به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۴۰۷۶۲۴

تفاوت سرور مجازی و‌هاست؛ بررسی ویژگی و مزایای هریک

گروه کسب و کار: تصور کنید بعد از خرید دامنه نیاز به یک سرویس خوب و عالی برای میزبانی سایتتان دارید! چه مواردی برای شما مهم خواهد بود؟ هزینه پایین یا کیفیت و انعطاف‌پذیری بالا؟ امنیت عالی یا تنظیمات امنیتی از پیش انجام شده توسط شرکت‌هاستینگ؟ سوالات مختلفی در زمان خرید سرویس میزبانی سایت ذهن شما را مشغول خواهد کرد. معمولا کسب‌وکارهای مختلف برای خرید سرور مجازی و‌هاست تحقیقات فراوانی انجام می‌دهند.
تفاوت سرور مجازی و‌هاست؛ بررسی ویژگی و مزایای هریک
ما در این مقاله قصد داریم ۴ تفاوت اصلی سرور مجازی و‌هاست را با هم بررسی کنیم و اشاره‌ای به معایب و مزایای هر یک خواهیم داشت. برای آگاهی از تفاوت بین سرور مجازی و‌هاست، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

1- دسترسی محدود به منابع در سرویس‌هاست؛ مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و‌هاست اشتراکی
معمولا واژه اشتراکی ناخودآگاه ذهن را به سمت خدماتی ارزان قیمت پیش می‌برد.‌هاست اشتراکی مانند یک خوابگاه چندصد تخت‌خوابی است. افراد زیادی به‌صورت همزمان از این خوابگاه استفاده می‌کنند و بسیاری از فضاها مانند آشپزخانه و حمام اشتراکی است. قوانین و مقررات خوابگاه مانند ساعت خاموشی و زمان سرو شدن وعده‌های غذایی نیز از طرف مدیریت خوابگاه تعیین می‌شود و شما قدرت انتخابی در این زمینه ندارید.
در مقابل یک هتل آپارتمان را در نظر بگیرید. شما یک واحد اختصاصی و مجزا دارید؛ فضاهای اشتراکی کمتری (مانند لابی) با بقیه واحدها وجود دارد و شما امکان شخصی‌سازی و اعمال هرگونه تغییر در واحد اختصاصی خود را خواهید داشت. البته فضای اختصاصی اتاقی که در اختیار شما قرار دارد، نیز در مقایسه با خوابگاه بسیار وسیع‌تر است. سرور مجازی دقیقا مانند یک هتل آپارتمان است.
هاست اشتراکی به این صورت است که شما فضایی را روی یکی از سرورهای شرکت سرویس‌دهنده اجاره می‌کنید و به‌‌صورت همزمان با سایر کاربران، از خدمات مختلف آن بهره می‌برید؛ اما سرور مجازی به شکل همان هتل آپارتمانی است که به‌تنهایی و بدون مزاحمت دیگری می‌توانید از کلیه امکانات آن به شکل دلخواه استفاده کنید. اگر صاحب کسب‌و‌کاری هستید که بازدید بالایی از سایتتان انجام می‌شود، حتما به فکر خرید vps یا سرور مجازی باشید؛ زیرا سرعت در سرورهای مجازی بسیار بالاتر از‌هاست اشتراکی خواهد بود.

2- سفارشی‌سازی تنظیمات در سرورهای مجازی؛ بهترین ویژگی سرورهای مجازی در مقابل‌هاست اشتراکی
یکی از تفاوت‌های اصلی سرور مجازی و‌هاست اشتراکی را می‌توان امکان سفارشی سازی در تنظیمات نام برد. زمانی که یک‌هاست اشتراکی خریداری می‌کنید، ناچار هستید تا از تنظیمات پیش‌فرض که توسط شرکت‌هاستینگ اعمال شده است، استفاده کنید. برای مثال اگر نیاز به نسخه خاصی از PHP داشته باشید، لازم است این نسخه از قبل توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات در دسترس کاربران قرار داده شده باشد. در غیر این صورت شما قادر به استفاده از آن نسخه PHP در‌هاست خود نخواهید بود.
در مقابل افرادی که از سیستم VPS یا سرور مجازی استفاده می‌کنند، دسترسی کامل به همه تنظیمات دارند و قادر هستند تا هر تغییری را روی سرور مجازی خود اعمال و از مزایای آن استفاده کنند. البته راه‌اندازی سرور مجازی نیاز به دانش فنی داشته و معمولا افراد مبتدی از‌هاست اشتراکی استفاده می‌کنند.
همچنین هنگام استفاده از سرور مجازی اگر نیاز به ارتقای سخت‌افزاری سیستم داشته باشید، این کار به‌راحتی انجام خواهد شد. به‌عنوان مثال، با خرید سرور مجازی آلمان یا انگلستان بالاترین سرعت و دسترسی به سخت‌افزار و تنظیمات VPS را در اختیار خواهید داشت. با استفاده از سرور آلمان یک سرویس میزبانی اختصاصی خارج از کشور خواهید داشت و سایت شما همیشه در بهترین حالت ممکن قرار دارد. به‌طور خلاصه، با میزبانی سرور مجازی امکانات و منابع بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت، اما در مقابل با استفاده از سرویس‌هاست اشتراکی هزینه کمتری برای خدمات میزبانی خواهید پرداخت.



3- بررسی امنیت در سرور مجازی و‌هاست اشتراکی
معمولا امنیت در کلیه سرویس‌های‌هاست اشتراکی و سرور مجازی بالا است. هر دو سرویس امنیت قابل‌قبولی به کاربران ارائه می‌دهند، اما تفاوت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.‌هاست اشتراکی به دلیل اینکه چندصد وب‌سایت روی یک سرور قرار می‌گیرد، بسیار آسیب‌پذیرتر است. به‌عنوان مثال، هنگامی که یک سایت که روی سرویس‌هاست اشتراکی قرار دارد، مورد حمله اینترنتی قرار می‌گیرد، ممکن است سایر مشاغل یا افرادی که سایت خود را روی آن سرور راه‌اندازی کرده‌اند نیز آسیب ببینند؛ بنابراین تفاوت سرور مجازی و‌هاست در این زمینه بسیار گسترده است. حتی زمانی که سایتی روی سرویس‌هاست اشتراکی بازدید بالایی داشته باشد یا پهنای باند زیادی مصرف کند، به باقی سایت‌هایی که در آن سرور میزبانی می‌شوند، آسیب وارد می‌کند.
به مثال خوابگاه و هتل آپارتمان بازمی‌گردیم. زمانی که شما در خوابگاه اشتراکی زندگی می‌کنید، دسترسی به وسایل شما برای افراد زیادی به‌راحتی امکانپذیر است. در صورتی که زندگی در هتل آپارتمان، امنیت بالاتری را برای شما به همراه دارد و وارد شدن به اتاق اختصاصی شما به‌مراتب دشوارتر است.
به‌عنوان مثال با خرید سرور لینوکس و راه‌اندازی یک‌هاست اختصاصی روی VPS، خیالتان بابت امنیت سرور کاملا راحت است. به‌طورکلی ریسک موارد امنیتی در سرورهای مجازی بسیار کمتر از‌هاست اشتراکی خواهد بود. تنظیمات امنیتی در سرورهای مجازی کاملا به‌صورت سفارشی است. توصیه می‌کنیم اگر اطلاعات بسیار مهم روی سایت دارید، حتما از سرویس VPS یا سرور مجازی استفاده کنید.

4- دانش فنی؛ تفاوت سرور مجازی و‌هاست
تفاوت سرور مجازی و‌هاست در نوع کنترل و مدیریت سرورها نیز مشهود است. با استفاده از میزبانی VPS یا سرور مجازی دسترسی کامل و روانی به سرور اصلی خواهید داشت. اگر دانش کافی داشته باشید، کلیه تنظیمات را می‌توانید شخصی‌سازی کرده و به‌راحتی سیستم‌عامل، کنترل پنل و نرم‌افزارهای مختلف سرور را بهینه‌سازی خواهید کرد. در مقابل، با استفاده از‌هاست اشتراکی تنظیمات محدودی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.



خرید‌هاست اشتراکی و سرور مجازی باتوجه‌به نوع کسب‌و‌‎کار
در این مقاله ۴ تفاوت سرور مجازی و‌هاست را با هم بررسی کردیم و از مزایا و معایب آن‌ها گفتیم. در‌حالت‌کلی معمولا کسب‌و‌کارهایی که بازدید بالا ندارند و سایت‌ آن‌ها به منابع قوی نیاز ندارد، از سرویس‌هاست اشتراکی استفاده می‌کنند.‌هاست اشتراکی هزینه پایینی دارد و برای کسب‌و‌کارهای کوچک مناسب است، اما کسانی که سایت آن‌ها بازدید بالا دارد و به‌ فکر پیشرفت یا فروش بیشتر محصول یا خدمات هستند، باید حتما از سرور مجازی استفاده کنند. سرور مجازی به ‌آن‌ها اجازه می‌دهد امکانات بیشتری به مشتریان خود ارائه دهند و در نتیجه فروش بالاتری خواهند داشت.
پیشنهاد می‌کنیم برای خرید سرور مجازی، خدمات گسترده و متنوع ایکس وی پی اس را در سایت اینترنتی xvps.ir مشاهده کنید. شرکت XVPS با شعار «میزبان خود را یکبار، برای همیشه انتخاب کنید» در سال 1392 با هدف ارائه بهترین خدمات سرور مجازی در ایران تاسیس شد. در حال حاضر XVPS برای ارائه خدمات سرور مجازی از سرورهای پرقدرت و قوی استفاده می‌کند. همچنین پشتیبانی 24 ساعته XVPS موجب شده تا رضایت کاربران به‌خوبی جلب شود.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها