به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۴ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۴۰۷۸۳۸

 پهپادهای ایرانی حاوی قطعات تولید متحدان اوکراین

 پهپادهای ایرانی حاوی قطعات تولید متحدان اوکراین
گروه بین الملل: به گفته دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، اجزایی در پهپادهای شاهد ایران یافت شده که احتمالا در سال‌های گذشته در کشورهای هم‌پیمان اوکراین تولید شده‌اند. 
الکسی دانیلوف، گفت، کارشناسان در بررسی  پهپادهای شاهد که به شهرها حمله می‌کردند به این نتیجه رسیده اند که برخی قطعات آنها ساخت ایران یا روسیه نیستند و به احتمال زیاد در کشورهای حامی اوکراین ساخته شده اند. به گفته او این احتمال هم وجود دارد که پهپادها پیش از شروع جنگ به روسیه تحویل داده شده باشند، زیرا به طور عمده در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ ساخته شده‌اند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا در ماه آوریل سال جاری با استناد به یک تحلیل موسسه بریتانیایی "تحقیقات تسلیحات جنگی" گزارش داد که پهپادهای شاهد فروخته شده توسط ایران به روسیه "با موتوری حرکت می‌کنند که بر اساس فناوری آلمانی ساخته شده و ایران این فناوری را حدود ۲۰ سال پیش از طرق غیرقانونی به دست آورده است".

چند کشته‌ و زخمی در حمله به بلگورود
به گفته مقامات بلگورود، در حملات هوایی جدید به این منطقه روسی واقع در نواحی مرزی با اوکراین، دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند.
ویاچسلاو گلادکف، فرماندار بلگورود در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت که منطقه شِبِکینو  دوباره زیر آتش اوکراین قرار گرفته است.در روستای نووایا تاوولشانکا یک "زن مسن" در این حملات کشته شده و در روستای بسلیودوفکا یک زن دیگر بر اثر جراحات متعدد ترکش جان خود را از دست داده است. به گفته فرماندار منطقه، دست‌کم دو نفر دیگر زخمی شده‌اند. 
 منابع روسی می‌گویند، شهر شِبِکینو واقع در منطقه‌ای به همین نام در طول چند روز گذشته به شدت گلوله باران شده که باعث فرار صدها نفر از ساکنان شده است.
امکان راستی‌‌آزمایی اطلاعات منتشره در باره حملات دو طرف وجود ندارد. به گفته ولودیمیر هاوریلوف، معاون وزیر دفاع اوکراین، به‌رغم موج "بی سابقه" حملات موشکی و پهپادی در سراسر کشور در هفته‌های اخیر، برنامه‌های اوکراین برای ضدحمله علیه اشغال روسیه پابرجا خواهند ماند.
هاوریلوف در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت، شلیک موشک‌های روسیه بر زمان‌بندی ضدحمله تاثیری نداشته است. او افزود که سامانه‌های ضدهوایی مدرنی که توسط شرکای غربی ارائه شده‌اند نقش زیادی در این رابطه داشته‌اند.هاوریلوف گفت: «هیچ چیز نمی‌تواند مانع از تلاش‌ها، تمایل و اعتقاد ما به پیروزی در این جنگ شود.»
به گفته او، اوکراین ضدحمله را با هدف آزادسازی سرزمین‌های خود در سال جاری آغاز خواهد کرد.
وزارت خارجه اوکراین به طرح صلح پیشنهادی اندونزی واکنش نشان داد و این کشور را فراخواند، به اجرای فرمول صلح اوکراین بپیوندد.جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی سال گذشته اولین رهبر آسیایی بود که برای اطلاع از پیامدهای تهاجم نظامی روسیه به کی‌یف سفر کرد. از دید اوکراین، آتش‌بس همراه با عقب‌نشینی نیروهای مسلح از مواضع خود تا فاصله ۱۵ کیلومتری و ایجاد منطقه حائل غیرنظامی، نمی‌توانند به موازات هم عمل کنند.وزارت خارجه اوکراین گفت: «آتش‌بس بدون خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین به مسکو امکان می‌دهد تا زمان بخرد و نیروهای خود را در این مدت از نو آرایش دهد، جای پای خود را در سرزمین‌های اشغالی محکم کند و ظرفیت خود را برای موج جدیدی از حملات بازسازی کند.»

بیش از ۶۰هزار زن برای اوکراین می‌جنگند
وزارت دفاع اوکراین  در تلگرام گزارش داد که هم‌اکنون بیش از ۶۰هزار زن از اوکراین دفاع می کنند و بیش از ۴۲هزار نفر از آنها سربازان نیروهای مسلح اوکراین هستند.
شمار زنان نظامی در حال افزایش است، زیرا بسیاری از زنان اوکراینی در پاسخ به تهاجم روسیه برای پیوستن به صفوف نیروهای مسلح اوکراین ثبت‌نام کرده‌اند.این وزارتخانه تاکید کرده است: «آنها برابرحقوق و دوش به دوش مردان از کشور دفاع می‌کنند، می‌جنگند، خطرات را می‌پذیرند و متأسفانه جان خود را نیز فدا می‌کنند. این زنان الگوی شجاعت و فداکاری برای تمام جهان هستند.»
در سال ۲۰۲۱، حدود ۳۰هزار زن سرباز در صفوف ارتش اوکراین خدمت می‌کردند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها