به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۴ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۴۰۷۸۴۳

سه فضانورد چینی به زمین بازگشتند

سه فضانورد چینی به زمین بازگشتند
گروه علمی: کپسول فضایی شنژو ۱۵ چین به سلامت فرود آمد و سه فضانورد چینی پس از ماه‌ها سکونت در ایستگاه فضایی تیانگونگف به خانه بازگشتند.به گزارش ایسنا، با فرود کپسول فضایی شنژو ۱۵، مامویت ۶ ماهه سه فضانورد چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ پایان یافت.
 
فی جانلونگ (Fei Junlong) فرمانده ماموریت شنژو ۱۵، و همکارانش دنگ چینگ‌مینگ (Deng Qingming) و ژانگ لو (Zhang Lu) در ساعت ۶:۳۴ صبح به وقت پکن در روز یکشنبه چهارم ژوئن (۰۲:۰۴ بامداد امروز به وقت ایران) در حالی که خورشید بر روی محل فرود دانگ فنگ (Dongfeng) در شمال چین طلوع می‌کرد به زمین بازگشتند. آنها از نوامبر سال گذشته در ایستگاه فضایی تیانگونگ ساکن بودند.

اوایل این هفته، فی و خدمه‌ ماموریت شنژو ۱۵، کنترل ایستگاه فضایی را به فضانوردان ماموریت شنژو ۱۶ تحویل دادند. فی در این خصوص گفت: ماموریت شنژو ۱۵ در مدار را به پایان رساندیم و اکنون کلیدهای ایستگاه فضایی را طبق برنامه تحویل خدمه مامویت بعدی می‌دهیم.

جینگ هایپنگ (Jing Haipeng)، فرمانده ماموریت شنژو ۱۶ می‌گوید: از طرف خدمه‌ ماموریت شنژو ۱۶ و پس از بازرسی و بررسی کامل، تایید کردم که مشکلی وجود ندارد.سه فضانورد ماموریت شنژو ۱۵ در روز دوشنبه (۲۹ مه/ هشتم خرداد) از سرنشینان شنژو ۱۶ در تیانگونگ استقبال کردند و روز جمعه (دوم ژوئن/۱۲ خرداد) هر ۶ فضانورد در مراسمی برای واگذاری کنترل ایستگاه فضایی به گروه جدید شرکت کردند.

کپسول مخصوص برگشت فضانوردان در محل فرود دانگ فنگ، نزدیک به مرکز پرتاب موشک Jiuquan، که خدمه‌ شنژو ۱۵ شش ماه پیش از آنجا به مدار پرتاب شدند، فرود آمد.رسانه‌های چینی گزارش دادند که تیم‌های حاضر، تمرین‌های نجات و بازیابی را در دانگ‌فنگ در روز پنجشنبه (یکم ژوئن) برای آماده‌سازی برای بازگشت به زمین را تکمیل کردند. پس از فرود فضاپیما، تیم‌ها در عرض چند دقیقه در محل حاضر شدند تا عملیات خارج‌سازی فضانوردان را شروع کنند. هر سه فضانورد در کمتر از یک ساعت به سلامت از کپسول خارج شدند.خدمه شنژو ۱۵ در طول مدت اقامت خود در تیانگونگ، چهار پیاده‌روی فضایی را آغاز کردند و یک رکورد ملی ثبت کردند. آنها همچنین طیف وسیعی از آزمایش‌های علمی به انجام رساندند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها