به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۴ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۰۷۷۹۷

فروش نفت روسیه به چین و هند رکورد زد

فروش نفت روسیه به چین و هند رکورد زد
گروه اقتصادی:چین و هند به عنوان بزرگترین و سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان ماه گذشته حدود ۱۱۰ میلیون بشکه نفت وارد کرده‌اند. چین و هند از بزرگترین خریداران نفت روسیه به شمار می‌روند.به گزارش انتخاب، ارزیابی‌های رصدکنندگان نشان می‌دهد واردات نفت از روسیه به چین و هند که تقاضای خریداران برای عرضه‌های تخفیف دار قوی ماند، در ماه مه به بالاترین حد خود رسید و تقاضا برای نفت خاورمیانه و آفریقا را کاهش داد.
 
افزایش عرضه نفت روسیه در حالی صورت گرفته است که نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و متحدانش شامل روسیه روز یکشنبه چهارم ژوئن برگزار می‌شود و تولیدکنندگان برای حمایت از قیمت‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند.با وجود تصمیم اعضای بزرگ اوپک پلاس در آوریل بر کاهش بیشتر تولید از ماه مه، قیمت نفت برنت هفته جاری پنج درصد ریزش کرد و به حدود ۷۳ دلار در هر بشکه رسید.با این حال، چهار منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: بعید است وزیران این گروه در نشست یکشنبه با وجود کاهش قیمت‌ها، با کاهش بیشتر عرضه موافقت کنند.
 
داده‌های شرکت های ورتکسا و کپلر نشان می‌دهد که چین و هند که بزرگترین و سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان و خریداران بزرگ نفت روسیه به شمار می‌روند، در ماه مه حدود ۱۱۰ میلیون بشکه نفت وارد کرده‌اند که با وجود هشدارهای آمریکا درباره دور زدن مکانیزم سقف قیمت، حدود ۱۰ درصد نسبت به آوریل افزایش داشته است.
طبق آمار ورتکسا، ورود محموله‌های نفت روسیه به هند در ماه مه، به رکورد ۸.۶ میلیون تن (۶۲.۸ میلیون بشکه) رسید و چین شش میلیون تن دریافت کرده است که نسبت به آوریل، ثابت مانده است. داده‌های کپلر روند مشابهی را نشان می‌دهد و بر اساس آن، واردات هند به رکورد ۶۶.۷ میلیون بشکه و چین به ۴۹.۲ میلیون بشکه رسیده است.

طبق این داده‌ها، پالایشگاه‌های هندی خرید گرید نفتی ترش و متوسط اورال و گریدهای سبک‌تر مانند سوکول و واراندی را افزایش داده‌اند و همچنین جریان ثابتی از گرید نفتی اسپوی صادر شده از بندر کوزمینو در اقیانوس آرام، وارد شده است.در چین، پالایشگاه‌ها در بحبوحه بهبود اقتصادی کندتر از حد انتظار، برای کاهش هزینه‌های خوراک و بهبود حاشیه‌ سود پالایش تلاش می‌کنند. پالایشگاه‌های خصوصی بزرگ، اوایل سال میلادی جاری خرید نفت روسیه را آغاز کردند و در ماه‌های اخیر حجم خریدشان را افزایش داده‌اند.

یکی از مقامات یک شرکت نفتی روسیه گفت: این روزها، خریداران جدید بیشتری از چین را مشاهده می‌کنیم.
بر اساس گزارش رویترز، آمار رصد نفتکشها نشان می‌دهد که شرکت پالایش نفت خصوصی هنگلی پتروکمیکال که پالایشگاهی به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز را در دالیان اداره می‌کند، اولین محموله نفت اورال خود را به میزان ۷۳۰ هزار بشکه در اوایل ماه مه دریافت کرد و یک محموله دو میلیون بشکه‌ای هم چهارشنبه گذشته رسید. هنگلی همچنین ۳.۷۱ میلیون بشکه نفت اسپو خریداری کرد که در همان ماه وارد شد.یک معامله‌گر که در فروش نفت روسیه مشارکت داشت، به رویترز گفت: تقاضای فزاینده خریداران چینی برای بارگیری نفت روسیه در آوریل و پس از آن، با سودآوری بالاتر عرضه در بحبوحه کاهش هزینه حمل و اختلاف قیمت بالاتر، حمایت شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها