به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۴۰۷۶۴۱

چرا اندرویدی‌ها به آیفون روی آوردند؟

چرا اندرویدی‌ها به آیفون روی آوردند؟
گروه فناوری:مهاجرت کاربران گوشی های اندرویدی به آیفون و اکوسیستم iOS به مساله‌ای مهم برای گوشی‌سازان اندروید تبدیل شده است. اما دلیل اصلی این اتفاق چیست؟سال‌هاست که عرصه سیستم عامل گوشی‌های هوشمند تنها توسط دو بازیگر عمده مدیریت می‌شود: اندروید و iOS.

ویندوز فون مدت‌هاست که از این بازار خارج شده و سایر سیستم عامل‌ها نیز تنها بیشتر مورد استقبال توسعه‌دهندگان و علاقمندان به تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.هریک از این دو سیستم عامل توانسته‌اند در سال‌های گذشته طرفدارانی را برای خود دست و پا کنند و با ارائه قابلیت‌های جذاب در هر نسل، کاربرانشان را نزد خود نگه دارند.

با این وجود، نتایج یک بررسی که اخیرا به انجام رسیده حاکی از افزایش نرخ مهاجرت کاربران از گوشی های اندرویدی به آیفون است.البته در این میان، کاربران وفادار اندروید همچنان به سیستم عامل خود پایبند بوده و گوشی بعدی خود را نیز اندرویدی انتخاب می‌کنند. با این حال پدیده مهاجرت کاربران از اندروید به iOS مساله‌ای جدی است که در سال‌های اخیر شدت بیشتری هم گرفته است.

در ادامه این متن قصد داریم به بررسی دلایل این امر بپردازیم و هریک را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.البته باید توجه کرد که در بسیاری بازارهای جهانی، فاکتورهای متعددی نظیر خرید گوشی از اپراتورها بر نفوذ یک سیستم عامل موبایل در بازار دخیل هستند. با این وجود برخی از دلایل گرایش کاربران به iOS، بسیار جامع‌تر بوده و به اساس طراحی و عملکرد این دو سیستم عامل بر می‌گردد.

چرا برخی کاربران از گوشی های اندرویدی به آیفون مهاجرت می‌کنند؟
نتایج بررسی‌های انجام شده بر روی الگوی استفاده کاربران سیستم عامل‌های اندرویدی و iOS ممکن است برای برخی از شما جالب باشد.طبیعتا بسیاری از کاربران که از هر دو سیستم عامل اندروید و iOS استفاده کرده‌اند، بنا به دلایلی، یکی را بر دیگری ترجیح می‌دهند. با این وجود مساله مهاجرت از یک سیستم عامل به دیگری، پیچیده‌تر از این‌هاست!

به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین مسائلی که بر انتخاب آیفون بر گوشی های اندرویدی تاثیر می‌گذارد، هماهنگی فوق‌العاده بین اپلیکیشن‌های مختلف iOS، خصوصا اپلیکیشن‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های اختصاصی این پلتفرم است.به‌طور خاص، بسیاری افراد، هماهنگی فوق‌العاده دو اپلیکیشن iMessage و FaceTime را دلیل رها کردن اندروید توسط بسیاری کاربران و گرایش آن‌ها به اندروید می‌دانند.

در این زمینه همچنین نتایج این تحقیق گویای این است که عملکرد اختصاصی سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های اختصاصی اکوسیستم iOS تاثیری 6 درصدی در گرایش کاربران به این سیستم عامل داشته است. این در حالی‌ست که ملاحظات هزینه‌ای، نقشی 15 درصدی در مهاجرت کاربران از گوشی های اندرویدی به آیفون داشته و نقش امکانات و قابلیت‌های جدید iOS نیز دلیل موثر مهاجرت 26 درصد کاربران اعلام شده است.

دیگر دلایل مهاجرت از گوشی های اندرویدی به iOS
برخی دیگر از مواردی که کاربران به عنوان دلیل مهاجرت از اندروید به iOS عنوان می‌کنند، به شرح زیر است:
 مشکلات پیشین با گوشی اندرویدی: گوشی اندرویدی به دلیل قدیمی بودن، نیاز به تعمیر یا سایر مشکلات سخت افزاری به‌خوبی کار نکرده و مشکلاتی را در تجربه کاربری ایجاد می‌کرد.
قابلیت‌های جدید آیفون: بسیاری کاربران نیاز خود به قابلیت‌های جدید مثل دوربین بهتر، اکسسوری‌های جذاب و یا رابط کاربری خلاقانه‌تر را به عنوان دلیل مهاجرت خود عنوان کرده‌اند.
هزینه‌های بالاتر گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون: برخی افراد نیز معتقدند هزینه‌ای که برای یک آیفون می‌پردازند پایین‌تر از یک گوشی اندرویدی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مشابه است.
اکوسیستم و امکان اتصال بهتر به سایرین: بسیاری افراد هم نیاز خود به یک شبکه که بتواند آن‌ها را به سایر نزدیکان و اطرافیان متصل کند را به عنوان دلیل مهاجرات از اندروید به iOS عنوان کرده‌اند. هماهنگی فوق‌العاده فیس تایم و آی مسیج روی آیفون نقش پررنگی در این خصوص دارد.
پشتیبانی نرم افزاری بهتر: به‌طور کلی پشتیبانی اپل از دستگاه‌های قدیمی‌تر بسیار گسترده‌تر از پشتیبانی کمپانی‌های گوشی‌ساز اندرویدی از گوشی‌های قدیمی‌ترشان است. این مساله باعث می‌شود که کاربران iOS نگرانی کمتری از بابت بروز بودن دستگاه و دریافت آپدیت‌های امنیتی داشته باشند.
رابط کاربری سرراست‌تر و تمیزتر: به‌طور کلی سیستم عامل iOS رابط کاربری تمیزتر و کاربرپسندتری در مقایسه با اندروید دارد. همچنین اپلیکیشن های iOS هم طراحی بهتری داشته و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.
 سازگاری و ادغام بهتر با سایر دستگاه‌های اپل: اگر یک دستگاه دیگر اپل مانند آیپد یا مک در اختیار داشته باشید، می‌توانید با استفاده از iOS بسیار ساده و بی‌دردسر به آن متصل شده و داده‌های خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.
امنیت بیشتر iOS در مقایسه با اندروید: برخی کاربران نیز iOS را به‌طور کلی سیستم عامل امن‌تری در مقایسه با اندروید می‌دانند. دلیل این امر دریافت منظم‌تر و طولانی‌تر آپدیت‌ها و نظارت دقیق‌تر اپ استور بر اپلیکیشن‌های موجود در این فروشگاه است.


در این بخش البته بار دیگر تاکید می‌کنیم که دلایل یاد شده ممکن است در تمامی بازارهای جهان صادق نباشند.
با این وجود افت کاربران اندروید و گرایش بیشتر کاربران به iOS و آیفون مساله‌ای جهانی است که می‌تواند در آینده وضعیت را برای گوگل سخت کند.

البته بسیار بعید است که اندروید مسیر ویندوز موبایل را طی کند و با افت ناگهانی و چشمگیر سهام خود در بازار روبرو شود. با این وجود گوگل می‌تواند با بررسی دقیق دلایل مهاجرت از اندروید به iOS این روند را متوقف یا کندتر کند.

افرادی که از iOS به اندروید مهاجرت می‌کنند از چه قابلیت‌هایی محروم می‌شوند؟
البته در این زمینه باید توجه کرد که اندروید نیز نسبت به iOS مزایای متعددی دارد که کاربران با مهاجرت از آن‌ها محروم می‌شوند. به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین مزایای اندروید در مقایسه با iOS، اکوسیستم بازتر و آزادی عمل بیشتری است که در اختیار کاربران قرار می‌دهد.به عنوان مثال، کاربران iOS نمی‌توانند اپلیکیشن‌هایی خارج از اپ استور را روی دستگاه خود نصب کنند. این در حالی‌ست که کاربران اندروید به‌سادگی قادرند با دانلود فایل apk برنامه مورد نظر از هر منبعی، برنامه‌های جدید را روی گوشی نصب کنند.

گوشی‌سازان اندرویدی چه نقشی در این مهاجرت از اندروید به iOS دارند؟
طبق نتایج بررسی‌های انجام شده بر روی دلایل مهاجرت از گوشی های اندرویدی به آیفون، نقش کمپانی‌های گوشی‌ساز در این اتفاق بسیار تاثیرگذار است.در وهله اول، بسیاری کاربران از وضعیت کنونی برخی گوشی‌های اندرویدی ناراضی هستند و به دنبال جایگزین‌های بهتری برای آن می‌گردند.

از سوی دیگر، اپل هم توانسته با بازاریابی بسیار خوب خود، عده زیادی از کاربران اندروید را با خود همراه کرده و به خرید آیفون ترغیب کند.کوپرتینویی‌ها به‌خوبی توانسته‌اند iOS را سیستم عاملی ایمن‌تر، مورد اعتمادتر و کاربرپسندتر از اندروید معرفی کنند.

همچنین بررسی‌ها نشان داده که قیمت، نمی‌تواند نقش چندان مهمی در مهاجرات کاربران از یک اکوسیستم به دیگری داشته باشد. بنابراین گوشی‌سازان اندرویدی نمی‌توانند صرفا با عرضه محصولات ارزان قیمت‌تر به بازار به دنبال تصاحب سهم آیفون از بازار باشند و باید بر روی عرضه محصولاتی با کارآیی بالاتر، رابط کاربری جذاب‌تر و رابط کاربری بهتر متمرکز باشند.

جمع بندی
در این متن به بررسی دلایل اصلی مهاجرت کاربران از گوشی های اندرویدی به آیفون پرداختیم و هریک را به‌طور مختصر بررسی کردیم.این اتفاق می‌تواند زنگ خطری برای گوشی‌سازان اندرویدی، خصوصا چینی‌ها، به شمار رود که سعی دارند صرفا با ارائه گوشی‌های ارزان‌تر، سهم خود در بازار را افزایش دهند.ادامه این روند می‌تواند منجر به افت بیشتر فروش دستگاه‌های اندرویدی در بازار شده و وضعیت را برای برخی از این کمپانی‌ها سخت‌تر کند.
مرجع : گجت نیوز
برچسب ها: اندروید آیفون‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها