به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۴۰۷۶۳۹

جوان‌سازی پوست با طب‌سوزنی‌امکان‌پذیر است؟

جوان‌سازی پوست با طب‌سوزنی‌امکان‌پذیر است؟
گروه علمی:یکی از مشکلات بسیاری از افراد میان سال و مسن تر این است که پوستی جوان ‌تر می‌ خواهند اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند؟ محققان می گویند دو روش پویا از درمان های پوستی وجود دارد که پس از یک جلسه شروع به نتایج قابل توجهی منجر می شود.
 
نتایج یک مطالعه جدید روی حیوانات نشان می ‌دهد: استفاده از روش هایی همچون حجامت و طب سوزنی مبتنی بر میکرونیدلینگ در جوانی پوست موثر بوده و ترکیب این دو روش روی پوست برای ایجاد جریان خون در بدن بهتر از استفاده هر یک از آن ها به تنهایی است. بر اساس نتایج این مطالعات، درمان با فشار منفی حجامت در پوست می ‌تواند تاثیر میکرونیدلینگ و توانایی آن در ایجاد پوستی انعطاف‌ پذیر و سالم ‌تر را افزایش دهد.
 
میکرونیدلینگ یک تکنیک غیرجراحی است که برای ایجاد پوستی جوان و شاداب طراحی شده است. همچنین از این روش برای بهبود و از بین بردن جای زخم های قدیمی استفاده می شود. در این روش پزشکی، سوزن ها کانال های ریزی را در پوست ایجاد می کنند تا تولید کلاژن و سایر عوامل شفابخش را تقویت کنند. حجامت درمانی نیز یک تکنیک طب سنتی است که با قرار دادن یک مکنده بر روی پوست، گردش خون را در پوست افزایش می دهد. تصور می شود که این اثرات مشابه درمان زخم با فشار منفی است، رویکردی که اغلب در جراحی پلاستیک استفاده می شود.
 
دکتر بوراک پاسین لی اوغلو (Burak Pasinlioğlu)، محقق بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی Kecioren در ترکیه، در این رابطه می ‌گوید: حجامت را می ‌توان به درمان میکرونیدلینگ اضافه و برای افزایش اثرات مطلوب خاص بر روی پوست استفاده کرد. این ترکیب ممکن است یک روش آسان و موثر برای بهبود کیفیت پوست در عمل جراحی پلاستیک ارائه دهد.

این مطالعه شامل یک جلسه میکرونیدلینگ روی پوست موش ‌های بیهوش بود. محققان در این پژوهش روی یک گروه از حیوانات میکرونیدلینگ اجرا کرده و گروه دیگر میکرونیدلینگ و یک جلسه درمانی حجامت دریافت کردند. گروه سوم نیز سه جلسه درمان با میکرونیدلینگ یا حجامت به تنهایی را پشت سر گذاشتند.

هدف از مطالعه فوق، این بود که هر دو رویکرد تحریک کننده التهاب و تامین خون باشد. در ادامه موش ‌ها به مدت یک ماه رها شدند تا از جلسات درمانی بهبود یابند و سپس برای هرگونه تغییر پوستی در سطح سلولی مورد مطالعه قرار گرفتند.نتایج این پژوهش نشان می دهد: هر دو روش بهبودهایی را در ضخامت پوست نشان دادند، اما این اثر در کسانی که تحت حجامت درمانی قرار گرفتند بیشتر بود. لایه بیرونی پوست با یک جلسه میکرونیدلینگ ۲۴ میکرومتر ضخیم‌ تر شد و زمانی که درمان فوق شامل ترکیب با حجامت بود تا ۴۲ میکرومتر رشد کرد.

میکرونیدلینگ همچنین افزایش نسبت کلاژن نوع ۱ به نوع ۳ در پوست را نشان داد. افزایش کلاژن نوع ۱ با جوانتر شدن پوست مرتبط است. در این میان افزودن حجامت درمانی به میکرونیدلینگ بر سرعت ساخت کلاژن نوع ۱ و ۳ تأثیری نداشت.

به گفته نویسندگان، یافته ‌ها نشان می‌ دهد: ترکیب جلسات میکرونیدلینگ با حجامت درمانی برای روش ‌های جوان ‌سازی صورت ممکن است فوایدی قابل توجه در پی داشته باشد.در خاتمه گفتنی است پژوهشگران این تیم مطالعاتی در پایان تحقیقات خود نتیجه می گیرند: مزایای اضافی فشار منفی با میکرونیدلینگ ممکن است یک روش آسان و عملی با اثرات هم افزایی باشد. این روش قادر به جوان سازی پوست افراد بوده و تقریبا هیچ عارضه منفی و خطرناکی ندارد.شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Plastic and Reconstructive Surgery Global Open منتشر شده است.
مرجع : سیناپرس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها