به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۴۰۷۵۶۱
کاهش ۰.۱ درصدی نرخ بهره بین بانکی

رکورد هفتگی تزریق پول در بازار باز شکسته شد

رکورد هفتگی تزریق پول در بازار باز شکسته شد
گروه اقتصادی: بانک مرکزی در اواخر هفته گذشته، گزارش نرخ‌های بهره بازار پول، در هفته منتهی به دهم خرداد ماه سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. این گزارش که به صورت هفتگی منتشر می‌شود، آمار و ارقام دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره بازار پول، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو را اعلام می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز،بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده، نرخ سود بازار بین بانکی در هفته گذشته برای دومین هفته متوالی با افت همراه شد. از سوی دیگر اما حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو همچنان بدون تغییر نسبت به هفته‌های اخیر در سطح ۲۳ درصدی ثابت باقی مانده است.این در حالیست که بانک مرکزی در این هفته، به طور غیرمعمولی دو عملیات بازار باز انجام داد و رکورد تزریق پول در این بازار در طول یک هفته را شکست.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۵ درصد کاهش یافت
مطابق آمار و ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت، ۰.۱ واحد درصد کاهش یافته است. به این ترتیب، این نرخ برای دومین هفته متوالی نزولی شده است. در نتیجه میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان این هفته به ۲۳.۶۵ درصد رسید.

افت ۰.۱ درصدی نرخ بهره بین بانکی در شرایطی رخ داد که میزان مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز در این هفته کاهش یافت. به نحوی که بانک مرکزی در این هفته حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در این بازار تزریق کرد و از این طریق به بخشی از نیاز ۱۲ بانک و موسسه اعتباری پاسخ داد. همچنین ۵۵.۴ هزار میلیارد تومان از منابعی که بانک مرکزی در هفته‌های گذشته از طریق بازار بین بانکی به بانک‌ها وام داده بود، سررسید شد.

رکوردشکنی بانک مرکزی در بازار باز
مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی در شرایطی کاهش یافت که به نظر می‌رسد این موضوع با افزایش تزریق پول در بازار باز جبران شده باشد.به طوری که در هفته گذشته بانک مرکزی به‌طور کم‌سابقه‌ای دو عملیات بازار باز در طول یک هفته انجام داد و در مجموع این دو عملیات، حدود ۱۴۸ همت پول در بانک‌ها تزریق کرد؛ رقمی که در تاریخ این عملیات بی‌سابقه بوده و یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

در عملیات بازار باز نخست که در هفته منتهی به هشت خرداد ماه انجام شد، ۲۱ بانک و موسسه اعتباری، سفارش‌های خود را که مجموع آن به ۱۵۴.۸ هزار میلیارد تومان می‌رسید، به بانک مرکزی ارسال کردند و سپس بانک مرکزی با تزریق پول ۹۰ هزار میلیارد تومانی به این سفارش‌ها پاسخ داد.

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱
وضعیت قرمز بانک‌ها
تنها دو روز بعد و در ۱۰ خرداد ماه نیز دومین حراج بازار باز در یک هفته انجام شد و ۱۷ بانک و موسسه اعتباری در آن شرکت کردند. در این حراج نیز ۵۸ هزار میلیارد تومان سفارش به بانک مرکزی ارسال شد که همه آنها پذیرفته شد. به این ترتیب مجموع تزریق پول بانک مرکزی در این هفته از ۱۴۸ هزار میلیارد تومان عبور کرد.رکوردزنی بانک مرکزی در بازار باز در حالی رخ داد که نرخ بهره این بازار همچنان بدون تغییر در ۲۳ درصد باقی مانده است. موضوعی که می‌تواند سیگنال مهمی از وخیم‌تر شدن اوضاع ناترازی بانک‌های ایران تلقی شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها