به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۲ ساعت ۲۰:۴۲
کد مطلب : ۴۰۷۴۴۵

عبدالحمید: روحانیون به حکومت وابسته نباشند

گروه سیاسی: مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس پیشین زندان اوین از روحانیون در ایران خواست که به حکومت وابسته نباشند.
عبدالحمید: روحانیون به حکومت وابسته نباشند
عبدالحمید اسماعیل‌زهی امروز جمعه، ۱۲ خرداد، در خطبه‌های «نمازجمعه» زاهدان گفت: «آنچه مهم است این است که علمای جهان اسلام، علمای کشور ما، ایران، در تمام جریان‌ها مستقل باشند. علما حکومتی نشوند، دولتی نشوند، ملاهای مستقل باشند، صاحب نظر باشند و دولت‌ها را امر به معروف و نهی از منکر کنند.» او خطاب به حکومت افزود: «علما را وابسته نکنید، به علما حقوق ندهید.» این روحانی اهل سنت گفت که از اوایل انقلاب، در مجامع مختلف هشدار داده که «نباید مساجد و حوزه‌های علمیه از دولت حقوق بگیرند، نباید در بودجه مملکت، رقمی برای حوزه‌های علمیه و مدارس دینی تعریف بشود.» مولوی عبدالحمید گفت که با وجود پیشنهادها، او برای اداره مسجد و حوزه تحت مدیریت خودش از «هیچ دولت دنیا» از جمله جمهوری اسلامی پول نگرفته است.
وی تاکید کرد که ممکن است این انتقادش درباره بودجه حکومتی حوزه‌های علمیه ایران، موجب «رنجش علما» شود، «ولی پرداخت بودجه به حوزه‌ها اشتباه بزرگی است». عبدالحمید گفت که وقتی حکومت به روحانیون حقوق بدهد، آنان را به خود وابسته می‌کند و «دهان [روحانیون] بسته می‌شود».
گفتنی اینکه، در بودجه دولت مصوب مجلس شورای اسلامی، هر سال ردیف‌های بودجه متعددی برای حوزه‌های علمیه و همچنین مساجد و امامزاده‌ها اختصاص می‌یابد. در بودجه ۱۴۰۲، برای امور دینی و مذهبی ۲۰۲۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. همچنین، شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز ۴۷۵۵ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده و برای شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه خواهران هم بودجه‌ای به میزان ۱۰۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که نسبت به سال‌های قبل رشد بسیاری دارد.
مولوی عبدالحمید همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به سخنان اخیر حسین مرتضوی زنجانی رئیس وقت زندان اوین در زمان اجرای اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ اشاره کرد.
قابل ذکر اینکه، امروز جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲، نمازگزاران اهل سنت زاهدان پس از اقامه نماز جمعه، همانند جمعه های گذشته در طی مدت هشت ماه اعتراضات، با سردادن شعارهای اعتراضی به خیابانها آمدند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها