به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۲ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۴۰۷۳۴۷

نرخ سود وام نهضت ملی مسکن کاهش می‌یابد

نرخ سود وام نهضت ملی مسکن کاهش می‌یابد
گروه اقتصادی:وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن موافقت کرده است. او در این مورد گفت: با افزایش سرمایه صندوق ملی مسکن سود وام بافت‌های فرسوده را تامین می‌کنیم.
 
 مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در نهضت ملی مسکن تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی تصویب و ابلاغ شده است اظهار کرد: هدف‌گذاری بعدی ما کاهش نرخ سود و پلکانی کردن آن است که اکنون از سوی بانک مرکزی پذیرفته شده؛ اما هنوز ناکافی است و باید نرخ را کم کنیم.

به نقل از تسنیم، وی ادامه داد: در حوزه بافت فرسوده همین مبلغ در نظر گرفته شده اما سعی داریم از منابع موجود، سرمایه صندوق ملی مسکن را افزایش دهیم تا آن پشتوانه‌ای شود که بتوانیم یارانه سود تسهیلات بافت‌های فرسوده را تأمین کنیم. این کاری است که در حوزه مسکن روستایی نیز انجام داده‌ایم.

۱۸ اسفندماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بهره‌برداری از دو هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر شهر جدید هشتگرد درباره افزایش قیمت تمام شده نهضت ملی مسکن گفته بود: با روش‌های دیگری در حال حل مشکل افزایش قیمت تمام شده واحد‌های نهضت ملی مسکن هستیم تا آورده مردم کاهش پیدا کند.
 
نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن
بذرپاش یادآور شد:‌ نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۳ درصد است که با تاکید رییس جمهوری مبنی بر بالا بودن آن، این سود کاهش می یابد.وزیر راه و شهرسازی گفت: دو روز قبل (۱۶ اسفند ۱۴۰۱) در شورای پول و اعتبار جلسه ای برگزار شد که وزارت راه و شهرسازی طرح خود را درباره نرخ سود تسهیلات و کاهش آن ارائه کرد.
بذرپاش با بیان اینکه منتظر نظر کمیته مربوطه در رابطه با سود تسهیلات هستیم تاکید کرد: تا پایان سال کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن به جمع بندی نهایی می رسد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در قیمت تمام شده برای متقاضیان در آورده اولیه سختی‌هایی ایجاد شده و برای متقاضیانی که تحت پوششی نهادهای حمایتی هستند روش هایی برای کاهش قیمت تمام شده در نظر گرفته‌ایم.
 
اقساط وام ۴ دهک در طرح نهضت ملی مسکن
به نقل از همشهری آنلاین، پیش از این نیز هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته اعلام کرد: در شورای عالی مسکن با حمایت رییس جمهور ۴۰۰ میلیون تومان وام نهضت ملی مسکن، ۱۵ ساله با سود ۲ درصد برای دهک‌های یک تا چهارم متقاضی تخصیص یافت.وی افزود: همچنین ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۵ ساله به دهک‌های سوم و چهارم با سود دو درصد برای احداث مسکن در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به رایگان بودن در طرح نهضت ملی مسکن، اگر برای ساخت یک واحد ۷۰ متری در صورتی که در هر متر مربع حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه شود، حدود ۷۰۰ میلیون تومان پول نیاز است.
از سوی دیگر بخش زیادی از مشکل اقشار محروم این بود که قادر به پرداخت سهم تعیین شده خود (آورده) نبودند به همین منظور دولت با نگاه حمایتی، در کنار اعطای زمین رایگان، در شورای عالی مسکن پرداخت این میزان تسهیلات را به سود ۲ درصد را تصویب کرد.

این در حالی است که اگر مبلغ اقساط این وام را بر اساس پرداخت به روش ساده محاسبه کنیم، مبلغ ماهیانه اقساط تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با سود ۲ درصدی و بازپرداخت ۱۵ ساله حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.کل بازپرداخت این تسهیلات رقمی معادل ۴۶۳ میلیون تومان خواهد بود، بدین معنی که سود این وام معادل ۶۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.همچنین میزان پرداخت ماهیانه وام ۳۰۰ میلیون تومانی با سود ۲ درصد هم حدود یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان و کل بازپرداخت ۳۴۷ میلیون تومان خواهد بود که کل سود این تسهیلات حدود ۴۷ میلیون تومان است.
برچسب ها: مسکن ملی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها