به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۴ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۴۰۷۸۰۵

افزایش‌چشمگیر قیمت‌آپارتمان‌های‌نوساز در تهران

افزایش‌چشمگیر قیمت‌آپارتمان‌های‌نوساز در تهران
گروه اقتصادی: بر اساس گزارش‌هایی که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تا سال گذشته از تعداد معاملات مسکن در مناطق مختلف تهران منتشر می‌کردند، منطقه پنج همیشه جزو پرطرفدارترین مناطق برای خرید و فروش واحد‌های مسکونی شناخته می‌شد.

به گزارش خبرآنلاین،بنگاه‌های املاک این منطقه معتقدند داشتن آپارتمان‌هایی با متراژ پایین یا متوسط در بلوار فردوس غرب، بلوار فردوس شرق، جنت‌آباد، خیابان آیت‌الله کاشانی و برخی دیگر از محلات این منطقه، در حکم داشتن پول نقد است و احتمال آن خیلی پایین است که تعداد معاملات در این منطقه به صفر برسد.

کارشناسان املاک فعال در این منطقه سقف قیمتی هر متر واحد مسکونی را با نهایت متراژ ۸۵ متری، حدود ۱۵۰ میلیون تومان می‌دانند! تا همین دی‌ماه سال گذشته متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در منطقه یک تهران حدود ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده بود، اما حالا خرید واحد‌های نوساز در منطقه پنج از متری ۱۰۰ میلیون تومان هم گذر کرده است!

اکنون جستجو در آگهی‌ها نشان می‌دهد قیمت یک واحد مسکونی نوساز در منطقه همیلا، با متراژ تنها ۵۲ متر، هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است؛ معادل متری ۱۵۰ میلیون تومان!یکی از مشاوران املاک این منطقه در مورد وضعیت معاملات این روز‌ها می‌گوید: «خرید و فروش‌ها در این منطقه از فروردین‌ماه سال گذشته تا اردیبهشت امسال شرایط بهتری داشت، اما حالا با وجود اینکه ممکن است از باقی مناطق جنب و جوش بیشتری داشته باشد، کمی افت داشته است.»

محلات بورسی تهران؛ جذاب برای سرمایه‌گذاری
فعالان بازار مسکن، برخی محلات منطقه پنج را به‌عنوان محلات بورسی تهران می‌شناسند؛ مناطق بورسی به محله‌هایی گفته می‌شود که حتی در دوران رکود بازار، باز هم خریدار در آن‌ها وجود دارد. انبوه‌سازان نیز تمایل بیشتری برای ساخت و ساز در این محدوده‌ها نشان می‌دهند. ساخت و ساز و سرریز جمعیت به این منطقه به‌ویژه پس از انقلاب شدت بیشتری گرفته است.

میزان اشتیاق خریداران و فروشندگان ملک در منطقه ۵
وضعیت بازار و چشم‌انداز قیمت‌ها همیشه باعث بروز رفتار‌های متفاوتی در فعالان بازار مسکن می‌شود. اگر مالکان بر اساس وضعیت کلی اقتصاد احساس کنند در ماه‌های آینده قیمت مسکن افزایش می‌یابد، فروش ملک خود را به تعویق می‌اندازند و در نتیجه عرضه کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر خریداران با چشم‌انداز افزایشی، سریع‌تر به فکر خرید می‌افتند تا هر چند کم، اما با قیمت مناسب‌تری ملک مورد نظر خود را خریداری کنند.یکی دیگر از مشاوران املاک منطقه ۵ شهرداری تهران در خصوص رفتار معامله‌گران در بازار مسکن این ناحیه توضیح می‌دهد: «آن‌گونه که رفتار مراجعان به بنگاه ما نشان می‌دهد، با توجه به وضعیت کلی جامعه فروشنده‌ها اکنون اشتیاقی نسبی به فروش املاک خود دارند.»

او ادامه می‌دهد: «این اشتیاق به علاوه مسائلی مانند مالیات بر عایدی سرمایه باعث افزایش عرضه واحد‌های مسکونی شده است که در نتیجه گزینه‌های و قیمت‌های مناسب‌تری در دسترس خریداران می‌گذارد.»همان‌طور که گفته شد افزایش عرضه ممکن است قیمت‌ها را در یک منطقه کاهش ندهد، اما گزینه‌های در دسترس خریداران را متنوع‌تر می‌کند و در نتیجه، متقاضیان- به‌ویژه متقاضیان مصرفی- می‌توانند خرید بهتر و باصرفه‌تری را تجربه کنند.فعالان بازار مسکن در این منطقه همچنین معتقد هستند در مناطقی مثل بلوار تعاون و جنت‌آباد شمالی می‌توان واحد‌های مسکونی با قیمت مناسب‌تر پیدا کرد و آپارتمان در مناطقی مثل همیلا و جنت‌آباد جنوبی قیمت‌های بالاتری دارد.

چرا منطقه ۵ جزو مناطق پرطرفدار است؟
دسترسی مناسب منطقه پنج به برخی مناطق پر رفت و آمد تهران را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلایل برای پررونق بودن معاملات مسکن در این منطقه دانست.این منطقه به بزرگراه‌های مهمی مثل همت، حکیم، آبشناسان، باکری، ستاری، شیخ فضل‌الله، لشگری، اشرفی اصفهانی و جناح دسترسی بسیار خوبی دارد.

این منطقه همچنین از سمت شمال به رشته کوه البرز، از سمت جنوب به بزرگراه شهید لشگری و میدان آزادی، از سمت شرق به بزرگراه اشرفی اصفهانی، بزرگراه محمدعلی جناح و منطقه دو محدود می‌شود.از سوی دیگر بافت ساختمانی این محدوده نیز با توجه به مهاجرت گسترده به آن در سال‌های اخیر تا حدودی نوساز و مدرن است و ترکیب جمعیتی جوان‌تری هم نسبت به برخی مناطق تهران دارد.
برچسب ها: بازار مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها