به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۴۰۷۶۲۶

برای کد رهگیری اجاره‌نامه پول ندهید

برای کد رهگیری اجاره‌نامه پول ندهید
گروه اقتصادی: بازرس اتحادیه مشاورین املاک کرج گفت: دریافت کد رهگیری برای قراردادهای اجاره بین مالک و مستأجر هیچ هزینه‌ای ندارد و نیازی نیست علاوه بر هزینه کمیسیون، مبلغ دیگری پرداخت شود.محمد مهرزاد  خاطرنشان کرد: سابقاً وقتی کد رهگیری در سامانه مرکزی املاک و مستغلات ثبت می‌شد مبلغی بابت این کد واریز می شد اما از زمانی که این سامانه در اختیار وزارت راه و شهر سازی قرار گرفته برای انجام معامله بین مستأجر و مؤجری که توافق دارند، دریافت کد رهگیری هزینه‌ای ندارد.
 
مهرزاد افزود: البته توجه داشته باشید در مراجعه طرفین به مشاورین املاک، کمیسیون همچنان برقرار و این با مبلغ کد رهگیری متفاوت است.وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره، گفت: مزیت این سامانه علاوه بر رصد بازار مسکن این است که طرفینی که توافق دارند دیگر مبلغ کمیسیون را به املاک پرداخت نمی‌کنند چون مراجعه‌ای به املاک ندارند.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر با دو مجموعه کد رهگیری مواجه هستیم؛ یکی مؤجر و مستأجر حقیقی که بر مبنای سند شش دانگ و توافق اقدام به اخذ کد رهگیری می‌کنند و دیگری مشاورین املاک که از طریق سامانه مرکزی مشاورین املاک برای سایر معاملات انجام می‌شود. از لحاظ قانونی و امنیت حقوقی قرارداد سامانه کد رهگیری مؤجر و مستأجر نسبت به کد رهگیری مشاورین املاک ضعیف‌تر است. چون در بنگاه املاک یک شخص ثالث به عنوان مشاور که از اطلاعات حقوقی تنظیم قرارداد برخوردار است و می‌تواند در سامانه مالکیت را احراز کند و مشکلات حقوقی را کاهش دهد، حضور دارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این امکان پیگیری سوء استفاده در قراردادهایی که در بنگاه‌ها تنظیم می‌شود توسط اتحادیه وجود دارد اما سامانه بین مستأجر و موجر چون زیر نظر اتحادیه نیست و تحت مدیریت اداره راه و شهرسازی است از طریق اتحادیه قابل پیگیری نبوده و باید از اداره راه و شهرسازی اقدام نمود.وی توصیه کرد: مردم برای امور ملکی و اجاره به واحدها و مشاورین دارای مجوز مراجعه کنند. درست است که مبلغی را بابت کمیسیون پرداخت می‌کنند اما قراردادی که از طریق بنگاه تنظیم می‌شود مطمئن‌تر و قوی‌تر خواهد بود.
برچسب ها: کد رهگیری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها