به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۲ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۴۰۷۴۰۰

ایران؛ یکی از نائب رئیسان مجمع عمومی 

ایران؛ یکی از نائب رئیسان مجمع عمومی 
گروه بین الملل: ایران به عنوان یکی از ۲۱ نائب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شده است. آمریکا و اسرائیل از این گزینش انتقاد کرده‌اند.علاوه بر ایران، بولیوی، کنگو، استونی، گامبیا، ایسلند، مالزی، مراکش، هلند، سنگال، سنگاپور، سریلانکا، سورینام، اوگاندا، ازبکستان و زامبیا هم به عنوان نائب رئیس مجمع انتخاب شدند.این کشورها در کنار پنج عضو دائمی شورای امنیت یک سال به عنوان نائب رئیس ایفای نقش می‌کنند.ایران به عنوان یکی از ۵ نایب رئیس مجمع عمومی از گروه آسیا- اقیانوسیه انتخاب می شود.یکی از وظایف کشورهای منتخب به عنوان نائب رئیس، مدیریت نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.کریس لو، نماینده آمریکا در امور مدیریت و اصلاحات سازمان ملل، بعد از این انتخاب گفت: «کارنامه ایران، متاسفانه، به خودی‌خود گویاست. این کشور از تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل سرپیچی می‌کند؛ حقوق بشر شهروندان خود را نقض می کند... و به ناامنی و خشونت در سراسر خاورمیانه و جهان دامن می‌زند.»
او گفت: «ایران نمی‌تواند در نقش خود به عنوان نائب رئیس مجمع عمومی، به عنوان میانجیگری صادق عمل کند، چون بارها نشان داده که نه فقط به دنبال بهبود صلح و امنیت در جهان نیست، بلکه علیه آن فعالیت می‌کند.»او قول داد که آمریکا به تلاش خود برای مخالفت با هرگونه نقش رهبری برای ایران در سراسر نظام سازمان ملل ادامه بدهد.
او گفت: «ایران بارها اسرائیل را با شعارهای تند ضداسرائیلی و یهودستیزانه تهدید کرده است. کاملا غیرقابل قبول است که رهبران یک کشور عضو سازمان ملل متحد، یک عضو دیگر این سازمان را تومور سرطانی توصیف کنند و خواستار محو آن شوند. این نقض فاحش منشور سازمان ملل متحد است.»
نماینده ایران در واکنش به این انتقادها گفت که اظهارات نمایندگان آمریکا و اسرائیل ربطی به دستور کار بحث مجمع عمومی ندارد. او بعضی از اعضای سازمان ملل را متهم کرد که از این سازمان برای مقاصد سیاسی خود «سوءاستفاده» می‌کنند.
در سال ۲۰۱۱ هم محمد خزاعی، نماینده ایران، به عنوان یکی از نایب رئیسان مجمع انتخاب شده بود.
در سال ۱۹۵۰ (۱۳۲۹) هم نصرالله انتظام، نماینده ایران در سازمان ملل، به ریاست سالانه مجمع عمومی انتخاب شد.مجمع عمومی علاوه بر بررسی و صدور مصوبه‌هایی در مورد مسائل مختلف، دبیرکل سازمان ملل را هم بر اساس توصیه شورای امنیت منصوب و اعضای غیردائم شورای امنیت را برحسب سهمیه‌بندی جغرافیایی انتخاب می‌کند.
 
برچسب ها: سازمان ملل متحد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها