به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۰۷۴۹
جزئیات طرح تحول سلامت از زبان وزیر بهداشت

وزير:​ جراحی بزرگ در نظام سلامت آغاز شد

گروه جامعه: وزیر بهداشت جزئیات طرح تحول سلامت که قرار است از امروز همزمان در سراسر کشور آغاز شود را تشریح کرد.
وزير:​ جراحی بزرگ در نظام سلامت آغاز شد
دکتر سید حسن هاشمی با اشاره به مشکلات و گرفتاری‌های مردم در حوزه سلامت به همراهی دولت و مجلس جهت حل این مشکلات اشاره کرد و گفت: دولت و همچنین مجلس منابعی را پیش‌بینی کردند تا بتوانیم به تدریج بخش عمده‌ای از مشکلات بیمارستان‌های دولتی را کاهش دهیم. به گفته وی به دنبال اجرای طرح تحول سلامت، بیماران بستری در شهرها تنها 10 درصد و همچنین بیماران بستری مناطق روستایی، کمیته امداد،‌ افراد تحت تکفل بهزیستی، عشایری و ... که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند تنها پنج درصد هزینه‌های بستری‌شان را خواهند پرداخت.

وزیر بهداشت گفت: پیش از این مردم هنگام مراجعه به بیمارستان‌های دولتی 10 درصد فرانشیز بیمه و همچنین هزینه‌هایی را بابت سایر ملزومات به ویژه تجهیزات پزشکی پرداخت می‌کردند که وضعیت مناسبی نبود حتی بابت دمپایی، ملحفه و ... نیز باید هزینه کرده و این وسایل را تهیه می‌کردند. هاشمی به مشکلات مردم در زمینه مراجعه به آزمایشگاه‌های بیمارستانی و همچنین خدمات تشخیصی و تصویربرداری اشاره کرد و گفت:‌ بر این اساس مقرر شده که از این پس خدمات تشخیصی، تصویربرداری و سایر خدمات مورد نیاز در خود بیمارستان تهیه شود. البته طبیعی است که این امر یک روزه شدنی نیست و لازم است مردم صبوری کرده تا به تدریج تمام برنامه‌های موردنظر عملیاتی شود.

وی به رایگان شدن زایمان طبیعی از امروز در بیمارستان‌های وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: به منظور تشویق مردم به انجام زایمان طبیعی، رقم قابل توجهی در این زمینه پیش بینی شده است. تصور آن است که در صورت موفقیت طرح، زایمان به روش سزارین حدود 10 درصد کاهش یابد. متاسفانه اکنون بیش از 54 درصد زایمان‌ها در کشور به روش سزارین است. البته ممکن است بیمارستان‌ها آمادگی پذیرش حجم زیادی از مادران متقاضی زایمان طبیعی را نداشته باشند چرا که پیش از این بسیاری از بخش‌های زایمانی، به دلیل افزایش زایمان سزارین تعطیل شده بودند و لازم است بخشهای زایمانی بازسازی و نوسازی شوند.

برنامه وزارت بهداشت برای جذب 1800 پزشک در مناطق محروم
وی به پیش‌بینی‌های صورت گرفته جهت افزایش کیفیت خدمات در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: با حمایت دولت و در قالب پرداخت‌های مضاعف مقرر شده است حداقل 1800 پزشک را در مناطق محروم جذب کنیم تا به این ترتیب مشکلات مناطق محروم در دریافت خدمات کاهش یافته و ماندگاری پزشکان در این مناطق افزایش یابد.

توجه ویژه دولت در حمایت از بیماران صعب‌العلاج
وزیر بهداشت همچنین به برنامه‌های پیش بینی شده جهت حمایت بیشتر از بیماران خاص و صعب‌العلاج اشاره کرد و گفت: دولت کمک جدی به بیماران صعب‌العلاج به ویژه آن دسته از بیماران کم درآمد و بی‌بضاعت خواهد داشت تا به این ترتیب این بیماران در مسیر درمان خود مشکلی نداشته باشند. هاشمی در ادامه گسترش امداد هوایی اورژانس کشور را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در طرح تحول نظام سلامت خواند و گفت: وزارت بهداشت در حال حاضر تنها از یک بالگرد جهت امداد هوایی برخوردار است که لازم است توسعه یابد بر این اساس حداقل 16 مرکز امداد هوایی برای اورژانس کشور پیش بینی شده است که تهیه امکانات آن را در دستور کار داریم.

توجه هاشمی به بخش بهداشت

وی در عین حال با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش به بخش بهداشت افزود: بخشی که تاکنون مغفول مانده است خدمات بهداشتی است. واقعیت آن است که پرداختن به درمان خوب نیست چرا که لازم است به پیشگیری توجه شود این در حالی است که پیش از این به پیشگیری توجه نکرده‌ایم.کار اصلی ما آن است که از بیمار شدن افراد جلوگیری کنیم. البته هرچند نقش دولت‌ها در این زمینه بسیار مهم است اما تا مردم خود نخواهند، دولت نمی‌تواند در امر سلامت مردم موفق شود. در برنامه داریم که به تدریج شبکه بهداشتی کشور را تا حاشیه شهرها کامل کنیم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز باید فعال تر شود.

کاهش 27 درصدی هزینه‌های بستری مردم با اجرای طرح تحول
وزیر بهداشت ضمن اشاره به آغاز طرح تحول نظام سلامت در 557 بیمارستان از امروز، ادامه داد: به این ترتیب در مقایسه با سال 92، مردم هنگام مراجعه به بیمارستان‌های دولتی، 27 درصد پرداختی کمتری خواهند داشت. البته از مردم صبوری و امیدواری را انتظار داریم. هاشمی افزود: در عین حال امر نظارت نیز در این طرح بسیار مهم است که مردم می‌توانند در این زمینه بسیار به ما کمک کنند. در هر بیمارستانی مسئولی پاسخگوی موارد مربوطه یا شکایات احتمالی بیماران خواهد بود. البته تاکید می‌کنم که تلاش جدی و صادقانه برای کاهش مشکلات وجود دارد و من نگرانی بابت عدم همکاری همکارانم در بیمارستان‌ها ندارم.

وزیر بهداشت تاکید کرد:‌ این طرح تحول اتفاق مبارکی است که برای مردم ایجاد شده است. اکنون توقع از نظام سلامت بالا رفته است اما نباید تصور شود که قرار است از امروز اتفاق خارق‌العاده‌ای در بیمارستان‌ها افتد، این تحولات به صورت تدریجی ملموس خواهد شد. وی تاکید کرد:‌اقداماتی که ما انجام می‌دهیم برای کاهش رنج و گرفتاری‌های آنی مردم است یکی از بسته‌های دولت در این زمینه، حمایت 90 درصدی از داروهای بیماران صعب العلاج است. انتظارمان آن است که مردم در این راه صبوری کرده تا به تدریج نتایج برنامه‌ها را شاهد باشیم.

رسانه‌ها در چند هفته نخست اجرای طرح تحول، خویشتنداری کنند
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نقش رسانه‌ها در زمینه‌ فرهنگسازی برای اجرای طرح تحول سلامت گفت: واقعیت آن است که در این چند ماه رسانه‌ها بسیار به ما کمک کردند. در حال حاضر هم کمک رسانه‌ها بسیار مهم است و باید در این راه رسانه‌ها نیز صبوری به خرج دهند چرا که قرار است تحول در مجموعه عظیمی از کشور که زیرساخت‌هایش مناسب نیست اتفاق افتد. این طرح مربوط به نظام است و کاری هم به یک وزارتخانه ندارد. بنابراین باید مسیر به شکلی طی شود که اشکالات و نقاط قوت را گزارش کنند. وزیر بهداشت از رسانه‌ها خواست که در چند هفته نخست اجرای طرح تحول سلامت خویشتنداری کنند و افزود: برایم روشن است که در یک سری از استان‌ها جلوتر از برنامه خواهیم بود اما در برخی استانهای دیگر وضعیت اینچنین نخواهد بود. چرا که زیرساخت‌ها فراهم نیست و باید این مسیر به تدریج طی شود.

سیستم نظارتی ویژه وزارت بهداشت برای پایش طرح تحول
وی درباره چگونگی نظارت‌ وزارت بهداشت بر اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: سیستم‌های نظارتی سنتی در وزارتخانه وجود دارند البته جهت حسن اجرای این طرح، یک بسته نظارتی در ستاد و مرکز وزارت بهداشت و متناظر آن در استان‌ها و شهرستان‌ها تدوین شده است، خود من نیز سیستم نظارتی ویژه‌ای جهت پایش این امر در نظر گرفته‌ام. به صورت مجازی نیز بیمار به بیمارستان‌ها فرستاده می‌شود تا مشکلات کار مشخص شود. در معاونت درمان وزارت بهداشت نیز ستادی جهت نظارت تشکیل شده است.

وی تاکید کرد:‌در یک ماه نخست اجرای طرح ممکن است اشکالاتی پیش آید که لازم است اصلاحات لازم بر روی آن صورت گیرد. شماره‌های اختصاصی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت جهت انتقال نظرات مردمی اعلام خواهد شد و شماره تلفن 1490 نیز پاسخگوی مشکلات احتمالی بیماران خواهد بود. همچنین به زودی شماره 1590 جهت دریافت مشکلات مردم راه اندازی می‌شود. وزیر بهداشت تاکید کرد: کشور به 10 قطب تقسیم شده است و وظیفه هر یک از مدیران و معاونین در وزارت بهداشت مشخص شده است. اکنون فرصت بسیار خوبی برای همکارانم در وزارت بهداشت ایجاد شده، باید از این فرصت در جهت افزایش رضایتمندی مردم و تغییر ساختارها به بهترین شکل استفاده شود. امیدوارم همکارانم کارشان راجدی بگیرند که البته اینطور خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر این قدم درست برداشته شود پس از آن می‌توانیم انتظارات دیگری از مجلس و دولت داشته باشیم. باید از این اعتماد، حسن استفاده شود تا باعث سرافرازی کشور، نظام و بخش بهداشت و درمان کشور شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت اجرای سیاست‌های کلی نظام سلامت، به بند هفت این سیاست‌ها (تولیت نظام سلامت) اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت سالها منتظر بود که در این بخش تعیین تکلیف شود در این زمینه همواره رودربایستی میان اعضای دولت وجود داشت اما طبق این بند تولیت نظام سلامت به وزارت بهداشت داده شده است و سایر دستگاه‌ها باید با سیاست‌های وزارت بهداشت هماهنگ باشند.
مرجع : ايسنا