به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۴۰۷۵۲۱

بوی‌خانه در شکل‌گیری خاطرات کودکی نقش دارد

بوی‌خانه در شکل‌گیری خاطرات کودکی نقش دارد
گروه علمی: خانه برای هر فردی و به ویژه کودکان، اصلی ترین پناهگاه در مقابل سختی های زندگی و محل شکل گیری خاطرات شیرین محسوب می شود. خانه نه تنها آرامش را برای افراد به ارمغان می آورد، بلکه بوی آرام بخش آشنایی نیز با خود به همراه دارد.

به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده توسط محققان نشان می دهد: بیش از نیمی از افراد نوعی بوی نوستالژی را در دوران کودکی تجربه می کنند که پس از مدتی دوری از خانه، آن را از دست می دهند. جالب توجه است که بر اساس نظرسنجی از ۲ هزار آمریکایی، ۶۶ درصد از مردم گفتند که می توانند بوی منحصر به فرد خانه دوران کودکی خود را تشخیص دهند.

برای بسیاری، این بو احساس راحتی به ارمغان می آورد، احساسی که ۷۷ درصد از پاسخ دهندگان به اشتراک گذاشته اند. ۳۸ درصد از پاسخ دهندگان نیز احساس آشنا داشتند. این عطرهای آشنا نه تنها رایحه‌ های سنتی مانند گل‌ ها را در بر می گرفت، بلکه رایحه آشنای یک خانه تازه تمیز شده را نیز شامل می ‌شد.

هنگامی که صحبت از بو های مورد علاقه مردم در خانه می شود، بوی گل (۱۷٪) و بوی تمیزی یا مواد ضد عفونی کننده (۱۴٪) در صدر لیست قرار گرفتند و پس از آن مرکبات (۱۳٪)، غذاهای پخته شده (۱۱٪) و چوب / رایحه های طبیعی (۱۳%) قرار می گرفتند.علاوه بر این، از هر ۱۰ آمریکایی، ۶ نفر، حتی در بزرگسالی، می توانند عطر و بوی خانه دوران کودکی خود را توصیف کنند.

این نظرسنجی نشان داد: خانه‌ قدرت تأثیرگذاری بر خلق و خوی و احساسات را دارند و به همین دلیل ترک خانه می تواند برای هرکسی سخت باشد و یک فرد معمولی بعد از نزدیک به پنج روز دوری از خانه شروع به احساس دلتنگی می کند.

 پژوهشگران معتقدند: بوی خانه نقش مهمی در شکل گیری خاطرات کودکی ما دارد و به همین دلیل است که کارهای عادی خانه مانند نظافت می تواند حس نوستالژی را برای شما  ایجاد کند. این مهارت ها شامل نحوه شستن لباس، پختن یک وعده غذایی خاص، تمیز کردن به روشی خاص و حتی نحوه تمیز کردن است.

تانو گروال، از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: در پی همه ‌گیری کرونا، بسیاری از ما بیشتر از همیشه زمان خود را در خانه ‌گذرانیم. به همین دلیل بوی خانه می تواند به طور قابل توجهی بر احساسات و سبک زندگی ما تأثیر بگذارد و بسیاری از ما وقتی از خانه دور هستیم احساس نوستالژی نسبت به آن رایحه ها می کنیم. به گزارش سیناپرس،ما متوجه شده‌ایم که انجام یک روال تمیز کردن منظم می‌تواند یکی از راه‌های حفظ بوی تازگی خانه باشد علاوه بر این می توانیم  عطری خاص و قابل اعتماد به  محیط خانه بدهیم که برای کودکان تداعی کننده خاطره بوده و احساس آن بوی خاص برای همیشه در ذهن آن ها آرامش بخش است.
چگونه خانه خود را خوشبو کنیم؟

این مطالعه نشان داد: اکثر افراد برای ایجاد تازگی هوا در خانه خود، پنجره‌ها را باز کرده لوازم و اسباب خانه را  به طور منظم تمیز می‌کنند تا بوهای نامطبوع را از بین ببرند و شمع ‌های معطر را می ‌سوزانند. طبق این نظرسنجی، بوی تمیزی خانه تقریباً سه روز ماندگار است و البته باید توجه داشت نظافت همچنین مزایای سلامت روانی دارد، زیرا نتایج این مطالعه نشان داد: پاسخ دهندگان پس از تمیز کردن خانه معمولاً احساس رضایت، افزایش بهره وری، آرامش و کنترل بیشتر بر امور دارند. برای بسیاری از افراد، تمیز کردن خانه می‌ تواند منبع آرامش روانی بوده و عطر و بوی خانه در شکل گیری این احساس کاملاً نقش دارد.
برچسب ها: بوی خانه سلامت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها