مالی پیش خواهد رفت و انتظار می‌رود شاهد افزایش سیاست‌های کنترلی سرمایه در این کشور باشیم.

مارک معتقد است؛ ممکن است دولت ترکیه به سمت دلارزدایی گسترده در اقتصاد این کشور و مجبور کردن مردم به تبدیل کردن دارایی‌های خود به لیر برود.حسن مالک، کارشناس مؤسسه تلیمر، نیز می‌گوید: پیروزی اردوغان برای سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه خوشایند نبود. تورم بسیار بالا یکی از تبعات بحران‌های مالی شدید است که همه چیز را در ترکیه تحت‌الشعاع قرار داده و حتی ذخایر ارزی این کشور را هم پایین آورده است.وی می‌گوید: تنها امیدواری این است که اردوغان از نظر سیاسی خیالش راحت شده باشد و سیاست‌های اقتصادی‌اش را تغییر دهد.
برچسب ها: لیر تركیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها