به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۰۷۲۰۹

كناره‌گیری رهبر پرنفوذ کردهای ترکیه

كناره‌گیری رهبر پرنفوذ کردهای ترکیه
گروه بین الملل: صلاح‌الدین دمیرتاش، سیاستمدار زندانی کُرد و از رهبران سابق حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه، به دنبال پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات اعلام کرده است که از «سیاست فعال» کناره می‌گیرد.
 دمیرتاش در عین حال گفت که «مانند دیگر رفقایم مبارزه را از طریق مقاومت در زندان ادامه می‌دهم.»او گفته به نوبه خود از اینکه جریان آنها نتوانسته در انتخابات اخیر یک برنامه سیاسی «شایسته مردم» ارائه بدهد معذرت می‌خواهد.با وجود زندانی بودن  دمیرتاش مواضع او در توییتر رسمی‌اش منتشر شده است.
این رهبر پرنفوذ چپگرای ترکیه گفته از انتقادها استقبال می‌کند و سعی دارد که از آنها بیاموزد و با اقدامات عملی کمبودهای موجود را برطرف کند.
 دمیرتاش در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ از طرف حزب دموکراتیک خلق‌ها نامزد ریاست جمهوری شده بود. حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ)، که پایگاهی قوی در میان رای‌دهندگان کرد ترکیه دارد، موفق شده بود گروه‌هایی فراتر از کردها را هم جلب کند.
پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶، که نظامیان هوادار فتح‌الله گولن، متحد قدیمی  اردوغان پشت آن بودند، ه.د.پ و بسیاری از رهبران و اعضایش با محدودیت‌های فزاینده روبرو شده‌اند و صدها نفر از آنان به زندان افتاده‌اند.
 دمیرتاش پیش از بازداشتش گفته بود: «اردوغان کودتای ارتش را هدیه‌ای از خدا دانست و از آن به عنوان فرصتی برای سرکوب کسانی استفاده کرد که با او و حزبش موافق نیستند.»
مقام‌های دولت ترکیه ه.د.پ را یک شاخه و بازوی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) تلقی می‌کنند، سازمانی سیاسی که رویارویی‌های مسلحانه دامنه‌داری با دولت ترکیه داشته و از طرف آن یک گروه «تروریستی» تلقی می‌شود.ه.د.پ اتهام ارتباط با پ.ک.ک را همواره رد کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سخنرانی پیروزی خود در روز یکشنبه گفت که صلاح‌الدین دمیرتاش را از زندان آزاد نخواهد کرد. او گفت در صورت پیروزی کمال قلیچداراوغلو در انتخابات،  قلیچداراوغلو  دمیرتاش را آزاد می‌کرد. دمیرتاش، که در انتخابات ریاست جمهوری پنج سال قبل توانست از زندان ۸ درصد آرا را کسب کند، در انتخابات اخیر از  قلیچداراوغلو حمایت کرد.صلاح‌الدین دمیرتاش  گفته بود اگر  اردوغان در این انتخابات پیروز شود «ترکیه به یک دیکتاتوری تبدیل می‌شود، این واضح است.»
در این انتخابات با توجه به نگرانی ه.د.پ از غیرقانونی اعلام شدن، این جریان در قالب حزب چپ سبز (ی.س.پ) در انتخابات پارلمانی حضور داشت و هرچند بخشی از ائتلاف رسمی  قلیچداراوغلو نبود، از او حمایت کرد.نامزدهای حزب چپ سبز ۶۱ کرسی در انتخابات پارلمانی کسب کرده‌اند.
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها