به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۴۰۷۰۹۴

لبنیات فله ای چه بلایی سر ما می آورد

لبنیات فله ای چه بلایی سر ما می آورد
گروه سلامت:علاقمندی مردم به مصرف شیر و لبنیات فله ای که به اشتباه لبنیات سنتی گفته می شود، می تواند سلامت مصرف کنندگان این قبیل محصولات بی نام و نشان را تهدید کند.شاید مهم‌ترین عامل و انگیزه برای استفاده برخی خانواده‌ها از لبنیات فله‌ای، عدم آگاهی از سلامت محصولات لبنی کارخانه‌ای و همچنین ارزان‌تر بودن قیمت لبنیات فله‌ای در مقایسه با محصولات کارخانه‌ای باشد.
 
متأسفانه گرایش مردم به مصرف لبنیات فله‌ای، می‌تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن باشد که در سال‌های آینده شاهد بروز آنها خواهیم بود و همین موضوع می‌تواند علاوه بر اینکه سلامت مردم را تهدید کند، هزینه‌های نظام سلامت را نیز افزایش دهد.

شاید، شایع‌ترین بیماری ناشی از مصرف شیر و لبنیات فله‌ای، تب مالت باشد که هر سال چند هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما، استفاده از شیر و لبنیات فله‌ای، فقط محدود به تب مالت نمی‌شود و می‌تواند انواع بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها را با خود به همراه بیاورد.

گلبن سهراب متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،به مضرات و خطرات مصرف لبنیات فله‌ای اشاره کرد و گفت: کارخانجات لبنی، شیرهایی را از دامداری‌ها خریداری می‌کنند که بار میکروبی آنها بالا نباشد و آن دسته از شیرها که بار میکروبی بالایی دارند، به سمت مغازه‌هایی می‌رود که لبنیات فله‌ای می‌فروشند.

وی افزود: اصولاً شیرهایی که بار میکروبی بالایی دارند، از دامداری‌های کوچک سر در می‌آورند، زیرا نظارت و کنترل آنها مثل دامداری‌های بزرگ نیست.این متخصص تغذیه ادامه داد: شیری که آلودگی بالایی دارد، قابلیت استفاده در کارخانجات لبنی را ندارد و در نتیجه، به شکل لبنیات فله‌ای عرضه می‌شود.

سهراب با تاکید بر انجام عمل پاستوریزه و استرلیزه در کارخانجات لبنی، تصریح کرد: در شیرهایی که بار میکروبی بالایی دارند، باکتری وجود دارد که عامل التهاب زانو است که حتی با جوشاندن شیر از بین نخواهد رفت. زیرا لازم است این قبیل شیرها، مراحل استریلیزاسیون را پشت سر بگذارند.

این متخصص تغذیه در عین حال به مضرات جوشاندن شیر فله‌ای اشاره کرد و افزود: جوشاندن شیر فله‌ای باعث می‌شود مقدار زیادی پروتئین در ظرف رسوب کند و ارزش غذایی شیر از بین برود. همچنین جوشاندن شیر، منجر به تخریب ویتامین‌های شیر می‌شود.

سهراب ادامه داد: عملیات پاستوریزه و استرلیزه در کارخانجات باعث می‌شود میکروب‌های بیماری زا از بین بروند. در حالی که در شیر فله‌ای ممکن است آلودگی میکروبی وجود داشته باشد.وی با عنوان این مطلب که همواره توصیه متخصصان تغذیه بر استفاده از شیر کم چرب است، گفت: هر یک لیوان شیر پاستوریزه ۸ گرم پروتئین دارد که با جوشاندن آن، این پروتئین از بین می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص مضرات استفاده از شیر پرچرب، افزود: مصرف شیر پرچرب، با احتمال انسداد عروق همراه است. زیرا، اساساً چربی اشباع با بیشتر بیماری‌ها رابطه دارد.
وی افزود: سرطان کلون و سینه، با چربی اشباع رابطه دارد و به طور کلی چربی اشباع، ریسک بیماری‌های مزمن را بالا می‌برد.

سهراب به باورهای اشتباه مردم و برداشت نادرست از لبنیات فله‌ای که تحت عنوان سنتی یاد می‌شود، اشاره کرد و گفت: متأسفانه این تلقی را در افکار عمومی جا انداخته اند که محصولات سنتی، ارگانیک هستند. در حالی که هیچ ارتباطی بین محصول ارگانیک و سنتی وجود ندارد.

وی افزود: همچنین یک اشتباه دیگر که در بین مردم رواج داده اند، این است که بگویند لبنیات کارخانه‌ای مضر است، چون عملیات از مواد نگهدارنده استفاده شده است. در حالی که این موضوع کاملاً اشتباه و نادرست بوده و تمامی مواد مغذی شیر پاستوریزه و استرلیزه، حفظ می‌شود.
برچسب ها: لبنیات تب مالت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها